Писмата трябва да се пращат три месеца преди да изтекат решенията, обясни зам.-председателят на Националния съвет за хората с увреждания
- Г-жо Събева, четири години след промените във формулата за ТЕЛК отново ще се върне правилото за събиране на болестите. Това добро решение ли е за хората с увреждания?
- Представителните организации на хората с увреждания участвахме много активно в промените. Считам, че те удовлетворяват по-голямата част. Разбира се, винаги ще има недоволни, когато се очаква, че и малки проблеми в здравето трябва да бъдат оценявани като тежки и трайни. Но промените са много добри.
- Кои несправедливости ще бъдат коригирани с тази наредба?
- При оценката за вид и степен на увреждане при хората над 16 г. вече ще се вземат предвид и всички останали заболявания, които са с по-нисък процент от 50%., като прибавянето на още 20% ще даде още по-голям шанс на хората да получат необходимата им подкрепа.
При различните хронични заболявания има подобрение на самите проценти. Взема се предвид, че има някои заболявания, които не търпят промени в положителна посока и така
хората вече няма да се разхождат непрекъснато, а ще имат пожизнено решение
- Какви проблеми обаче не решават предложените промени?
- Притесняват ни два основни проблема и внесохме писмо в здравното министерство. Първият е връщането на обжалването към НЕЛК отново към ТЕЛК - това пак ще забави процеса, който може да продължи и една година. Искаме НЕЛК да излиза с окончателно решение, както беше преди няколко години.
Другото е хората да излизат извън срока на медицинската експертиза.
- Какво означава това?
- Ако решението изтича на 1 октомври, човекът трябва да получава писмо в края на юни, за да има 3-месечен срок. Така, щом пристигнат изискванията за неговите документи, той може да получи съответното решение, което да влезе в сила от 1 октомври. По този начин ще се прекрати порочната практика хората да си получават писмата доста след като е изтекло последното решение. Произнасянето на телка е още един срок от 3 месеца, което допълнително забавя процеса. А ако се обжалва в НЕЛК, има още поредните три срока. Ако решението не се обжалва, има един 1-месечен срок, в който човек чака дали някоя от другите инстанции няма да обжалва - НОИ, социалните и др. По този начин се получава едно огромно разделение във времето, което отдалечава човек от датата 1 октомври. Това е причината да искаме писмата да се получават 3 месеца предварително, за да може човекът да си подготви документите, ако се налага да лежи в болница - да го направи през този период и спокойно да си подготви цялата документация.
- Този проблем е от много години, през които непрекъснато сте сигнализирали.
- Така е, и сега има хора, които чакат поне година, а през това време нямат пенсии, подкрепа. Няма как да се обслужват и да си купуват медикаментите. Хората в трудоспособна възраст пък отпадат от системата на здравното осигуряване и те не могат да посетят дори лекаря си и да си вземат безплатните лекарства. При менталните заболявания това може да доведе и до много други тежки последствия. Трябва да се мисли за общата картина, а не за срока. За човека, а не за документа, защото зад всеки документ стои съдба.
Докато тече това обсъждане на промените, много хора продължават да минават през медицинската експертиза и продължават да бъдат ощетявани по сега действащата наредба.
- Имате ли данни колко хора са били ощетени от промените от 2018 г.?
- Много бяха. Асоциацията на родителите на деца с увреждания направи изследване, според което са над 35%. Непрекъснато се говореше за “фалшиви” хора, но няма фалшив ТЕЛК, има документ с невярно съдържание. А и нека се види колко от тези документи, обжалвани от НОИ, са потвърдени и в колко от тях е казано, че НОИ няма право. И работодателят може да обжалва, и социалната служба, а и човекът.
Лекарите в ТЕЛК работят с нормативна база, която определя колко процента да дадат за дадено заболяване и те не могат да отидат по-нагоре и по-надолу. Въпросът е какво е описано в документа, който човекът с увреждане получава от личния и лекуващия лекар. Всичко зависи от това доколко ясно и категорично е разписана диагнозата, състоянието на човека. Никой не обяснява на хората. Ние непрекъснато им обясняваме, че при епилепсията трябва да има ясно разписано каква е честотата на пристъпите - от това се определя какъв процент получава, доколко ще може да се контролира тази епилепсия и пр. Така, когато човек се яви на комисия, водещият невролог ще може да каже: “Този човек не е толкова зле, ще му дадем 50%”, или “Този е малко по-зле и има по-чести пристъпи - ще му дадем 71%”. А на много тежките ще дадат и чужда помощ, и пожизнен ТЕЛК.
- Значи един процент не е един и същ за хора с еднакво заболяване?
- Да, категорично, но всички получават една и съща подкрепа.
- А не е ли време да се премахне раздаването на калпак, подкрепата да е спрямо нуждите и да се премине към ICF системата?
- ICF системата е философия, всяка страна се съобразява с много фактори. Всяка държава се съобразява с това какви финансови средства има. След това да се прецени доколко имаме обучени кадри и колко време трябва да ги обучаваме, за да правят тези оценки. Да се съобразим с народопсихологията - как хората ще понесат, че единият с 90% не е равен на друг с 90%. Всеки трябва да разбере, че ще получи помощта, от която има нужда. Социалните служби трябва да са много готови.
Как е по света?
Ако човек е работоспособен и работи 6 часа, останалите 2 часа се плащат от държавата. У нас няма диференциация и оценка на възможностите на човека, която е много сложна. За мен най-важното е да се обучат кадрите.
В Белгия оценката трае от 1 до 3 г., но през това време системата помага на човека. Там има много здравни каси и тази система за оценката се извършва от социален работник от здравната каса. При нас той е от социалната система. В Тайван въвеждат системата от 12 г., но не знам докъде стигнаха. В Кипър я въвеждат 10 г. Системата не е въведена никъде изцяло. Отначало трябва да тръгне за определен кръг от хора, който да я тестват.
Подадох документи за лична помощ за моя син, за да разбера как вървят нещата, и при мен дойдоха двама социални работника, за да видят как живее, как комуникира и какво е неговото състояние. Такава е идеята - събира се всякаква информация.