Ваня Кастрева: Навършилите 14 години задължително присъстват лично при записването в училището
Въпреки сложната епидемична обстановка през последните 2 г. средните резултати от външното оценяване на учениците от седми клас в столицата са по-високи
Сред най-търсените са учителите по математика и информационни технологии, по чужд език, учители в начален етап , казва шефката на Регионалното управление на образованието в София
- Г-жо Кастрева, какви са съветите ви към учениците и родителите при следващите стъпки от кампанията?
- Резултатите от първия етап на класирането следва да се проверят в профила на ученика на сайта https://priem.mon.bg. Ако няма посочена паралелка, ученикът не е класиран и продължава автоматично да участва във втория етап на класиране, като не е необходимо да се подава заявление.
Учениците, класирани по първо желание след първия етап на класиране, се записват в училището, в което са приети. Училищата ще приемат документи за записване на 14, 15 и 16 юли от 8 до 18 ч.
Ако ученик не се яви,
мястото му не се запазва
и се обявява като свободно за втория етап на класиране.
Учениците, които са класирани по второ или следващо желание и не са удовлетворени от класирането си на първия етап, следва да подадат в училището, в което са класирани, заявление за участие във втория етап на класиране в същия срок. Желанията не се пренареждат и кандидатът може да се класира на втория етап само на по-предно свое желание или на това, на което е приет на първо класиране.
С оглед епидемичната обстановка и за тяхно улеснение родителите могат предварително да попълнят заявление за участие във втори етап на класиране, като го изтеглят от сайта на РУО – София-град, рубрика “Изпити и прием на ученици” http://ruo-sofia-grad.com, където ви уверявам, че се публикува само достоверна и коректна информация.
Класираните ученици се записват в 8-и клас в съответното училище, като подават следните документи:
1. заявление до директора;
2. оригинал на свидетелство за основно образование;
3. оригинал на медицинско свидетелство, издадено от общопрактикуващия лекар на ученика - за кандидатстващите по специалност от професия в професионални гимназии и професионални паралелки в профилирани гимназии, обединени и средни училища, както и за профил “Спорт”.
Често задаван въпрос е този дали ученикът трябва да присъства на този етап от дейностите по държавния план-прием.
Според Закона за предучилищното и училищното образование изборът на всеки гражданин да упражнява правото си на образование съобразно своите предпочитания и възможности се извършва по негов избор, като за малолетните (под 14-годишна възраст) се извършва вместо тях и от тяхно име от техните родители, а за непълнолетните (над 14-годишна възраст) - от учениците със съгласието на техните родители.
Записването за обучение в гимназиален етап е важно решение за продължаване на образованието. Това предопределя и необходимостта от присъствието на ученика.
Съгласно Закона за лицата и семейството “лицата от 14 години до навършване на 18-годишна възраст са непълнолетни. Те извършват правни действия със съгласието на техните родители или попечители . . . „.
При обективна невъзможност това да се случи следва упълномощеният
да има нотариално
заверено пълномощно
в съответствие с българското законодателство и с оглед гарантиране истинността на предприетите действия и защита интересите на детето.
- Какви тенденции забелязвате през последните години, намалява ли нивото на знания на учениците?
- Въпреки сложната епидемична обстановка през последните две години средните резултати от националното външно оценяване на учениците от седми клас в София-град са по-високи. Това е ключов фактор за повишаване и на баловете за прием в осми клас. В образователната система пандемията бе голямото предизвикателство, което
показа професионализма
на българския учител,
гъвкавостта, креативността, отговорността и организираността на цялата система. Тя изгради мостове на доверие между институциите, от една страна, и между учителите, учениците и родителите, от друга. Обучението в електронна среда от разстояние има различни последици и всички негови аспекти непрекъснато се анализират и оценяват. При отговорно поведение от всички участници в обучителния процес и резултатите от него са по-високи.
- Има ли глад за учители в София и по кои предмети не достигат преподаватели?
- Това е динамичен процес на търсене и предлагане, който по време на ваканция е доста по-активен. И през тази учебна година сред най-търсените са учителите по математика и информационни технологии, по чужд език, учители в начален етап. Директорите на училища имат автономията и отговорността да осигурят изпълнението на учебния план за всяка паралелка с избора на квалифицирани педагогически специалисти.