Веселка Вуткова: Дигитализацията прави ученето интересно и ефективно

10.07.2021 13:31 Ярослава Прохазкова
Веселка Вуткова

“Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на основното и средното образование. Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.

Учителите все повече обогатяват преподаването чрез видеоуроци и използват облачно пространство за обмен на информация и съвместна работа, казва директорът "Корпоративни комуникации" във Vivacom

 

- Г-жо Вуткова, “Образование 4.0” навърши три години. Как се роди идеята за инициативата?

- Образованието е дългогодишен фокус на корпоративната социална отговорност на Vivacom. Инициираме и подкрепяме дългосрочни програми в тази сфера, защото качеството на българското образование е определящо за бъдещето на страната. Отчитайки новите предизвикателства пред образованието през XXI век, ние естествено достигнахме до идеята, че то трябва да се дигитализира, за да е адекватно на света, в който живеем, и на нуждите на съвременните деца. Дигитализацията на образованието е една от най-актуалните и важни теми на днешния ден, тъй като от нея

зависи бъдещата

конкуренто-

способност на

днешните

ученици

Щастлива съм, че имаме партньор като вестник “24 часа” - с общи усилия достигаме до хората, към които е насочена инициативата - учениците, техните преподаватели и родителите. И още- говорим на един език с образователните институции, без чиято подкрепа не бихме могли да реализираме нашите идеи. Накратко - Образование 4.0 е нашето общо бъдеще.

- Защо избрахте името “Образование 4.0”?

- Името е вдъхновено от четвъртата индустриална революция, в чийто апогей се намира човечеството в момента. Терминът “Индустрия 4.0” обобщава интензивното внедряване на модерни дигитални технологии в икономиката. Сред тях са автоматизация на традиционното производство, изкуственият интелект, роботизацията, компютърните алгоритми, обработката на данни, Интернет на нещата. Именно високите технологии са онова, което движи развитието на човечеството и икономика в наши дни. Името Образование 4.0 прави алюзия с Индустрия 4.0 и отговаря най-пълно на нашата цел за модернизиране на образованието чрез силата на дигиталните технологии. Отчитаме факта, че едно общество е толкова развито, колкото е образованието, което предоставя. Името на инициативата е породено от разбирането, че обучението трябва да бъде иновативно, модерно и в крак със съвременните технологии. Това е начинът, по който сегашните ученици могат да придобият умения, които да ги направят конкурентни на пазара на труда. Образование 4.0 се стреми

да формира

качества като

креативност и

критично

мислене,

които са незаменими с условията на конкурентния пазар на труда. Почти всяка една професия днес функционира във високотехнологична среда, което налага необходимостта образованието да се приспособи към съвременните изисквания.

- По какъв начин идеята за дигитализация на образованието достига до хората, към които реално е насочена?

- Нашата основна цел през изминалите три години беше да поддържаме активен диалог с учители, ученици, родители, както и с образователните институции. Организирахме серия от национални конференции и кръгли маси, на които събрахме всички участници в образователния процес и ги срещнахме с водещите експерти и създатели на съдържание. От една страна, целта ни беше да чуем от първо лице какви са потребностите на участниците в образователния процес и техните идеи за модернизирането му. От друга, да осигурим информация за най-добрите дигитални ресурси, които може да се използват в обучението. Поставихме началото на обществен разговор по темата. В резултат на това институциите, учителите, родителите и учениците се обединиха около единно разбиране за дигитално образование: преподаване и обучение с дигитални средства, създаване на дигитална медийна грамотност у учениците, индивидуален подход при работа с учениците и по-добра комуникация между учителите и родителите.

- Как се промени образованието през тези три години?

- С гордост трябва да кажа, че в резултат на нашите усилия, постоянния диалог с институциите и засилената комуникация в общественото пространство част от целите на инициативата бяха реализирани. С активното участие на Министерството на образованието и науката училищата започнаха да се оборудват с безжичен интернет и защитена интернет среда. Комуникацията между учители и родители се осъществява лесно и бързо чрез електронен дневник, който беше въведен масово. На много места учениците разполагат с интерактивни учебни дъски, работят с виртуални уроци и тестове за изпитване. Учителите все повече обогатяват преподаването чрез видеоуроци и използват облачно пространство за обмен на информация и съвместна работа. Все повече училища използват дигитални ресурси и осигуряват обучение, което е по-интересно и по-ефективно за учениците, които така или иначе са много активни в интернет.

Тук е важно да подчертая, че ние

не се

стремим към

дигитализация

на всяка цена

Отчитаме факта, че най-добрият път за развитие на образователната система е съчетанието на предимствата на дигиталните технологии и методи за обучение с традиционната форма на преподаване, в която не се губи връзката и общуването между учители и ученици. Това важи с особена сила за подхода в началното образование, когато традиционният начин на преподаване и контактът между учител и ученик са ключови за изграждането на базови умения и познания по български език, математика и основните хуманитарни предмети.

- Какви са плановете за развитие на инициативата?

- Дигиталното образование далече надхвърля провеждането на един урок онлайн. Дигитализацията прави ученето интересно и ефективно заради достъпа до съдържание, интерактивните методи на преподаване и изпитване, възможността ученикът да “се потопи” в урока. То насърчава критичното мислене, креативността, дава мигновен достъп до огромни масиви информация. Дигиталното образование е там, където имаме съдържание, което служи на урока. Т.е. това е споделянето на видеоуроци, възможностите за дигитализиране на определени предмети, например извършването на опити по физика и химия, във виртуална среда с добавена реалност. Или урок по история, в който учениците могат да присъстват виртуално на дадено историческо събитие.

Ето защо сега нашата цел е

да предоставим

конкретна

информация на

потребителите

за най-подходящите дигитални образователни ресурси. През последните години наблюдаваме бум в развитието и предлагането на иновативни платформи и видеоуроци, съобразени със задължителното учебно съдържание според предписанията на МОН. С активното участие на нашите партньори от вестник “24 часа” изготвяме своеобразен наръчник за дигитално образование. В рамките на годината ще представим различни образователни платформи и приложения за ученици и учители в отделните възрастови групи и според предметите, които се изучават в училище. Ще покажем добрите примери, които ще бъдат от полза на всички участници в образователния процес. Нашата роля като телеком е иновациите в сферата на образованието да станат част от живота ни.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>