Разделят университетите на изследователски и преподавателски
Стратегия до 2030 г. предвиждa за бакалавър в някои направления да се учи 3, а не 4 г.
Университетите в България ще бъдат разделени на изследователски и преподавателски. Това предвижда проект на стратегия за развитие на висшето образование за периода 2021 - 2030 г., публикуван за обществено обсъждане.
“Целта на мярката е да реши 2 проблема - как да инвестираме във висшите училища, които
произвеждат
върхова наука, съществуват на научната карта на Европа и същевременно как да продължат да съществуват и да развиват добри практики по-малки висши училища, които не са в състояние да се конкурират с тях, но са изключително важни за България и за определени региони. От едните ще се изисква преди всичко адекватност на пазара на труда, а от другите към това - и сериозни научни постижения”. Това обясни за “24 часа” зам.-министърът на образованието и науката Петър Николов.
Финансирането на двата вида университети ще бъде различно. Кой вуз ще е изследователски и кой преподавателски, ще става ясно с помощта на акредитацията.
В стратегията е предвидено също да се засили връзката между университетите и пазара на труда, между учещите и работодателите. Това е свързано с тенденцията през следващите години
хората все
по-често
да сменят
професиите си Затова в стратегията е залегнала промяна в срока на обучение на бакалаври и магистри.
Бакалаврите в някои специалности няма да учат 4, а 3 години. Магистратурите ще са с продължителност по 2 години. Такава е практиката в повечето европейски университети.
В повечето дисциплини, които не са тежки фундаментални науки, базата може да се получи за 3 г., а след това да се надгражда, посочи Петър Николов.
Залегнала е и идеята да продължи разделянето на административното от научното управление в университетите за по-качествена работа на двата фронта.
В документа е записано, че повишаването на качеството трябва да стане чрез осъвременяване на съдържанието и формите на обучението и дигитализация. Вузовете ще трябва да се интернационализират чрез включване в международни образователни и научни мрежи.