Таня Михайлова: Без прегръдки и размяна на чипс в училище - всички на една ръка разстояние

25.08.2020 07:00 Ярослава Прохазкова
Таня Михайлова

Момиченце ми каза, че много се радва, когато обясних, че от 15 септември ще се учи в класната стая, казва заместник-министърът на образованието 

- Г-жо Михайлова, подкрепяте ли идеята на президентите Петър Стоянов и Росен Плевнелиев, на ексшефа на ЮНЕСКО Ирина Бокова, както и на още 200 лидери към МВФ и правителствата на богати и бедни държави да се отделят милиарди за учениците от COVID поколението?

- Образованието наистина иска сериозни инвестиции. Много организации и общественици повдигнаха въпроса за това, че най-доброто образование се получава в училищата, в присъственото обучение в университетите. Следващата година ще бъде много важна и критична, за да може да имаме качествено и по възможност присъствено образование. Инвестициите в образованието са от изключително значение. Образованието не е само знания. То е и социализация. Неслучайно в нашия закон говорим за образование, възпитание и социализация.

Възпитанието и

социализацията

не се получават

на хартия

Те са в ежедневното взаимодействие между ученици и учители. Това е от значение за изграждане и на ценностната система на нашите деца, и на формиране на умения за общуване, и на изграждане на една отговорна личност. Не бива да допуснем да има ученици, които да не са обхванати от училище и да не са част от образователния процес. Всяко дете трябва да има достъп до качествено образование. А COVID е сериозно предизвикателство пред човечеството, така че сме длъжни да вземем всички мерки, за да се справим.

В момента говорим за учебна година, за образователен процес, за знания и умения, но тази пандемия дава отражения чисто човешки и на самите деца и наистина е предизвикателство да се справим, но мисля, че ще успеем.

- Как ще започне учебната година?

- Решението ни е учебната година да започне присъствено, но предпазливо с мерки, които трябва да създадат по-сигурна среда в училище. Абсолютно сме убедени, че обучението в реалната класна стая и в прякото взаимодействие с учителите и с децата е най-добрата възможност и няма алтернатива, която 100 процента да я замести. Затова, отчитайки мнението на различни заинтересовани страни, решението е учебният процес да е в клас в дневна форма на обучение. Това важи за всички класове и всички ученици. Много са предизвикателствата пред такова решение, но когато сме максимално предпазлизви и правилата се спазват и в училището, има условия за дезинфекция и учениците са наясно, че от тях нещата също много зависят за безопасна среда, нещата ще се получат. По-големите трябва да спазват дистанция, нещо, което няма как да се получи при малките. Разчитаме на отговорността на по-големите ученици.

Няма среда, която да е идеална и да няма риск в нея. Това, което трябва да направим, е да управляваме риска така, че той да бъде минимизиран в училище.

Какво означава това? Всяко училище да реализира определени мерки за ограничаване на рисковете за предаване на инфекцията - да се спазват изискванията на Министерството на здравеопазването, да има отговорно поведение на всички участници в учебния процес, за да сме сигурни в това, което се случва.

- Кога училищата ще получат практическия план за действие и какво конкретно ще съдържа той?

- Това, което училищата ще получат, са насоки за работа през следващата учебна година в условията на COVID-19. Те ще се разделят на 2 - задължителни и препоръчителни мерки.

Училищата са различни. Няма универсална рецепта.

Не може да

сравняваме

началното

със средното

училище

или гимназията с основното училище. Мерките в момента се доработват. Има работна група от експерти на министерствата на здравеопазването и образованието. В срещите сме включили и представители на социалното министерство, за да може да се създаде документ, който дава глобалната картина. А всяко училище ще разработи свой комплекс от мерки. В него ще са отразени изискванията на МЗ. Ще има и списък със заболяванията.

- Какви ще са мерките?

- Трябва да се ограничат контактите между класовете. В самата паралелка няма как да се ограничи общуването, но по възможност трябва да се спазва дистанция. Учителите трябва да бъдат на катедрата отпред и да не влизат в близък контакт с учениците. Прегръдките ще са забранени през тази учебна година. Ще е валидно и правилото всички да са на една ръка разстояние. Класовете от началния етап и сега са на отделен етаж, ще е валидно и за догодина. Всяко училище има поне по два входа. Където има възможност, ще се направи така, че едните класове да влизат от единия, а другите - от другия вход. Зависи от това дали училището е на едносменен, или на двусменен режим, от броя на входовете и т.н. Може част от учениците да ползват едните стълбища, а другите - вторите. Много важна е дезинфекцията. Трябва в класните стаи да има дезинфектанти. Учениците могат да си носят лични средства, но училището е длъжно да спазва дезинфекция по правилата на регионалните здравни инспекции. В момента вървят проверките на РЗИ. От тях директорите ще получат допълнителни указания.

По-критичните места са общите помещения като бюфета, лавката и компютърните кабинети, където учениците се сменят. В тези случаи дезинфекцията ще е по-старателна - и на повърхностите. Често ще се проветрява.

Маските

няма да са

задължителни

в час,

като те изпитват, няма как да си с маска. Имаме опита от държавните зрелостни изпити и от националното външно оценяване. Там се влизаше с маска и тя беше задължителна за общите помещения, но в класните стаи децата можеха да си ги свалят. Разбира се, учениците с някои заболявания задължително трябва да носят маска. Всичко зависи от индивидуалния случай. Това, което казах за учениците за маските, важи и за учителите. Те могат да ползват и шлемове. Там, където учениците се извозват с автобуси, те трябва да се дезинфекцират, преди децата да се качат и след като слязат. В тях те задължително трябва да са с маска.

