Шенген ни поставя в по-силна позиция като регионален център. Улеснената свързаност ще даде допълнителен тласък и на устойчивия туризъм, казва служебният министър на туризма
- Господин Милошев, на старта сме на зимния сезон - освен сняг какви туристи очакват българските ски курорти? Какво показват предварителните записвания?
- Зимата започва добре, за любителите на зимните спортове има добри прогнози. Очакванията ни са за над 280 хил. посещения на чужденци и над 470 хил. посещения на български граждани само в ски курортите.
Тази година има силен интерес както от съседните държави – Румъния, Сърбия, Турция, Северна Македония и Гърция, така и от традиционни пазари като Великобритания и Германия. Предварителните записвания показват, че българските ски курорти са предпочитана дестинация не само за професионалисти и любители на зимните спортове, но и за семейства, които търсят цялостно преживяване – от добре поддържани писти до спа и културни атракции.
Интересът от страна на чуждестранни туроператори също нараства, особено за пакети, които съчетават зимен туризъм с уелнес услуги. През миналата година имаше повишен интерес от Италия за градски туризъм и очакваме тази тенденция да продължи.
- Бяхте в Лондон на най-голямото туристическо изложение, където се договаря идващото лято. С какво България конкретно привлича нови туристи?
- На изложението в Лондон акцентирахме върху това, че България предлага уникална комбинация от съотношение качество - цена, разнообразие от преживявания и богато културно наследство. Дори “Евронюз” в своя публикация от WTM Лондон реторично попита България ли е най-добрата целогодишна дестинация в Европа?
Да, усилията ни са насочени към ефективна реклама на туризъм в България през 4 сезона. Летният ни туризъм надгражда със специални пакети за семейства, младежи и любители на приключения – от модерни курорти до по-тихи места за еко- и културен туризъм.
България привлича с разнообразието на природа, съчетано с възможностите за здравословен и културен туризъм – нещо, което британските и европейските туристи все повече търсят.
Това лято очакваме ръст от ключови пазари като Германия, както и нови туристи от скандинавските страни. Целенасочени усилия се правят и към подобряване на въздушната свързаност за привличане на туристи от задокеански държави.
- Банско например влезе в една от 10-те дестинации, които бяха препоръчани за пътувания през 2025 г. Вие кои други български места, които имат потенциал, бихте препоръчали?
- Банско заслужено получава това признание – курортът съчетава великолепни ски писти, култура и кулинарни изкушения. Най-бързо развиващият се планински курорт е Мальовица, който основно обнови своята база за зимен и целогодишен планински туризъм. Добри инвестиции се направиха в Чепеларе и Смолян.
Но не разглеждаме зимата само като “зима ски”. Големите обеми в пристиганията от чужбина са за културен туризъм в градска историческа среда в големите градове, включително София, където отбелязваме множество италиански туристи. Местните икономики печелят много от винения, аграрния, специализирания и бизнес туризма.
Да не забравяме, че българските планински курорти имат още много потенциал за целогодишен туризъм по модела на Италия например. Там туристопотокът през летните и зимните месеци е почти изравнен.
През годините съм имал шанса да посетя много дестинации, но България е с голям потенциал за развитие и тук имаме съчетание от всичко, което привлича туристите: най-стария жив град в Европа - Пловдив, Велико Търново, който е магнит за културен туризъм, термалните минерални извори в Павел баня и Хисаря.
Нашата страна съчетава древна история, традиции, начин на живот, обичаи, кулинарен и енотуризъм и множество съвременни възможности за почивка. Черноморските и зимните ни курорти също имат потенциал да разширят сезоните си чрез комбинация от здравословен и културен туризъм.
- Вие бяхте част от официалната делегация на президента Румен Радев във Виетнам и Сингапур. Туристи или работна ръка може да чакаме от тези държави? И как трябва да действа държавата ни, за да се реализират и двете очаквания?
