Да не се прибират свръхпечалбите само от държавната енергетика, а и от търговци и производители на зелена енергия, казва председателят на Българския енергиен и минен форум
- Господин Хиновски, известно е, че вие сте в основата на енергийната програма на ИТН. Как оценявате днешното развитие на отрасъла?
- Трудно ми е да дам обективна оценка, защото една я мислихме, друга излезе…Планирахме активни политики по запазване и технологично развитие на “Марица - изток”, нова енергийна стратегия, старт на нова ядрена мощност, модернизация в управлението на енергийните дружества, внасяне на ред и правила в областта на ВЕИ, стартиране на програмата “Зелен покрив” за подпомагане на всеки желаещ българин да изгради собствена фотоволтаична покривна инсталация за собствено потребление.
За жалост, трусовете на енергийните борси и войната в Украйна промениха дневния ред на управление на енергетиката.
- Няма как да отминем предложението за шоково увеличение на цената на газа за април с 57,7%. Какво ще се прави след прогноза за такъв скок?
- Със сигурност няма да се стигне до това. В последните дни има частично успокояване на борсовите цени, спад и да се надяваме, че ще остане устойчив. И че няма да е по-голям скокът на цените от сегашното ниво.
А и “Газпром експорт” напоследък промени леко политиката си на изнудване на европейските газови пазари, което води до успокояване на цените.
- Какви предложения за неотложни действия бихте дали на комисията по енергетика и правителството в момента в светлината на последното динамично развитие на събитията?
- Току-що чухме идеи от представители на правителството за отказ от преговори с “Газпром” и прекратяване на доставките на руски природен газ, както и доставки от някакви други, неизвестно кои, доставчици по трансбалканския газопровод (виж вляво).
Това са много рискови за националната сигурност действия и трябва да бъдат внимателно анализирани, преди да се пристъпи към конкретни действия. Тези действия трябва да бъдат обсъдени в парламента и да получат неговото одобрение.
Преди това комисията по енергетика трябва да промени основни приоритети в дневния си ред, като задължи правителството за незабавен старт на интензивна програма за проучвания и местен добив на природен газ, приемане на нова енергийна стратегия и стартиране на проекта за нова ядрена мощност. В Народното събрание трябва да се внесе за обсъждане готовият проект за промени на енергийния закон и да се създаде специализираното предприятие “Минни конверсии” в “Марица-изток”.
И последно, но не по важност, е
да се възстанови
работата на
коалиционния
експертен съвет
по енергетика,
което е част от коалиционното споразумение. В състава на комисията по енергетика в момента се чувства дефицит на енергийна експертиза и тя може да бъде компенсирана с енергийни експерти на коалицията, които не са в състава на комисията.
- Тези високи нива на цените на газа няма да повлияят чак толкова на цената на тока, тъй като едва 7% от него се произвеждат от природен газ, нали?
- Да, не би трябвало да има голямо въздействие върху цената на тока, но ще има много сериозно влияние върху цената на топлинната енергия в цялата страна, и за жалост, ще се отрази на стандарта на българина. Това е така, защото “Топлофикация София”, например не предприема никакви мерки за включване на ВЕИ в производствения си микс.
- Как би могло това да бъде компенсирано, за да не се удари стандартът на българина, който ползва топлинна енергия?
- Ние от Българския енергиен и минен форум предложихме на уебинар на 10 март 21 мерки за ограничаване на въздействието на природния газ върху цените на топлинната енергия. Смятаме, че в рамките на две-три години тези мерки ще свалят с поне 300-400 млн. куб. м зависимостта от него и при 1,2 млрд. куб. м годишно потребление на газ от топлофикациите то да бъде свалено на 700 млн.
- С какво може да се замени част от руския газ?
- С местен добив, с каквито резерви България разполага, както и с интензивно използване на соларни системи на покриви за производство на топлинна енергия и подаването ѝ в мрежата на топлофикационната система. В момента се подготвят и три проекта в София за геотермална енергия. Има патентована българска технология за преработване на битовите отпадъци в електричество и топлинна енергия с нула потребление на природен газ.
Има и друга българска патентована технология - оксиводород, която може да намали консумацията на природен газ, която, за съжаление, в България все още не може да пробие. И всичко това може да се реализира в рамките на две-три години.