Пак за да не се смесват учениците, питахме агенцията за безопасност на храните дали могат да се хранят в класните стаи. Отговориха ни положително заради условията на COVID при спазване на дезинфекция и при индивидуални опаковки. Безспорно много важно е във всяко санитарно помещение в училище да има сапун, както и в работилниците в професионалните гимназии. Трябва да се осигури и топла вода. Учениците не трябва да забравят, че не може да си смесват храните - не може да се черпят с чипс или да си разменят безалкохолното. Това е задължително не защото казва министерството, а защото е личната отговорност на учениците.

Докато времето позволява,

занятията по

физкултура

трябва да се

провеждат

на открито,

във физкултурния салон трябва да бъде максимум по един клас. В първия час учителите трябва да подсещат децата за всичките мерки за противоепидемична безопасност.

- Какво ще кажете на родителите, които не искат да пуснат децата си присъствено в училище?

- Разбирам родителите, които имат деца със заболявания и за тях се изисква по-специален режим. Когато има медицински причини и те са удостоверени в личната здравна профилактична карта, е възможно детето да продължи в самостоятелна или индивидуална форма. Ако се включи дистанционно в обучение, то ще бъде като наблюдател на урока и ще отдели много повече време за самоподготовка. Възможно е да се организира и форма дистанционно обучение, където могат да бъдат ученици от едно или от различни училища. Тук е важно да има техническо обезпечаване в училището. Не трябва обаче да бъде водещ страхът. Разбира се, че ни е страх за децата ни. Това е най-нормалното човешко чувство за всяка майка и всеки баща. Няма нищо по-скъпо от детето ти. Но детето не е собственост и трябва да му дадеш възможност за развитие. В училище децата се социализират така, както не могат вкъщи. Трябва да бъде водещ разумът, а не страхът. Ние трябва да се научим да живеем с COVID с всичките мерки, които се вземат. При най-малки симптоми на инфекция децата ще бъдат отделяни, колегите ще се свързват с личните лекари и родителите. Обмислили сме всички възможности, за да има готов алгоритъм. Но живият живот винаги е малко по-различен от това, което човек си представя.

- Изпитите след 7-и клас тази година показаха тревожни резултати, дали причината беше в обучението онлайн?

- Резултатите бяха съизмерими с миналата година. Обучението, което се проведе през по-голямата част от втория учебен срок, успя да даде знания, за да се явят на външното оценяване. Би ми се искало резултатите да са по-високи, защото аз съм от самата система. Трябва малко повече труд. По математика има леко повишаване на резултатите на въпросите, които са с избираем отговор. По български език и литература резултатите също са съизмерими с миналата година. Истината е следната - за да успееш на изпит, трябва да си съсредоточен и през учебната година да се готвиш съзнателно. Когато говорим за математика, няма как в 7-и клас да наваксаш пропуските от предходните години. За да успееш по математика, няма друга рецепта освен решаване на задачи. По български език и литература пък е важно четене още от 1-и клас. Четенето е и в основата на критичното мислене. Ние искаме на финала на училището да завършват мислещи хора.

- Кои ще са новостите в изпитите догодина?

- На националното външно оценяване ще се включва материал от 5-и, 6-и и 7-и клас. Само това ще бъде разликата от предходната година. По български език и литература ще се включи още едно произведение - “Хайдути” на Ботев.

- Министър Красимир Вълчев казал на среща с родители, че има недостиг на учителски кадри, по кои предмети са най-големите липси и как ще се справи системата?

- Традиционно недостигът е за начални учители, по чужди езици, математика, информатика и природни науки. Училищата намират начини и на този етап колегите ще осигурят нормална учебна година. Всъщност вече се наблюдава по-засилен интерес към учителската професия. Миналата седмица подписахме колективния трудов договор, според който стартовата заплата на началния учител от 1 януари 2021 г. е 1260 лв. За да си учител, не е важна само заплатата, това е призвание. Тези, които смятат, че за тях учителството е призвание, ще намерят и достойно заплащане.

- Защо е важно да минат на второ четене поправките в Закона за предучилищното и училищното образование?

- Каквото и да си говорим за началото на учебната година, нямаме сигурност как точно ще се развие ситуацията с COVID-19. Поправките ще дадат възможност училището да преминава в обучение в електронна среда. Това ще се случва и при грипни ваканции. Вчера си говорих с един шестокласник, който съжали, че няма да има грипни ваканции. Честно е по отношение на образователния процес, който не се прекъсва. Преди няколко дни обаче малко момиченце ме попита как ще започнем учебната година. То не знаеше какво означава присъствено. Обясних: ти и учителят в класната стая. Отговори ми: Вярно ли? Много се радвам!

CV

l Родена през 1970 г.

l Завършила е 33-а езикова гимназия с УПК към Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика “М. В. Ломоносов”

l Следвала е в Техническия университет в София

l Преди инженерната диплома получава и диплома по професионална педагогика

l Целият ѝ трудов стаж е свързан с Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика

l Минала е по цялата професионална стълбица там - учител, заместник-директор и директор от 2016 г.

l Заместник-министър на образованието и науката с ресор предучилищно и училищно образование от май 2017 г.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>