Теодор “тренира” по час всеки ден, за да влезе в клуба на топхимиците
l Кеймбридж е следващата му цел
l За него не са важни медалите, но в колекцията си има два бронзови от най-престижните олимпиади
Един час учене на ден през цялата година. Това е формулата, за да си успешен олимпиец и да победиш всички, за 18-годишния Теодор Маслянков. А талантът от Софийската математическа гимназия знае как се печелят медали от международни състезания, при това не само по химия.
Винаги съм смятал, че
няма талант,
а единствено
мотивация,
работа и
решаване
на задачи, категоричен е Теодор.
През април той спечели бронзов медал от международната Менделеевска олимпиада по химия. През миналата година успя да спечели бронзов медал на един от най-престижните турнири в света - Международната олимпиада по химия. Заради пандемията състезаниията се проведоха онлайн. “За мен не са важни медалите, защото те няма да значат нищо след 10 г. Винаги съм искал да отида извън България, защото олимпиадите за мен са събиране на хубави моменти с приятели. Нямах търпение да отида някъде извън страната и много голяма част от мотивацията ми се изпари. Може би заради това миналата година не се представих толкова добре, колкото исках. Не бях достатъчно мотивиран, за да се подготвя, и не решавах достатъчно задачи. Но тази година смятам да решавам повече и да се представя по-добре на Международната олимпиада по химия”, казва Теодор.
Дълго време
редува
състезанията по
химия, физика
и астрономия
“В IX клас реших, че искам да се състезавам повече по химия, за да отида на международната олимпиада. Няма други причини да избера химията пред физиката”, уточнява той.
Баба му и дядо му са физици. От малък бил леко подтикван в тази посока, но дълго време не му било интересно.
Докато не среща учителите си в СМГ. Един от тях е преподавателят по химия Борис Толев със своите школи по химия.
“За мен те бяха много интересни. Почнах да се подготвям за олимпиади и нещата станаха естествено”, разказва Теодор. Допълнителна мотивация му давала силната конкуренция в елитната гимназия.
Според него интересът към химията, физиката, астрономията или математиката е просто част от любопитството към света. Химията е насочена към това да улесни живота на човека. Докато физиката е към научната част - разбирането на това как работи светът, което също ми е много интересно, добавя младежът.
Енергетиката обаче е нещото, което вълнува най-много Теодор. Интересно му е как се прави енергия, съхранението ѝ чрез батерии и как тя се транспортира: “Електричеството е много важна част от ежедневието на хората, но не го осъзнаваме, защото сме свикнали с него. Продължавам да се възхищавам колко е лесно да отидеш и да си пуснеш крушката и тя веднага да светне”.
Ако продължи с изследователска дейност, би се занимавал
с разработването
на по-екологични
методи за
производство
на енергия
“Мисля, че в соларните панели има да се свърши още доста работа, ядрените реактори трябва още да се развият и да се печели повече енергия от тях, да се намали изгарянето на горивните полезни изкопаеми, което е голям проблем”, каза Теодор.
Не познава всички химични елементи. Те са над стотина, аз познавам добре около 20, уточнява ученикът.
Няма и фаворити от периодичната таблица. Добре му звучи молибденът и затова често казва, че му е любим. Това е сиво-бял метал, който се използва като електрод в електрически загрети остъклени фурни. Основното му приложение е за легиране на стомани и за торове.
Теодор е от химиците, които залягат над учебниците, а не залагат толкова на експериментите. Не е правил опити вкъщи. “През последните 3 години съм мислил да си направя лаборатория вкъщи, но не мога да се наканя, все си казвам - следващия месец ще започна да мисля как да стане, но то не е проста работа”, признава Теодор.
Казва, че онлайн обучението не е попречило на подготовката му, но по думите му то ще се отрази зле на по-малките ученици.
Според него науката трябва да започне да се представя по интерактивен начин на децата. Да има повече експерименти по физика и химия. “С визуализация можеш да спечелиш децата на своя страна. Живеем във време, в което
технологиите се
развиват и могат
да помогнат, а
не всичко да е от
учебници и думи, категоричен е той.
Талантът от СМГ се надява да учи природни науки в Кеймбридж. Вече е получил оферта от университета, която трябва да изпълни. След 10 г. Теодор се вижда като учен, който може да печели достатъчно пари, за да прави това, което му харесва. Надявам се да съм завършил университет и да не се огъна от напрежението и даже да имам докторска степен, което не е лесно, мечтае той за бъдещето си.
“Доста хора смятат, че като си олимпиец и решаваш задачи, не ти остава време. Направил съм си така нещата, че да оползотворявам времето си максимално ефективно, и успявам и да решавам задачи, и да тренирам, и да имам хобита”, обяснява младежът.
В момента чете “Сенките на ума” на нобеловия лауреат от 2020 г. Роджър Пенроуз.
В книгата се разполагат границите между математика, физика, биология, когнитивна наука и философия. Част от тезите са необичайно спекулативни и често встъпват в спор с някои от наглед очевидните истини, които мнозина учени приемат за даденост. Би било доста интересно да проведа разговор с автора, защото книгата не е много научно насочена, а е по-скоро на философска тематика, казва Теодор. Според него конспиративните теории са взели връх в пандемията заради дезинформацията. В днешно време всички имат фейсбук и е прекалено лесно да напишеш нещо, което не е вярно, а хората да се доверят. Една от причините е, че не сме достатъчно критични. Смятам, че хората трябва да се опитат да проучват повече, и точно това е свързано в науката - да проучваш, а не да се доверяваш на сляпо”, категоричен е отличникът на софийската математическа гимназия.