Ученици от гимназията по оптика правят маски и слушат барокова музика
Агресията в училището спаднала драстично
Как различните исторически периоди влияят върху различните видове изкуства?
Защо по време на война образите са гротескни, а в мирно време има разцвет?
Какви са различните стилове в музиката и как да възпитаме култура на възприятие?
Какви кодове има в картините на големите майстори художници? Това са част от темите, които се засягат в иновативния предмет “История на изкуството и културология”, който четвърта година се изучава в Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика “Ломоносов” - първо в 8-и, а вече и в 9-и, и 10-и клас. Истински запалва учениците си педагожката Радостина Драгиева, която преподава история и география, специалност, която е завършила във Великотърновския университет.
“Програмата
започна от
нулата
Имах само няколко дни да напиша учебна програма по предмет, който до момента никой не знаеше какво ще включва”, разказва учителката. Идеята за иновативния предмет била на сегашния заместник-министър на образованието Таня Михайлова, която, преди да поеме поста, беше директор на гимназията.
“За мен беше огромно предизвикателство да го реализирам в професионална гимназия, където повечето деца са с техническа насоченост. Но от позицията на времето, когато имаме един завършил випуск, няколко постоянни изложби и нестихващия интерес към предмета дори и от завършилите ученици, знам, че се справяме добре”, доволна е Радостина Драгиева. Тя се радва на пълната свобода, която е дала директорката инж. Мая Павлова.
На ентусиазираната преподавателка хрумнало в часовете да включи и практически занимания. Първото било да правят от глина палеолитна Венера - праисторически малки пластики на жена, създадена през късния палеолит. Още тогава децата разбрали, че това не са “дебели жени”, а олицетворение на Богинята майка и на жената - продължителка на рода, впоследствие се запознаваме с култа към тялото в Древна Елада, за да достигнем до създаването на човека като висше творение на Бога през Ренесанса.
Всички бяха
омазани с глина,
но щастливи,
разказва Радостина Драгиева. Засегнали са също развитието на писмеността. Правили египетски пергаменти. Писали с перо и мастило. Като стигнали до Ренесанса, майсторили ренесансови маски и рицарски щитове.
“Аз задавам тематиката, но оттам нататък им давам пълна свобода. Тогава стават невероятни неща. Това пък ме зарежда още повече”, хвали учениците си учителката.
Включват и танца - още от предпървобитното общество - женския и мъжкия обреден танц, ловния танц... Запознават се музикалните стилове и архитектурата, характерни за епохата.
Учениците харесвали да търсят символиката в картините на големите майстори. Започнали с Леонардо да Винчи. Тази седмица пък обърнали повече внимание на творбите на Салвадор Дали.
Ще разглеждат и младежките субкултури. Харесват да слушат джаз.
Много им
харесва “Болеро”
на Равел
Операта “Турандот” на Пучини пък пленила някои класове. Телефонът на 9-класника Асен бил пълен с арии и канцонети, изпълнявани от Лучано Павароти.
По инициатива на учениците слушали произведения на бароковата и класическата музика, изпълнени от техен приятел от музикалното училище “Любомир Пипков”.
В 10-и клас разгледали историята на киното и фотографията. Практическата им работа беше свързана с изработване на фотографии в стил сюрреализъм и постмодернизъм.
Запознали се и
с нямато кино
Миналата година възпитаници на Радостина Драгиева посетили музея на модерното изкуство в София. Уредниците били впечатлени от познанията им.
Учители пък отчитат, че след въвеждането на предмета в професионалната гимназия, рязко намалели проявите на агресия - проблем за всяко училище.
Учениците на Радостина Драгиева искат час по-скоро да се върнат в училище и да продължат обучението присъствено. Уроците в момента са онлайн синхронно, липсват им практическите занимания. Сега не правят ренесансови кукли, маски или мозайки. С внимание обаче участват във всеки урок по “История на изкуството и културология” дистанционно. Няма отсъстващи. Няма лоша дисциплина.
Иновативните и креативни училища ще променят системата, е позиция, която просветният министър Красимир Вълчев споделя често публично.
Министерството на образованието стимулира този тип училища чрез Националната програма “Иновации в действие”. Тя стартира миналата година с участието на 720 общински, държавни, частни училища.
По-интересни уроци, мотивирани ученици, креативни учители - това е кауза, която “24 часа” подкрепя от години. Българското училище се промени само за два месеца чрез дистанционното обучение.
Какво следва по-нататък? Като медиен партньор на Националния форум за иновации в образованието “24 часа” ще ви покаже училища, учители и уроци, които си заслужават да бъдат следвани.
Когато на място демонстрират иновациите си, училищата ще могат да канят и други училища в града, общината или да правят форуми по теми, които предлагат. Чрез програмата “Иновации в действие” бе въведен модул, който позволява организирането на подобни форуми.