Вяра Петрова: И родителите се запалиха по онлайн уроците - така нещата тръгнаха бързо
Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии. Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видео уроци и други начини за по-ефективен учебен процес. Ползите и предимствата на дигитализацията се доказват на практика в настоящия момент, когато обучението се осъществява дистанционно заради извънредната ситуация.
Продължаваме да разказваме за пробивите при използване на технологиите в българското образование.
Вяра Петрова е 26-годишна начална учителка. В столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” е трета година. Класен ръководител е на 3 “а” клас. С децата се чувстват комфортно при онлайн обучението.
Тя преподава на третокласника Томас Иванов. Той е страхотно, будно дете, добър е по всички предмети, а с компютрите е също на “ти”, казва педагожката. Ние сме големи късметлии с нашата учителка, хвали я пък Десислава Димитрова, майката на Томас.
Вяра Петрова: Децата предпочитат прикачен файл на компютъра пред учебната тетрадка.
Оценяваме учениците, всичко ще е наред със срока, казва класната ръководителка на 3-и клас в столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов”
- Как върви дистанционното обучение при вас?
- Страхотно! Децата много бързо успяха да се адаптират. Първите 2 седмици може би малко по-бавно ставаха нещата, докато свикнат как да работят с приложенията, да имат достатъчно бързина при работата си с компютъра. В момента се справят чудесно. Получиха и добра компютърна грамотност. На децата им е интересно и забавно. Даже при избор дали да направят нещо в учебната тетрадка, или на прикачен файл на компютъра, предпочитат втория вариант. Трудности в момента няма. Те бяха в самото начало. На децата по-скоро
им липсва това,
че не могат да
са заедно и да
работим в едно
помещение
- Ще вземат ли децата 100% от материала?
- Да. Всеки учител може да си направи сметката, да си предаде нещата, така че да се вземе целият материал.
- С какви платформи работите?
- В 119-о работим с Google Clasroom, Google meet, Google Hang out.
- По кои предмети най-лесно върви процесът?
- При мен по всички предмети се получават много добре нещата. Онлайн преподаваме български език и математика, чужд език, човек и природа, човек и общество. За останалите по-творчески предмети им пращаме задания, за да могат те да ги направят, когато преценят. Те са по-скоро за отпускане.
- Усеща ли се преумора?
- Не бих казала. Още в самото начало започнах да питам родителите как се чувстват децата, колко време им отнема подготовката на домашните работи, и още тогава се справяха бързо, а сега още по-бързо. Те казват даже, че
се изморяват
по-малко,
отколкото
когато
са в училище
В училище те идват сутринта, а родителите си ги вземат вечер. Сега успяват да си направят нещата до 14 часа и след това целият следобед е на тяхно разположение за почивка.
- А вие изморявате ли се?
- При нас има повечко умора, тъй като трябва да подготвим заданията за следващия ден. Всичко, което сме им дали да направят, трябва да го проверим. В начален етап е задължително да има постоянна връзка с децата. Веднага трябва да откликнем и да обясним какво трябва да направят, ако нещо им е неясно. Определено има умора, но
с времето и аз
самата успях
да си подредя
графика за деня така, че да имам време и за почивка.
- Помагат ли родителите в процеса на работа?
- Благодарение на тях всъщност всичко се случи толкова бързо. Те самите
се впуснаха
да се учат как
да работят с
платформите,
за да може да покажат на децата. Винаги когато се наложи да се чуем, за да им кажа, че някъде трябва повече да се работи с детето, те веднага откликват. Те самите ме търсят веднага когато видят, че има необходимост от допълнителна работа или нещо не е ясно на детето. Така нещата се случват много бързо – с добрата комуникация помежду ни.
- Какви са вашите лични прогнози за края на учебната година?
- Третокласниците нямат количествени оценки, но за сметка на това имат качествени, които ние постоянно пишем. Смятам, че всички ще успеят да се справят до края на учебната година да имат достатъчно оценки, да са си взели материала. Започнахме още в началото на срока да ги изпитваме, имали са оценки.
В момента
също ги
оценяваме
Това, че обучението е онлайн, не пречи. Децата наистина са мотивирани и работят с желание.
- Малките усещат ли тревогите на възрастните в извънредното положение?