- И двете перспективи са реални и взаимно допълващи се. От Виетнам виждаме засилен интерес към България като дестинация за образование и културен туризъм, докато Сингапур е потенциален източник на висок клас туристи, търсещи уникални преживявания. За да реализираме тези очаквания, държавата трябва да продължи да развива стратегически партньорства – чрез туристически форуми, кампании за популяризиране и облекчаване на визовите режими за пътуващи от региона, както и по-добра въздушна свързаност между балканските столици, за да можем да осмислим един по-дълъг престой и посещение на няколко държави с едно пътуване.
Също така трябва да работим за разширяване на възможностите за квалифицирана работна ръка от Азия в туризма, особено в периодите с висок сезон. Присъединяването на България към Шенген ни поставя в по-силна позиция като регионален център за логистика и търговия, което е особено привлекателно за компании от Азия, които търсят достъп до Европа. Улеснената свързаност ще даде допълнителен тласък и на устойчивия туризъм.
Шенген е не просто географска граница – той е икономически и културен мост, който ще засили ролята на България като стратегически партньор както в Европа, така и в света. Това е от полза не само за туризма, но и за целия български икономически сектор.
- След Виетнам се завъртя сага около споразумение между една от спа асоциациите ни и виетнамска неправителствена организация по туризъм. Историята е неясна, какво точно се случи? Бяхте упрекнат, че сте неглижирал официално събитие и подписване на споразумение.
- Истината е една – Министерството на туризма не е било предварително информирано за подписването на този меморандум, нито е било запознато с текста му. Всяка институционална подкрепа или присъствие на събития от страна на министър или представител на Министерство на туризма изисква предварително запознаване със съответните документи или поне формално отправена покана.
Този случай категорично не е такъв. Министерството на туризма не е получавало документ от БСБСПА, с който да се иска присъствие на министър. Нещо повече - видяхме текста на меморандума едва след публикуването му в медиите. Това е инициатива между две неправителствени организации, която е без институционално участие или координация с нас. Неслучайно протоколът при подобни визити предвижда официалната делегация да е придружена от представители на бизнеса. Целта на това е бизнесът да осъществи връзки и контакти с потенциални партньори, срещи, договаряне на инициативи и проекти.
Държавата обаче не може и не бива да бъде намесвана в търговските им отношения. Нейната работа е да създаде възможно най-подходящите условия и да подпомага този процес. Министерство на туризма винаги е подкрепяло всяка добра инициатива институционално, както и финансово, включително и на БСБСПА. И това може да бъде лесно проверено и потвърдено.
Събитията, организирани от страната домакин Виетнам, и програмата на българската делегация бяха изпълнени стриктно. Няма място за драматизация – всяка подобна инициатива е добре дошла, но само когато е съгласувана и прозрачно организирана. Истината винаги е една и тя не се променя под натиска на интерпретации или нюанси. Българският съюз по балнеология и спа туризъм е активна организация в сектора у нас. Винаги се е ползвала с институционалната и финансовата подкрепа на Министерството на туризма, защото вярваме, че работят за налагане на устойчив туристически продукт.
- Приемате ли тази история като нечия репетиция за участие в следващо служебно правителство?
- Не бих искал да спекулирам с намеренията на никого. Фактите обаче показват, че случаят се преувеличава и пренасочва вниманието от важните постижения на делегацията във Виетнам и Сингапур. Нашият фокус остава върху развитието на устойчив туризъм и надграждането на постигнатото независимо от политическите контексти.
CV
l Роден е на 2 май 1968 г. в София
l Завършва Строителния техникум в столицата и Университета по архитектура, строителство и геодезия със специалност “Геодезия”
l Става един от създателите на студентската програма “Ку-ку” на националната телевизия и е продуцент на предавания в много телевизии
l Създава собствена продуцентска къща и е сред основателите на Асоциацията на филмовите и телевизионни продуценти в България
l Министър на туризма в служебното правителство на Димитър Главчев
l Женен, с двама синове