Желязков: Концесията на летище "София" - много предимства, нито един недостатък
БСП да разсъждават от висотата на амбициите си за управлението, за което концесията на летище "София" има изключително много предимства и нито един недостатък. Това заяви транспортният министър Росен Желязков в отговор на лидерът на БСП Корнелия Нинова, която по-рано през деня направи декларация от парламентарната трибуна, в която отправи въпрос към премиера Бойко Борисов дали ГЕРБ не готви подарък за концесионера на летище "София" с отлагане на задълженията му.
"Считам, че от тази висока трибуна, е редно да ви запозная с развитието на договора за концесия на летище "София". Както са казали римляните: "Дайте ни фактите и ще ви дадем правото". Надявам се моето експозе да бъде ясно и да разсее много от съмненията, които до известна степен и незнанието и непроверени факти и непълни факти, дават основания за различни инперпретации.", каза Желязков. Той припомни,че концесионният договор за възлагане на концесията на летище "София" е сключен на 22 юли миналата година със SOF Connect, а летищен оператор ще бъде летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен". Оферти за участие са подали най-големите летищни оператори в света. В концесионният договор са определени условията, който трябва да бъдат изпълнени, за да настъпи началото на концесията, като крайната дата за изпълнение на тези предварителни условия, които се съдържат в договора, е до 12 месеца след подписването на договора - тоест 22 юли 2021 г. Към настоящия момент голяма част от предварителните условия са изпълнени, а концесионният договов е изпратен на ЕК и вече се разглежда.
Транспортният министър подчета, че след подаването на оферти за участие в процедурата, следствие на пандемията от COVID-19, са настъпили съществени промени в авиационния сектор, който са засегнали както летищата, така и въздушните превозвачи и всички дейности около авиационната индустрия.
"На 27 октомври миналата година концесионерът направи предложение за възстановяване на икономическия баланс на концесията. Предложението включва отлагане на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията, за последните 10 години от срока на концесията и съответната индексация. Предложението включва увеличаване размера на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро. Концесионерът потвърди ангажимента си за плащане на авансовото концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. с ДДС, както и изграждането на нов Tерминал 3 до 10-ата година от срока на концесията", обясни пред депутатите министърът. Според него предложението на концесионера съдържа ангажименти на страните по договора всяка година да извършват мониторинг на ситуацита и до възстановяване на обемите и да предприемат адекватни мерки за адаптиране на икономическия баланс на концесията.
"Това предложение е предоставено на вниманието на Генерална дирекция "Конкуренция" на Европейската комисия и в момента очакваме решение на службите на ЕК по този въпрос. Едва тогава ще внеса доклад в Министерски съвет, с който ще направя съответното предложение, което да бъде в посока възстановяване на икономическия баланс на концесията, обясни Желазков.
По думтие му при положително решение от страна на ЕК има два подхода. "Какво се случва, ако не приема предложението на концесионера и какво се случва, ако го приемем? Ако не приемем няма да получим първоначалното концесионно задължение в размер на 660 млн. лв. с ДДС тази година, което ще бъде платено най-късно до юли месец 2021г. Плащанията от страна на концесионера е сериозен приход в държавния бюджет, особено в тази ситуация и е разчетено в държавния бюджет. Преките финансови приходи от първоначалното възнаграждения значително ще надхвърлят преките приходи от бюджета на настоящия летищен оператор. Общо за последните 20 години държавният оператор на летище "София" е платил на държавата под формата на дивидент сума в размер на 88 млн. лв., което разпределено за 20 години е по 4.5 млн. лв. годишно", допълни още министърът. Ако не приемем предложението, няма да имаме концесионните възнаграждения, нито инвестиции в летището.
Желязков посочи на депутатите и какъв е рискът при прекратяване на вече подписания договор за концесия на летище "София". По думите му управлението и експлоатацията ще останат в ръцете на държавата, тъй като инфраструктурата е публична държавна собственост и държавата ще следва да се намеси при осигуряването на средства, включително чрез заеми от финансиращи институции.
Министърът уточни, че ако не се приеме предложението, единственият начин да се финансира дейността на летището е да се увеличат летищните такси отново, а това ще направи летището неконкурентноспособно и ще отвори вратите за развитие на летищата на съседните държави. Ако пък бъде открита нова процедура за концесия, държавата няма да получи оферти с такива предимства.
"Позицията на БСП винаги е била последователна в това, че е против концесиите. Знам, че не мога да ви спечеля за концесията. Вашата позиция винаги е била принципна и в този смисъл, бидейки последователна е достойна за уважение. Моята цел беше да дойда тук, да ви предоставя тези факти и да ви помоля да разсъждавате от висотата на амбициите си да участвате в управлението, за което концесията има изключително много предимства и нито един недостатък", каза още транспортният министър.
Според информация от 12 февруари на Международния съвет на летищата, броят на пътниците, обслужени от европейските летища през миналата година се е свил със 70% и е спаднал на равнището си от 1995 г. заради последиците от пандемията. Оптимистичните сценарии предвиждал възстановяването на трафика на нивата от 2019 г. към края на 2024 г. или средата на 2025 г. и то предимно за полети на къси разстояния, а песимистичнят - възстановяване на предишния трафик на нивата отпреди пандемията чак през 2030 г.