100 държавни бензиностанции ще продават евтини горива (Обзор)

19.05.2020 01:00 Албена Арабаджиева
Министрите Владислав Горанов и Емил Караниколов обясниха каква е концепцията на държавата за изграждане на собствени бензиностанции и данъчни складове.
Заради намаления добив цените на петрола се качват и стигнаха най-високото си ниво от месец насам. Запасите на нефт и горива също намаляват, което тласка котировките нагоре.

Ще се строят в населени места и по основните пътища

Държавата стъпва и в търговията на едро със собствени данъчни складове

До 100 бензиностанции ще изгради новата “Държавна петролна компания”, за да зареждат потребителите с по-евтини горива. Те ще са с минимална надценка, така че да се покрие търговската дейност, но да не е на загуба.

Това обясниха министрите на финансите и на икономиката Владислав Горанов и Емил Караниколов на брифинг след извънредно заседание на Министерския съвет в понеделник. На него бяха приети изменения в Закона за държавните резерви и военновременните запаси, с който се създава държавното предприятие.

За него ще отговаря министърът на икономиката, като то ще изпълнява всички функции и на държавния резерв за петролни енергийни продукти.

В момента разликата в цената на горивата във веригите достигала до 50-60 ст. - между 1,39-2,10 лв./л., а в седмицата 4-10 май цените варират дори между 1,39-1,89 лв. “През периода на пандемията борсовите цени на суровия петрол сорт “Брент” са намалели драстично - с 57% - от 53,3 до 26,61 долара за барел. а горивата намаляват само с 27% за бензина и 25% за дизела”, отбеляза Горанов. Той допълни, че според НАП и Агенция “Митници” големите бензиностанции продават дизел с около 30 ст. над средната цена на останалите и с 55 ст. над цената в данъчните складове. При бензина разликите са съответно с 20 и 50 ст.

“Тази разлика ни провокира да търсим решения как да направим пазара още по-добър по отношение на конкуренцията. В кризата забелязахме, че тези, които до вчера искаха пълно оттегляне на държавата от пазара, сега имат желание за пълно обезщетение за всички последици от епидемията. Разочарован съм, че посегнаха и на данъците, които не плащат - като ДДС”, мотивира се министърът на финансите.

До пролетта на

следващата

година най-късно

трябва да има

готови държавни

бензиностанции,

които ще конкурират другите единствено чрез цената. Те ще бъдат в основните населени места, по първокласните пътища и там, където хората нямат достатъчно достъп до места за зареждане. Тепърва ще се извършва анализ къде точно да бъдат разположени, а цената за изграждането им ще зависи от това дали терените са държавни, общински, или частни. Но със сигурност средствата няма да дойдат от държавния бюджет. Дейността ще е на търговски принцип.

Държавните бензиностанции ще имат и станции за зареждане на електромобили. Някои от частните вече също са започнали да изграждат такива, защото това е бъдещето, каза Караниколов. Той подчерта, че наличието на такава инфраструктура е едно от основните изисквания на инвеститорите в тази сфера, с която България води разговор. В напреднал етап са преговорите ни с инвеститор за завод за производство на електрически автомобили у нас.

Основният приоритет на “Държавната петролна компания” обаче ще бъдат данъчните складове. Тя ще получи всички активи и дейности, свързани с държавния резерв на нефт и нефтени продукти и запасите, които трябва да се съхраняват. Тези резерви ще се преструктурират в данъчни складове, за да могат да се преотстъпват на други търговци и всеки да има достъп до складови бази. Това е и основната причина за намесата на държавата на този пазар . Горанов посочи статистика, според която

91% от данъчните

складове в

момента са

собственост

само на шест

оператора,

като един от тях притежава 78,1% от вместимостите.

“Ако един собственик на бензиностанция в България иска да продава горива, той има две опции. Едната е да внесе от чужбина, купувайки в режим отложено плащане на акциз. За да продава, трябва да има договор в България с лицензиран складодържател, който да поеме ангажимент, че ще го съхранява. Такова е европейското законодателство, чието цел е да създаде възможност задълженията към държавата - акциз и ДДС, да бъдат платени накрая при крайното потребление, за да не бъдат натоварени икономическите субекти предварително с ликвиден натиск. Ако на този търговец на горива обаче в България му се откаже достъп до лицензиран данъчен склад, той има само една опция - да си купи горивото с платен акциз и ДДС и натоварен ликвидно, да го въведе на територията на страната”, обясни финансовият министър.

