Да махнем излишното от програмите, както в Европа, казва директор на 119-о СУ и шеф на съюза на работодателите в училищното образование
- Защо призовавате Стойчо Кацаров да върне учениците обратно в училище?
- Заповедта на министъра на здравеопазването вкара учениците от 5-и до 12-и клас от по-голямата част на страната в образователен локдаун, който продължава доста дълго време. Дистанционното обучение през предходните месеци доведе до много дефицити, които в момента се натрупват все повече и повече и изоставането става непреодолимо.
Въпреки че усилията на учителите са големи, въпреки че старанието им е огромно,
възможностите на дистанционното
обучение отдавна са изчерпани
и то няма как да даде каквото и да е на учениците. Поради тази причина е разумно да се направи промяна на заповедта на министъра, за да може учениците да се върнат в училище - или чрез ротация, или изведнъж . Тестванията, които вече месец се правят на малките ученици, показват, че няма положителни тестове. Изводът от това е един - малките ученици не са вирусоносители. При шестте тествания в училището, което ръководя, имаме само два положителни теста. А всеки път тестваме между 450 и 500 ученици.
От друга страна, по различни причини няма яснота за доставката на тестове за големите ученици. Това обаче не може да бъде причина те да не се върнат в училище. Родителите все по-често започват да упрекват ръководството на училището. Със сигурност това се случва почти в цялата страна. Възмущават се защо не правим нищо за възстановяване на учебния процес в нормален режим. Директорът обаче не може да направи нещо, което да противоречи на заповед на здравния министър.
- Какво предлагате?
- Според сегашните разпоредби, за да се върнат, учениците трябва да имат елемент на зелен сертификат. Такъв в нашето училище от 900 ученици притежават 11-12%. След като здравното министерство не успя да осигури тестове за големите ученици, то трябва да измисли друг вариант, за да продължи учебният процес. Ако е ротация, да бъде разрешена максимално скоро. Ако заболеваемостта е намаляваща, каквато е през последните дни, да се върнат всички ученици. Мисля си обаче
как за многолюдна Германия и за нейните деца има
тестове, а за малка България няма
Казват, че има пари, а няма тестове. Дали калпава обществена поръчка, или нескопосаният формат на нейната подредба, или нещо друго е причината?
- Днес и Софийската математическа гимназия след Испанската се опитва да върне учениците, не може ли да се случи това и в 119-о?
- Единичните случаи като тези в Испанската гимназия и СМГ са добър пример. Не трябва обаче да забравяме, че основният принцип в образованието е равнопоставеността - каквото е за едните ученици, такова и за всички. Образованието е безплатно. Училището
не може да призове родителите да събират
пари или да финансират тестове
и това да бъде условие за възстановяване на учебния процес. Директорът не може да призове за това.
Не бива да забравяме, че Испанската гимназия и СМГ са училища с възможно най-високата степен на мотивация на своите ученици и с много висок социален статус. Не така стоят нещата във всяко училище. От родителите, които анкетирахме при нас, не повече от 14% имат готовност да извършат подобен процес, но те самите са с надеждата, че тестовете ще се правят в училище. Но според сегашната заповед това може да се извърши само в лицензирана лаборатория. Ако се предприеме подобна стъпка, това означава да се образуват опашки от ученици по лаборатории, което ще доведе до голямо смесване на групи от различни потоци. Не това е смисълът на подобно упражнение.
- Къде са най-големите пропуски след толкова дълго онлайн учене?
- Ще трябва време, за да стане ясно къде са точно. Старанието на учителите е факт. Желанието да използват различни платформи - също. Компютърните умения и на учители, и на ученици е на висота, но оттук нататък няма как толкова дълго време да очакваме ефективен процес. Европейските страни в последните месеци промениха учебните си планове, беше премахната част от материала, за да може да се учи важното, без излишното. Това трябва да стане и при нас.
- Заговори се учебна година от 1 септември, ще сработи ли?
- За да бъде работещ този вариант, трябва да се направят и други промени. Трябва да се актуализират учебните програми и съдържание. Следващата важна част е свързана с редакция на ваканциите. Добре е да има дълга зимна между Коледа и поне 2 седмици след Нова година. Тогава е най-студено, със замръзнали пътища. Добре е
да се обмисли и т.нар.
изпитна ваканция,
когато да са концентрирани външните оценявания и матурите както в някои европейски държави. При подобна реорганизация ще се спестят средства за гориво в студените месеци. Промяната трябва да се обсъди с родителските организации, които да преценят плюсовете и минусите.