Вероятни 30% спад на рекламите в списанията

15.06.2020 07:10 Паола Хюсеин
Априлската последна корица на сп. "ВВС Знание"
Последният брой на сп. Good Food от април
Последният брой на сп. Top Gear от април
Последната корица на сп. "Икономист" от май

Четири издания вече спряха да излизат, други се печатат, когато намерят пари

Четири дългогодишни списания на българския пазар - “ВВС Знание”, Good Food, Top Gear и “Икономист” на издателството “Ес Медия”, спряха съществуването си наскоро. Други излизат, когато намерят пари за отпечатването си, а трети смениха собствениците си. Това се случва в една от финансово най-тежките години за българските медии, причинена от световната пандемия от коронавирус. Заради финансовите последици от нея рекламистите у нас очакват най-голям спад в рекламните постъпления именно при списанията - 30% за годината. И тази мрачна прогноза дори звучи оптимистично на фона на световната, която предвижда край на много от списанията в САЩ и Великобритания или до 95% по-ниски приходи от реклама.

Вече месец

издателската

къща “Ес Медия”

не печата

нито едно от своите списания. Така ще бъде и занапред, като компанията ще продължи да прави само онлайн сайтовете си, които преди кризата наброяваха 15.

“ВВС Знание”, Good Food, Top Gear и “Икономист” спряха да излизат, докато останалите - Glamour, “Спринт” и “Мода”, ще продължат да се печатат, издавани от други фирми, обясни Тодор Иванов, прокурист на “Ес Медия”, пред “24 часа”.

За състоянието на компанията обаче не е виновен коронавирусът, смята той. “Проблемът е във фалита на “Национална дистрибуция” и “Лафка”, казва Иванов. Според други издатели на списания 40% от продажбите им са идвали именно от “Лафка”.

“Трите издания - “ВВС Знание”, Good Food и Top Gear, ги спряхме, защото лицензионните такси бяха много високи. Опитахме се да преговаряме, но от Би Би Си, която държи лицензите, категорично ни отказаха по-добри условия”, обясни още Иванов.

Същевременно генералният спонсор на компанията досега -

дружеството

“Еврохолд”,

спира

помощта си

“Целта ни е да погасим задълженията. “Ес Медия” ще продължи да съществува, но на този етап няма да печата списания, а ще поддържа само спортните сайтове, които издаваше и досега. Дружеството няма да фалира по подобие на други компании, които имат задължения към кредиторите си. Напротив, ще се постараем да ги изплатим, като подготвяме и оздравителен план”, обясни Иванов. Той е прокурист на издателството заедно с Миглена Христова.

Тя от своя страна става и издател на сп. “Мода”. По подобен начин и другите издания на “Ес Медия” минават към външни фирми. Сп. Glamour също ще продължи да се печата, но вече главният му редактор Ани Младенова е и негов издател. Издателска къща “Спринт” и Николай Кръстев поемат едноименното списание, както и сайта “BG Спринт”.

В края на миналата седмица бе регистрирано и още едно ново издателство - “БГлобал медия” ЕООД, чиито управители са Красимира Георгиева и Максим Майер. Майер доскоро беше изпълнителен директор на “Ес Медия” и заедно с Георгиева правеха сп. “Икономист”.

Сега новото дружество

ще продължи

бизнес

списанието,

но под името

“Бизнес глобал”

Изданието ще се занимава основно с темите как нашите компании пробиват в чужбина и как чуждите работят у нас. Голяма част от екипа на новото списание е от “Икономист”, негов главен редактор ще е Красимира Георгиева. Първият му брой се очаква да е на пазара през юли.

Може пандемията от коронавирус да не е пряк виновник за състоянието на “Ес Медия”, но със сигурност има сериозно косвено влияние върху всички издателства на списания. За да спестят разходи, голяма част от рекламодателите първо спряха маркетинговите си бюджети. Според Екатерина Тупарева, главен изпълнителен директор на комуникационната компания “Огилви груп България”, намалението на инвестициите за всички медии е много сериозно, но е най-голямо при списанията. До края на годината то може да достигне 30%. Много е вероятно обаче цифрата да се повиши, тъй като в телевизиите примерно, които все още са най-примамливи за рекламодателите, спадът на рекламата вече е 40%, казва Красимир Гергов, почетен председател на Асоциацията на комуникационните агенции.

Една от

последиците

е нарушената

периодичност

на изданията. “Ева” - вероятно най-успешното лайфстайл списание у нас, насочено към жените, както и “Грация” - и двете на издателство “Атика Ева Медия груп”, не успяха да отпечатат майски броеве. Излязоха през юни.