- В тази криза как ще се справи българската икономика? Стана ясно, че компенсации за бизнеса ще има и за април, но след това?
- Смятам, че този подход с даване на компенсации до момента е безалтернативен, тъй като нямаше време да се подготви друга по-сложна и по-обективна схема. Ние от ИТН предлагаме преформатиране на законодателството - пак да се дават компенсации, но по друг по-справедлив модел, с използване на натрупаните свръхпечалби от всички играчи на енергийния пазар. Досега фондът за помощите към фонда “Сигурност на електроенергийната система” се пълнеше само от държавните енергийни дружества. Смятаме, че това не е справедливо и трябва всички участници на пазара - търговци, производители на зелена енергия и държавните предприятия, да участват в това.
В новата система, първо, всички участници на пазара трябва да декларират официално приходите си, и второ – да внасят част от тези средства във фонд “Сигурност на електроенергийната система”. Така този фонд ще се превърне във вид разплащателна агенция.
- Той и сега е разплащателна агенция.
- Така е, но не от всички се събират вноски. С промените на база на тази нова методика, определена с наредба на кабинета, ще се регламентира кои производства правят вноски и кои потребители и на какъв принцип ще се компенсират. И става дума за всички – индустрия, общини, ВиК дружества, социални домове, болници и други. А досега, тъй като индустрията най-остро страдаше от енергийните цени заради загуба на конкурентоспособност, другите потребители, които са също важни, бяха пренебрегвани.
Но преди това като първа стъпка трябва да натрупаме целия потенциал на пари на база печалбите по веригата. В момента хващаме основно АЕЦ “Козлодуй”, ТЕЦ “Марица - изток” и НЕК и им отнемаме от приходите. А би трябвало
да се помисли
за механизъм
за компенсиране
и на бита
от потенциалното въздействие върху него на високите цени, защото е неизбежно. Едно от решенията за това е да не оставим електроразпределителните дружества и ЕСО да закупуват електроенергията за технологични разходи от борсата “Ден напред”, с което ще убием и регулирания пазар.
- 1 април наближава и мораториумът върху цените ще падне. Но от КЕВР казват, че токът няма да поскъпне.
- Тревожното е, че до новия регулаторен период, от 1 април до 1 юли, мрежовите оператори – ЕРП и ЕСО, ще натрупат нови 400 млн. лв. загуби от заплащане на скъпи технологични разходи. Това е по наши изчисления.
Тези средства трябва да бъдат компенсирани, а това може да стане само с включване в цената на регулирания пазар. Обсъждахме два варианта да се прекрати тази агония с мрежовите разходи. Единият е да купуват тока директно от обществения доставчик - от НЕК, което е логично, защото крайните снабдители купуват основната електроенергия именно от обществения доставчик.
Вторият възможен модел е по-пазарен, но по-сложен: всичките мрежови оператори да се явяват на общ консолидиран търг за мрежови разходи или да упълномощят едно ЕРП или ЕСО да се явява от името на всички и да купува тези разходи на база на двустранни дългосрочни договори. Тогава цените им ще бъдат различни. Такава е практиката в редица други страни от ЕС.
- Струва ми се, че проблемът на мрежовите оператори ще бъде решен, защото управляващите не искат поскъпване на тока за домакинствата. От 1 май обаче вероятно ще паднат компенсациите за бизнеса. Работи се механизъм за дългосрочни договори, но не е ясно още какъв ще е. Вие как предлагате да се реши това?
- Предлагаме търгове по двустранни дългосрочни договори по формирани групи от сродни по дейности и товарови профили потребители - индустрия, общини, ВиК дружества, лека промишленост, металургия, жп транспорт и т.н. Когато се създадат по-големи групи с подходящи профили в двата сегмента - базова енергия и върхова енергия, цената им ще е по-ниска. Предлагаме и да се допускат до търговете търговци, които да имат поне един местен клиент, а не да се купува енергия, която 100% се изнася, както е в някои страни в ЕС.
