Училище без агресия - млади медиатори потушават бурни спорове

05.11.2020 16:10 Цанко Цанев
Участници от СУ “Димитър Благоев” по време на едно от състезанията
По време на награждаването в конкурса на Камарата на медиаторите
Наградените заедно с директора Йордан Михалев (в средата)

Децата не изолират тези с различно мнение в средното училище “Димитър Благоев” в Провадия, където има 30% увеличение на приема на първокласници

Иновативните и креативни училища ще променят системата, е позиция, която просветният министър Красимир Вълчев споделя често публично.

Министерството на образованието стимулира този тип училища чрез Националната програма “Иновации в действие”. Тя стартира миналата година с участието на 720 общински, държавни, частни училища.  

По-интересни уроци, мотивирани ученици, креативни учители - това е кауза, която “24 часа” подкрепя от години. Българското училище се промени само за два месеца чрез дистанционното обучение.

Какво следва по-нататък? Като медиен партньор на Националния форум за иновации в образованието “24 часа” ще ви покаже училища, учители и уроци, които си заслужават, да бъдат следвани. Когато на място демонстрират иновациите си, училищата ще могат да канят и други училища в града, общината или да правят форуми по теми, които предлагат.

Чрез програмата “Иновации в действие” бе въведен модул, който позволява организирането на подобни форуми.

С 30% се е увеличил приемът на първокласници в средното училище “Димитър Благоев” в Провадия. Причината?

За иновацията “Аз и моят свят” за ученици от I до IV клас разказва директорът Йордан Михалев.

Училището е едно от първите 200 у нас, които са спечелили правото да бъдат иновативни по програмите на министерството на образованието още през 2017 г.

“Предложихме програмата “Аз и моят свят” след анализ на наблюденията, че в сегашните времена

малките ученици

все по-трудно

контактуват

помежду си

Това поражда недоверие и много често агресия между тях.

Затова решихме да работим в тази насока и предложихме на министерството програма за подобряване на комуникацията между учениците от I до IV клас”, обяснява директорът.

Програмата е в ход с по един час седмично. В основанията за нейното създаване е написано, че българското училище трябва да започне да възпитава различно поведение, свързано с по-добро ориентиране в обкръжаващата среда, с по-активна гражданска позиция.

Образованието трябва да развива креативността и въображението, които са естествени за децата. Училището трябва да им позволи да развиват тези свои таланти в по-добра посока, така че тези деца на следващ етап да са по-добре ориентирани в живота.  

Преподавателите в училището са установили, че има деца с по-различно отношение по дадени теми и често точно заради това биват елиминирани от останалите в групата.

Заради

по-различното

си мнение или

отношение има

вероятност

някой да бъде

пренебрегван

“Разнообразието изисква с всички културни групи да се отнасят с уважение като към равни, да се увеличи достойнството, правата и признанието на различните групи”, обяснява Йордан Михалев.

Децата имат интуиция и гениалност, но нямат социално умение да покажат това на другите и тяхното знание да стане значимо. Това точно е нашата роля да го направим такова, казват преподавателите в началния курс. Постигането на разбирателство, сътрудничество и съгласие между ученика и социалното обкръжение е възможно, ако собственият опит на ученика и опитът на другите в групата присъства като своеобразен източник на образователно съдържание.

“Да се научат децата

да играят

заедно, трябва

да бъде цел на

образованието

в началния курс.

Въпреки своите различия децата да осъзнаят, че когато работят в екип при решаване на дадена задача, трябва да уважават мненията на другите”, заключава Михалев.

В програмата са засегнати и отношенията с родителите и проявите на тормоз в училище и извън него. Практическата част на това обучение включва дискусии, игри, прожектиране на видео, филми, творчески задачи, тестове, анкети, работа в екип, игри по роли.

Тежката артилерия на иновативното училище обаче е програма за медиация от VIII до XI клас. По нея се работи още от 2018-а - факултативно по 2 часа седмично. Тя

разглежда

проблема за

агресията срещу

съученици,

учители и

родители

Училищната медиация се използва за доброволното решаване на конфликтите между тези групи. Всъщност - довършителни работи на това, което не е направено качествено в семейството.  

Чрез тази иновация се цели да бъдат решени всички спорове по конструктивен начин. А училището да бъде лидер в региона по липсата на агресия в него.

11 ученици са включени в обучение по медиация в специализирания институт и управлението по образованието във Варна. Проведени са срещи с варненски училища. През ноември 2018-а 4-ма ученици участват в национално състезание за комедиатори и печелят награда. Част от участниците вече искат да се реализират професионално като медиатори.

Създаден е

клуб по училищна

медиация, който

организира

първия уъркшоп

На 19 октомври 2019 г. ученици от училище “Димитър Благоев” участват в конкурс на Камарата на медиаторите и сред 60 ученици от Варненската област заемат второ място. В последния мониторинг на МОН проектът получава максимално високата оценка.

Медиаторите от средното училище в Провадия разпространяват опита си в училища от Сливен и Търговище. Обучените ученици медиатори работят и в началните класове.

Училище “Димитър Благоев” е напълно готово с електронното обучение, препоръчано по време на пандемията.

“Още през лятото предвидихме сегашната ситуация и се оборудвахме напълно с техника. През пролетта пък подготвихме учителите за електронно обучение. През миналата година въведохме платформата “Макрософт тайм”, допълни директорът Йордан Михалев.

Други от От страната и света

Защо Япония не се интересува от електрически автомобили?

Повечето хора възприемат Япония като една от най-технологично напредналите страни в света. Това в действителност е така, но само няколко дни, прекарани в страната на изгряващото слънце, са достатъчни

Надежда Йорданова: ДБ нямаше да влезем самостоятелно в управление с ГЕРБ-СДС

От „Демократична България" не са имали намерение да влизат самостоятелно в управление с ГЕРБ-СДС. Това каза депутатът от „Продължаваме Промяната-Демократична България" Надежда Йорданова в предаването

Комисията за финансов надзор пусна анкета за оценка на напредъка по въвеждане на еврото

Комисията за финансов надзор (КФН) предоставя на вниманието на всички свои поднадзорни лица анкета с цел определяне напредъка по въвеждане на еврото в небанковия финансов сектор

Николай Василев: Трябва да поискаме конвергентен доклад за влизане в еврозоната

"Трябва сега да поискаме конвергентен доклад за влизане в еврозоната. Това трябваше да стане още през лятото на 2021 г., както и през всяка от годините след 2009 г

Калоян Паргов: Министрите на БСП не бива да заменят партията в полза на кабинета

Представителите на левицата в управлението не бива да заменят партията в полза на кабинета. И е важно БСП да не се държи като младши партньор. Това заяви Калоян Паргов

>