Пет месеца вече делото срещу дрогирания шофьор, убил Милен Цветков, не влиза в съда
l В това разследване сякаш всичко е ясно - доказан е
извършителят, има куп свидетели и записи от камери.
Въпреки това Кристиан Николов още не е подсъдим
l Ако не беше обвинен за умишлено причиняване
на смърт, досега можеше и да е излязъл от ареста
l От килията 22-годишният студент полага
немалко усилия да бави разследването
l Отдавна е известно, че у нас обвиняемите
имат повече права от жертвите и пострадалите
Пет месеца след смъртта на журналиста Милен Цветков, който навръх Великден беше убит от джип, управляван от дрогирания 22-годишен Кристиан Николов, делото все още не е внесено в съда. По информация на “24 часа” томовете са в следствието и се чакат резултатите от комплексната медикотехническа експертиза.
Вероятно всеки се пита защо още няма обвинителен акт при едно на пръв поглед напълно ясно престъпление -
брутална
екзекуция на
един нищо
неподозиращ
човек посред
бял ден,
с много свидетели, записи от камери и доказан извършител. Нещо повече - 5 месеца не са достатъчни, за да бъдат готови всички експертизи по делото.
Журналистът беше убит малко след 18 ч на 19 април на кръстовището на бул. “Черни връх” и ул. “Хенрих Ибсен” в София.
Камери на съседните сгради заснеха как джипът на Кристиан, седнал зад волана след употребата на четири вида дрога, лети към светофара със 100 км/ч. Те показват, че
няма и
минимален
опит на шофьора
да намали
скростта
на автомобила. Напротив, увеличава я, което също е доказано с автотехническа експертиза.
16-17 метра преди да стигне колата на Милен Цветков, Кристиан се движел с около 98 км/ч, а непосредствено преди удара с около 100 км/ч, което е с 50 км/ч над разрешеното.
Освен това няма и никакъв спирачен път, въпреки че Кристиан имал видимост към светещия в червено светофар. Експертизата за скростта е готова от месеци. Тази, която показва, че колата на младежа е била в изправно състияние, също.
Отдавна са разпитани и 6-имата пешеходци, които само късметът спаси да не попаднат под гумите на колата и жертвите да бъдат много повече. Готови са и ДНК експертизите, които доказват, че точно 22-годишният шофьор е управлявал джипа.
Въпреки събраните многобройни доказателства обаче делото все още не е в съда.
За сравнение при една друга катастрофа в София, станала на 10 юли 2013 г.,
обвинителният
акт срещу пияния
таксиджия беше
в съда 4 месеца
по-късно
Месец след това той получи от Софийския градски съд 9 г. лишаване от свобода.
Става дума за катастрофата на автобусната спирка на “Цариградско шосе”, при която пилият мента таксиметров шофьор Михаил Куртев се вряза в 12 души, чакащи автобус. Под гумите на колата му загинаха 6-годишно дете и 25-годишно момиче. Обвинителният акт срещу Куртев, който се призна за виновен в съда, беше внесен на 13 ноември 2013 г.
7 месеца пък отне разследването на катастрофата, която извърши Йосиф Йосифов, известен като Йоско Сливенския. След цяла нощ запой на 2 март 2011 г. той седна зад волана на мерцедеса си с 2,6 промила алкохол и уби двама мъже, тръгнали на работа, и рани други двама. Обвинителният акт срещу Йоско Сливенския беше в съда на 3 октомври 2011 г.
Защо тогава делото срещу Кристиан Николов още е в следствието, след като разследванията за други жестоки катастрофи са приключвализа около и по-малко от половин година.
Защото 22-годишният Кристиан Николов положи немалки усилия да забави разследването. Отдавна е известно, че у нас обвиняемите имат повече права от жертвите и пострадалите.
Например
до края на
разследването
близките на
жертвите нямат
никаква
представа
как върви то Макар че могат да правят доказателствени искания, никой не е длъжен да ги уведомява за извършените т.нар. процесуално-следствени действия, защото на този етап те не са страна.
Правото им се свежда до това да се запознаят със събраните доказателства преди внасянето на делото в съда и да получат и прочетат обвинителния акт.
Изпитание за психолози и психиатри се оказа и извършването на психиатрично-психологическата експертиза на Кристиан. Те дори изпратиха писма, че той отказал да се подложи на изследването. На думи твърдял, че е готов да съдейства, написал дори две декларации, но на практика не било така. Когато експертите отишли в ареста на 29 юни, се оказал със стомашно разстройство, получено на 26 юни.
Разбира се, негово право е да откаже да се подложи на всякакви действия по разследването, но тогава прегледът трябва да бъде направен с разрешение на съда. Което също отнема време.
Без такава
експертиза
делото не може
да се внесе за
разглеждане, защото точно тя казва дали обвиняемият е вменяем, тоест е съзнавал какво върши и може да носи наказателна отговорност.
“Готовият да съдейства” Кристиан впрочем отказал да участва и в други действия по разследването.
Не дал
биологичен
материал за
ДНК експертизата
Тя била направена с разрешение от съда. Той отказал да участва и в разпознаването.
Младият мъж прибегна и до друг прийом за бавене на дело - мерките за неотклонение. Колкото по-често се иска промяна на мярката, толкова повече се влачи делото, защото при всяка молба то се изпраща в съда. Той трябва да се запознае с него, да насрочи заседание, после решението се жали. Една инстанция, втора, пък и адвокатът може да се разболее, така както стана със защитника на Кристиан - адвокат Любомир Таков, и делото да се отложи за друга дата.
Така отива още около месец, през който не се извършват никави следствени действия.
Другата причина
за забавянето
обаче е в
недостига на
вещи лица,
които стават все по-малко заради мизерното заплащане, а са затрупани с дела. Комплексната медикотехническа експертиза е основната в едно дело за катастрофа. Тя трябва да проследи причинно-следствената връзка между скоростта, силата на удара, нараняванията и причината за смъртта. Не се прави от един човек, а минимум трима, сред които съдебен медик (те също са претрупани с работа) и инженер.
Без да знаем кои са експертите, които работят по комплексната медикотехническа експертиза на катастрофата, при която загина Милен Цветков, със сигурност, тя не им е единствената. Вероятно ги чакат поне още дузина разследвания за инциденти с ранени и загинали, по които времето също ги притиска.
И така от процедура на процедура се стига до изтичане на законния срок, при който причинителят на катастрофа може да стои в ареста. Ако Кристиан не беше обвинен в умишлено причиняване на смърт, за което законът предвижда и до живот затвор, той вероятно нямаше вече да е зад решетките. Така, както много други ги пускат, а после приятели и роднини протестират пред съдебните сгради в цялата страна.