Затова с промените в закона се цели

да се създадат

нови данъчни

складове, до

които всички

търговци ще

имат достъп

- първо това ще стане чрез преобразуване на държавния резерв в тримесечен срок, а ако има допълнителна нужда, ще се отворят и още складове.

Така ще се увеличи конкуренцията. Това беше и препоръката на Комисията за защита на конкуранцията, която в последните години изготви няколко анализа на пазара на горива. Според Караниколов по този начин могат да се привлекат и нови инвеститори. В новия закон също така ще бъде записано, че се забранява лицензираните складодържатели да отказват достъп на търговците. Държавното предприятие ще осъществява и контрол върху спазването на ангажиментите на частните субекти да съхраняват резерви.

Според Горанов това няма да породи конфликт на интереси, а намесата на държавата е с цел единствено да се достигне до истинската цена на горивата за потребителите. Държавата може да действа и като търговец по същия начин като останалите. Търговията с горива е напълно свободна, както и ценообразуването, заключи министърът.

За два месеца цените паднаха с 60 стотинки. Най-ниски са от 4 години насам

За два месеца цените на горивата у нас паднаха с 60 ст. В началото на март литър дизел например по големите вериги се продаваше за над 2,30 лева, сега цената му е 1,75 лв. Масовият бензин е с 10 ст. по-евтин.

При по-малки бензиностанции в момента има и цени от 1,40 лева за литър гориво. Това са най-ниските цени от 4 години насам.

Евтини горива ще има поне до юни, показват повечето прогнози на експерти от петролния бранш. Заради извънредното положение тази година не се очаква да има и традиционното лятно покачване на цените на бензина и дизела, което се наблюдаваше досега заради по-голямото търсене. Според повечето експерти горивата у нас ще останат в следващитге няколко месеца под 1,90 лв. лева за литър.

Ниската им цена е в полза на потребителите, но ще донесе значителни загуби за бюджета. Очакванията на финансовото министерство са, че само от ДДС приходите ще са с 350 млн. лв. по-ниски през тази година.

Цените на горивата може да започат да се покачват, ако продължи вдигането на петрола. В понеделник те стигнаха най-високите си стойности от повече от месец. Котировките се качиха до над 33 долара, след като бяха паднали под 26 долара. Причината са намаляване на производството и признаците за постепенно възстановяване на търсенето на горива, след като все повече държави облекчават ограниченията срещу COVID-19, информира Ройтерс.

Най-големият износител в света - Саудитска Арабия, обяви през миналата седмица, че ще намали добива с допълнителни 1 милион барела на ден през юни. Членовете на ОПЕК планират да запазят съществуващите съкращения на производството след юни, когато е следващата среща на групата.

Кувейт и Саудитска Арабия се договориха да спрат добива от съвместното си находище Ал Хафджи за един месец, считано от 1 юни.

Няма и признаци, че американският петрол ще повтори историческия срив от миналия месец заради намаления капацитет на рафинериите.

От Международната агенция по енергетика очакват запасите да намалеят с около 5,5 милиона барела на ден през втората половина на тази година. Американските запаси са се понижили за първи път от 15 седмици. 

Други от От страната и света

Постоянен арест за баща, обвинен в блудсто с 5-годишното си дете

Районен съд – Кюстендил взе мярка за неотклонение „Задържане под стража" по отношение на Ю. С., на 41 години, от гр. Кюстендил. Той е привлечен като обвиняем за блудство с 5-годишното си дете

Мъж, арестуван за разпространение на вейпове със забранено вещество, остава в ареста във Варна

24-годишният Радомир, обвинен в разпространение на течност за вейпове със забранено вещество, остава в ареста, съобщават от пресслужбата на апелативния съд във Варна

МВФ повишава леко прогнозата си за ръста на световната икономика през 2025 г.

Международният валутен фонд (МВФ) повишава прогнозата си за растежа на световната икономика през 2025 г. с 0,1 процентни пункта до 3,3 на сто спрямо 3,2 на сто

Гроздан Караджов: Наш дълг е да създадем система, която не допуска катастрофи

Не возим само товари, возим и българските граждани и е наш дълг да създадем система, която не допуска катастрофи и произшествия. Това заяви пред журналисти новоизбраният министър на транспорта

Г-7: Русия тайно финансира подкопаването на избрани правителства по света чрез дезинформация

Г-7 заяви, че Кремъл финансира и ръководи тайни опити от страна на държавни играчи за подкопаване на избрани правителства по света, като използва за това световни кампании за дезинформация и влияние

>