Цените ни са атрактивни, с покритието на мрежата ни ще отпаднат притесненията къде може да се зареди електромобил, казва управителят на “Електрохолд ИПС”, който е и член на Управителния съвет на “Електрохолд Продажби” и на Съвета на директорите на “Електрохолд Трейд”
- Защо “Електрохолд” реши да влезе в електрическата мобилност, г-н Христов?
- Причината е естественото развитие на компанията. В групата на “Електрохолд” са най-голямото електроразпределително и електротърговско дружество в страната.
Логично е към това да добавим и електрическата мобилност предвид тенденциите в Европа, наложени от Зелената сделка.
- Какъв е бизнес моделът, който ще следвате?
- Изучаваме най-добрите практики, които са приложени в Европа. Това ни помага да не допускаме грешките на други държави.
- Не ви ли притеснява натискът ЕК да отстъпи от електромобилността и да се удължи срокът за спирането на автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година?
- В предходната ми работа се занимавах с автомобили. Бяхме официални представители на едни от най-големите производители и имам задълбочени наблюдения как се развива автомобилостроенето. За последните 10 години производителите стигнаха до един доста по-голям проблем от електромобилността и той е в това, че автомобилите станаха еднакви.
Използват се едни и същи технологии, дисплеи, оборудване. Единствената разлика е в марката. И причината за това е, че счетоводителите започнаха да правят автомобили, а не инженерите.
В последните пет години пък политиците решиха, че трябва да се занимават с инженерни дейности, и решиха, че автомобилите ще са електрически. Но и при тях започнаха да ползват еднотипни платформи, батерии и електродвигатели. Всъщност добавената стойност е в зареждането на електромобила и дали той може да бъде по-изгодно.
- И възможно ли е да бъде по-изгодно?
- Зависи от цената на зареждането. Ако имате възможност за зареждане вкъщи на нощна тарифа, цената е изгодна. С мрежата от зарядни станции, която изграждаме, също предлагаме атрактивни цени на зареждане. Електромобилността ще става все по-масова, но няма само всички автомобили да бъдат електрически.
- Колко голяма мрежа планирате да изградите?
- Ще изградим мрежа с национално покритие. Повечето оператори на пазара стартираха със станции на места, където има достатъчно захранване и където хората могат да изчакат - ресторанти, супермаркети, молове, хотели и т.н.
Ние решихме, че след като вече има няколко оператора в един мол например, ще създадем различна услуга и ние да ще отидем при потребителите. Доставяме стабилна енергия до всеки дом и офис, това прилагаме и за зарядните станции.
Това е добрата практика - отговорната енергийна компания трябва да бъде близо до хората и да им даде възможността да се чувстват удобно в ползването на електромобила. Осигуряваме възможност потребителите да зареждат там, където живеят.
- Това ли е определящото при избора на локации за зарядните ви станции?
- Избираме ги първо според официалната статистика къде се регистрират най-много електромобили. След това търсим местата, в които все още няма станции. Оказва се например, че в в Копривщица няма станции, а това е град с голям туристически поток. Сложихме там зарядна станция и няма уикенд, в който да не е използвана.
Добавихме и възможността хората сами да ни предлагат локации. Щом получим запитване, правим инвестиционен анализ за възможностите за инсталиране. Нашата цел е да изградим мрежа, в която станциите да са на 5 минути пешеходно разстояние от домовете на хората.
- Какво ще е съотношението между бързи и бавни станции?
- Преценяваме според локацията каква да е мощността на станциите. В кварталите няма нужда от станции над 100 киловата. Още повече че средният обем на батериите на електромобилите е 40-60 киловатчаса. Най-продаваният модел у нас е с батерия от 27,5 киловатчаса.
Поради това станции от 22 киловата в кварталите са достатъчни за сравнително бързо зареждане на батерията между 20% и 80%, както препоръчват производителите. Ще имаме станции и по първокласните пътища и магистралите. В първия месец на 2025 г. ще има изградена бърза станция в Сливен. За влизащия от север трафик в България ще изградим и близо до Търговище, на главния път за Велико Търново.
- Стартирахте с атрактивна цена безспорно. Но смятате ли да я промените?
- Стратегията ни да е предлагаме цени, които са по-ниски от тези на останалите оператори. За съжаление, зависим от цената на тока на борсата. Но имаме едно голямо предимство - знанието на нашите колеги в търговията с ток. В “Електрохолд Трейд” работят хора, които са доайените на търговията с енергия в България и те подсигуряват електроенергия на цени, с които да гарантираме сигурност в цената и предвидимост за потребителите.
Не преследваме бърза възвръщаемост от инвестицията в зарядни станции. Ние сме лидер в енергетиката и правим дългосрочни политики с хоризонт от 15-20 години.
- Мит ли е, че електрическите автомобили са скъпи и са ефективни само за градско шофиране?
- Всичко зависи от индивидуалния избор на потребителите. Има хора, на които т.нар. неудобство заради изчакването да се зареди батерията не им пречи. А и състоянието на пътищата у нас е такова, че не позволява да се развиват особено големи скорости, което прави електрическите автомобили ефективни и на дълъг път, не само в града.
В крайна сметка от единия до другия края на България са приблизително 500 км, които се минават с едно зареждане. Да не говорим, че са малко хората, които редовно изминават такива разстояния. Средното разстояние е 200 км, което голяма част от електрическите автомобили изминават без зареждане.
Вижда се и промяна в поведението на шофьорите, които независимо от типа на автомобила карат все по-спокойно, което е положително.
- Все пак не се ли налага промяна в навиците на шофиране при електромобилите?
- Трябва повече планиране, защото в някои части на страната няма плътна мрежа от зарядни станции. Но същото се отнася и ако си купите автомобил на метан, защото местата за зареждане също не са много чести.
Смятам, че с нашата политика за изграждане на станции ще премахнем притесненията на собствениците на електромобили. И ще дадем възможност и на тези, които досега са се колебаели дали да си купят такъв автомобил, да го направят.
Имаме и кампания за инсталиране на покривни фотоволтаични системи за собствено потребление по домовете на хората. Смея да твърдя, че сме пионери в това, защото извършваме всичко - от заявлението до изграждането. Така улесняваме и електромобилността, давайки възможност за евтино зареждане и вкъщи.