“Решенията се вземат ден за ден. Същевременно отпаднаха и много от събитията, които организираме, тъй като част от рекламодателите ни засега нямат разрешение да ги спонсорират именно заради епидемията от коронавирус”, обясни Поля Александрова, главен редактор на сп. “Ева” и заместник генерален мениджър на издателската група.

Друго тяхно списание - “ОК”, отдавна излиза само два пъти годишно - пролет и есен, като изданията са тематични. По подобен начин - с тематични издания, излиза и “Плейбой”. То също е част от “Атика Ева”, но е с независим екип, оглавяван от Любен Дилов-син.

Статистиката няма да обхване веднага промените и проблемите на магазинните издания, тъй като те започнаха да нарастват успоредно с кризата от коронавирус по света. Спирането на дългогодишни издания обаче през април и май вероятно ще задълбочи тенденцията от последните години за намаляване на списанията, печатани у нас. През 2017 г. те са били общо 603 (заедно с бюлетини), като от тях за широката публика са излизали 200 издания. Година след това общата им бройка е 530, а за широката публика - 188. Данните за 2019 г. предстои да излязат на 26 юни.

2020 г. по-лоша за медиите от

финансовата криза през 2008 г.

Лошите тенденции на пазара на списанията ще се задълбочават, предвижда американският анализатор Джак Майърс от Центъра за изследване на медиите MediaVillage в САЩ, който обединява световни медийни компании. “Ще станем свидетели на списания, които спират, други ще стават по-тънки, трети ще излизат само със специализирани издания, които ще са по-скъпи или с повишена цена за абонати”, предвижда Майърс.

Впрочем в американските списания за лайфстайл и мода, отпечатани през май, все още има достатъчно количество реклама от луксозните марки, на които им се наложи да затварят магазини и да произвеждат маски за лице вместо дрехи и чанти. Същевременно тези марки отрязаха драстично маркетинговите си бюджети заради резкия спад на приходи през първите няколко месеца на годината.

Рекламите, отпечатани през май обаче, са били продадени много по-рано, преди да бъдат съобщени първите случаи на коронавирус в САЩ.

Затова рекламните експерти очакват първите признаци за криза да се появят сега през юни. А през септември - най-важния месец от годината за списанията, спадът на рекламата вече ще бъде ясно изразен, особено за онези издания, които разчитат на луксозните марки. Другите ще усетят проблема още по-скоро, пише онлайн изданието на сп. WWD - едно от най-популярните списания за мода в САЩ.

Само преди месец американски анализатори прогнозираха, че приходите от реклама в списанията ще спаднат с около 2,8% през 2020-а заради COVID-19. Днес обаче те вече са на мнение, че спадът ще е с повече от 16% за индустрията като цяло, а за отделни издатели очакванията са за над 50% надолу.

Според Майкъл Мозински, основател и главен изпълнителен директор на рекламната агенция “Лондон”, базирана в столицата на Острова, депресията в краткосрочен план ще бъде по-тежка от финансовата криза през 2008 г. заради това, че средствата сега се стопяват от ден за ден.

Самите издатели очакват спад на рекламните приходи между 20 и 95%, обяви наскоро Асоциацията на издателите във Великобритания в писмо до тамошния министър на дигиталните услуги, културата, медиите и спорта. Асоциацията обединява издателства като Conde Nast U.K., Hearst U.K., Time Out Group и Net-a-porter Group.

Други от От страната и света

На 19 и 20 януари също ще се пътува със зелен билет заради замърсяването в София

Столична община въвежда отново зелен билет и безплатни буферни паркинги във връзка с прогнозни данни за замърсяване на въздуха за неделя и понеделник. Това съобщиха от пресцентъра на общината

У нас започна кампания, насочена към правото на всяко дете да расте в семейна среда

В София бе дадено началото на глобална кампания, насочена към правото на всяко дете да расте в семейна среда, съобщиха от министерството на труда и социалната политика (МТСП)

Разкриха 2 наркооранжерии при спецоперация в няколко области у нас (Снимки)

Съвместните действия са реализирани от служители на ГД „Национална полиция", криминалисти от ОДМВР - Шумен и колегите им от Варна Активните действия на криминалистите били предприети след получена

Експерти разясниха на ученици от Русе възможностите за европейско финансиране

Областният информационен център в Русе проведе днес информационна среща с ученици от клуб „Европа и ние" към Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Апостол Арнаудов"

Майка на син с увреждане се нуждае от средства, за да проходи

47-годишна майка има нужда от спешна операция, за да проходи отново и да се грижи за болния си син. Бисерка Николова е на легло след две неуспешни операции

>