МиГ-29 са на 30 години, последният се разби през 2012 г. заради пилотска грешка (видео)

09.06.2021 10:29 Виктор Иванов
Падналият през 2012 г. МиГ-29
Румен Радев като началник-щаб на Граф Игнатиево
През 2014 г. сегашният президент, а тогава командващ ВВС организира авиошоу над София. На снимката дава автографи на Мая Манолова и съпруга й и бивш военен министър Ангел Найденов.
Николай Ненчев в кабината на МиГ-29
Първия български МиГ-29 с двигател от Полша

Над 30-годишни са българските изтребители МиГ-29. Те са закупени в края на 80-те години на миналия век от СССР. Първите такима изтребители пристигат в България и постъпват на въоръжение през 1989 г.

Първият инцидент с МиГ-29 в България пък е през 1994 г., когато командирът на авиобаза Равнец полк. Иван Даев се разби над пистата с почти нова машина, но анализът показа грешка на пилота.

Постепенно през 90-те години България започва да съкращава бойната си авиация и остава само с 16 изтребителя МиГ-29. Те обаче хронично страдат от недостиг на резервни части.

Последният случай с паднал български изтребител МиГ-29 преди трагичното изчезване на изтребителя тази нощ е от 2012 г. Тогава такъв самолет се разбива до пловдивското село Голям Чардак.

Причината за катастрофата се оказва пилотска грешка. Като при излитането от авиобаза "Граф Игнатиево" пилотите майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев са заорали подтелната бака с допълнително гориво в пистата. Оттам е изтекъл керосин и е пламнал пожар.

При катастрофата двамата пилоти успяват да катапултират и остават невредими. А изтребителите остават 15. След случая от снощи са 14.

Всъщност летят само 8 МиГ-29 и това е от години. А останалите машини са жертва на т.нар. авиационен канибализъм - от тях се вземат части, за да се поддържат летящите.

Първите опити за модернизация на МиГ-29 започна първото правителство на Бойко Борисов паралелно с проект за закупуване на нов боен самолет. Тогавашните планове бяха МиГ-29 да се използва най-много до 2015 г.

На МиГ-29 летеше и сегашният президент Румен Радев, който преди да напусне армията бе командващ на ВВС.

През 2015 г. тогавашният министър на отбраната Николай Ненчев сключи договор за ремонт на изтребителите с Полша. А през 2016 г. полетя и първият изтребител с полски двигател. Впоследствие след падането на второто правителство на Борисов обаче Ненчев бе обвинен от прокуратурата, че със сделката е накърнил интересите на Русия. И бе съден, а през тази година и окончателно оправдан.

Последният проект за модернизация на тези изтребители пък бе задвижен от Красимир Каракачанов. Той директно сключи с руската компания РСК "МиГ" договор за ремонт на машините на стойност 80 млн. лв. Каракачанов направи сделката, въпреки че срещу Русия вече бе наложено ембарго заради анексирането на Крим, а НАТО вече открито разглеждаше Москва като враг. Руснаците обаче бавят голяма част от ремонта на българските изтребители като се оправдават с пандемията от коронавирус. Договорът е за ремонт на всичките налични към този момент 15 изтребителя.

През октомври 2017 г. летците от "Граф Игнатиево" отказаха да летят на МиГ-29 заради липса на достатъчно пари както за техническата подръжка на самолетите, така и за достатъчно тренировки.

От години българските летци нямат нужните часове във въздуха по стандартите на НАТО.

МиГ-29 трябва да останат да се ползват поне до 2030 г., въпреки че през 2023-2024 г. ВВС вече трябва да разполагат с чисто нови осем броя F-16 Block 70. Причината е, че за да може България сама да охранява небето си са нужни поне 16 летящи изтребителя. Малко след като плати над 2 млрд. лв. за покупката на първите осем американски самолета, третото правителство на Борисов обяви, че ще иска оферта за още 8. Реално обаче на тази сделка не бе даден ход.

Други от От страната и света

Обраха къщата на Кичка Бодурова в Лас Вегас, тя обвини нелегалните мигранти

Разбиха дома на Кичка Бодурова в Лас Вегас. За това разказа самата певица с пост в социалните мрежи. „Направих пост във фейсбук не толкова, за да разкажа за кражбата в дома ми

Най-важните 20 метра в живота! Машинисти легнали на пода във втората кабина при челния сблъсък с влак на БДЖ

Момче с 4 счупени ребра помагало на всички, не успял само на горящите двама колеги от БДЖ, чувал ги как страдат, но нямало достъп до тях Оцелелите машинисти от влака на частната компания след челния

Николай Василев: Имаме коалиция на гроздето и лисицата

"Най-доброто на това правителство е, че е редовно и че го има", заяви в "Тази сутрин" бившия вицепремиер и министър на икономиката Николай Василев за новото правителство у нас начело с Росен Желязков

Интензивен трафик по границите с Турция и Сърбия

Изключително интензивен е трафикът на граничните контролно-пропускателни пунктове (ГКПП) „Капитан Андреево" и „Лесово" на изход към Турция за товарни автомобили

ВСС решава дали да върне Мария Павлова в националната следствена служба

Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет решава дали да върне бившият служебен министър на правосъдието Мария Павлова като следовател в националната следствена служба

>