Смятам, че е целесъобразно да прегледат лицензиите на търговците на електроенергия, което е доста радикално. Те се явяват чисти посредници, купуват и продават енергия при каквато и да е цена на борсата, като просто си добавят гарантирана печалба. А по лицензите си те са крайни снабдители, но бягат от тази отговорност. Когато станат крайни снабдители и се изиска от тях да търгуват на платформата на двустранни договори, пазарът ще се успокои. Като направим и мрежовите оператори да купуват електроенергия по двустранни дългосрочни договори или от обществения доставчик, външните въздействия върху борсата ще намалеят. Но при нас нещата са сбъркани: основният борсов пазар е платформата “Ден напред”, който трябва да бъде само за търгуване на недостиг и излишъци, не повече от 20-25% от търгуваната електроенергия, докато основното количество от 80% трябва да бъде по двустранни дългосрочни договори, както е в Западна Европа.
- Но пък в момента цялата енергетика се чувства добре - и въглищна, и атомна, и възобновяема. Печели добре.
- Да, всичко работи на макс. Радвам се, че това се случва, защото се вижда какъв потенциал има българската енергетика, особено тецовете, които критикувахме, че са нереформирани, и сигурно е така. Но сега те се представят добре, всички работят на печалба. И
никой не трябва
да пипа нищо
в момента
В кризисната обстановка, в която работим, не трябва да се правят реформи. Моята лична препоръка е: не пипайте системата сега. Тя работи.
- По данни на ЕСО има заявления за присъединяване към мрежата на 15 000 мегавата възобновяеми източници, не е ли огромно това число?
- Това е един от най-сериозните проблеми, които изискват спешни решения и не трябва да се неглижира повече. Той става все по-сериозен и е като снежна топка, като лавина. Не познавам енергетик или най-обикновен предприемач в България, който да няма планове за строителство на ВЕИ.
Но трябва да има регламент. Изграждайки 15 000 мегавата, как ще се компенсират променливите производства на тези мощности? Ако не вземем мерки да ги компенсираме с помпено-акумулиращи централи (ПАВЕЦ) и батерии, ще дойде моментът, в който ще излъжем маса инвеститори, които ще вложат милиони във ВЕИ-та, които за върховото им производство между 11 и 15 часа ще получат отрицателни изкупни цени, т.е. или ще ги караме да плащат за тази свръхенергия, защото няма кой да я купи, или трябва да бъдат изключвани от мрежата.
А България има сериозен потенциал за такова компенсиране чрез помпено-акумулиращи ВЕЦ, който не използваме, и чужденците ни се чудят.
ВЕЦ “Горна Арда” е един от примерите със значителен акумулиращ потенциал и няма причини този обект да не се изгради, нищо че попада в “Натура 2000”. Разширяването на долния изравнител на ПАВЕЦ “Чаира” – язовир “Яденица”, е почти готов, тунелите са направени и не виждам никакви причини този обект да не се пусне в експлоатация.
Има и други подходящи проекти за ПАВЕЦ в Северозапада България и това е по-евтиният вариант от батериите, въпреки че и батерии трябва да се правят паралелно. Но не гига-батерии, от каквито нашата енергийна система няма потребност и технологично не може да ги експлоатира.
- Тези 15 000 мегавата заявления за възобновяеми източници не приличат ли на вакханалията, която се получи през 2012 г.?
- Да, може да стигнем до тази абсурдна ситуация от 2012 г., когато се чудехме какво да ги правим. Малцина вече имат спомени, че се стигна до фалити на много инвеститори и дори до самоубийства на предприемачи, които бяха заложили цялото си лично имущество в такива инвестиции. Имаше и чуждестранни инвеститори, които се разболяха и разочаровани напуснаха България. Много е важно да не се стигне до такива случаи и сега.
- Какво казвате на властта, за да не се повторят пак глупостите отпреди 10 години?
- Първо, трябва да се приеме спешно новата енергийна стратегия на страната. Второ, необходимо е да се стартира инвестиционна програма за интензивно изграждане на ПАВЕЦ. Трето, стартиране на програмата “Зелен покрив” за подпомагане на всеки желаещ българин или предприемач да изгради фотоволтаична покривна инсталация за собствено потребление, както и включването им в енергийни общности съгласно препоръките на Директива 2018/2001/ЕС. И четвърто - трябва да се постигне известно балансирано разпределение по територията на страната на новите ВЕИ-мощности.
Иван Хиновски е енергиен експерт на ИТН и председател на енергийната комисия в 46-ия парламент.