- Родителите са успели доста добре да поднесат информацията на децата. Те са спокойни. Не изпитват тревога, че може да се случи нещо лошо. Всъщност имахме само единичен случай. Стресът при тях идва по-скоро от това, че не могат да излязат навън, че не могат да отидат в училище и да се видят. Иначе са спокойни.
- Помагат ли психолозите и педагогическите съветници?
- Те са на наше разположение по всяко време. При необходимост влизат в часовете и правят групова среща с целия клас под формата на игри и децата много се забавляват.
Десислава Димитрова, майка на третокласника Томас Иванов: Извънредното положение неочаквано ни доближи до часовете на децата ни
Синът ми овладя всички тънкости, влиза с удоволствие в лайф часовете, клиповете по физическо изпълняваме и заедно
- Как се справяте с дистанционното обучение?
- Изключително сме доволни. Томас успява да се движи по график, да спазва всичките си задачи. Подрежда си успешно деня, което за мен беше много важно. Много му е интересно и забавно и с удоволствие посещава онлайн часовете. Това според мен е от водещите задачи на учителите – да привлекат и задържат вниманието на децата, да ги мотивират да се адаптират и справят, което при малките, разбира се, е и доста по-трудно.
Ние сме големи
късметлии с
нашата учителка Вяра Петрова, която се справя много добре с тази задача. Търпелива е, отдадена е и процесът върви съвсем плавно.
- И все пак има ли някакви трудности?
- Нямаме вече трудности. Може би имаше в началото, докато се адаптираме. Трябваше да построим и нашия график спрямо обучението на децата. Ние сме с две. Трябваше да решим кой кое устройство ще ползва. Това ни бяха трудностите в рамките на 3-4 дни, след това решихме всичко.
- Ще вземат ли целия материал?
- Смятам, че дистанционната форма на обучение е много ефективна, когато учителите успеят да си създадат правилна организация. Материалът може да бъде взет изцяло, и то взет, разбран и усвоен на ниво, което не се различава особено много от това, ако ходеха на училище.
Уроците се
преподават
с жива връзка
и децата
участват активно
в процеса. Могат да задават въпроси, така че да не остават неясноти по материала. Не виждам причина да не вземат всичко, което имат по програма.
- Как е с физическото?
- Изключително забавно му е. Наблюдава клипчетата, които учителката им пуска. Понякога ги изпълняваме заедно.
- Доволни ли сте от платформите?
- Google Classroom е практична платформа. Съдържанието е организирано много добре, така че малките ученици без голям опит в работата с технологиите, да се справят успешно с намиране и решаване на поставените им задания. Когато имат нужда от преговор, лесно си намират материалите.
- Как помагате в обучението?
- Въвеждането на извънредното положение постави всички в една нестандартна ситуация. Родителите се оказахме много по-близо до учебния процес на децата си. Доволна съм, че сериозна нужда от моята помощ синът ми имаше само в първите дни от старта на дистанционното обучение – когато трябваше да се свикне с работата с компютър, с работата на сканиращо устройство, за да си предава домашните, които са на хартиен носител. Към днешна дата той е овладял всички специфики.
Тази форма
на обучение
помогна
да напреднат
технически,
дори тези, които все още нямаха изградени подобни добри умения. Това може да отчетем като плюс на ситуацията.
- Изморява ли се Томас от уроците?
- Съвременните деца и в нормалното си ежедневие са доста натоварени. Ходят на допълнителни уроци, на спорт. В известен смисъл
сега им е дори
по-лесно. Децата
не са претрупани, овладяват си уроците по време на лайф часовете. След това само затвърждават за около час. В училище прекарват между 6 и 8 часа, а сега това време е намалено наполовина.
- Какви са предположенията ви за края на учебната година?
- Ако намалят материала за изпитите след 7-и и 12-и клас, децата ще се справят.
Над 60-70%
от материала
вече са взети
А и децата се готвят за изпитите не от тази година. Големият ми син е в 9-и клас и подготовката му започна още от 5-и.
- Усеща ли малкият тревогите ви около заразата?
- Те не могат да разберат сериозността на проблема. В началото бяха щастливи, защото кое ли дете не мечтае да бъде в
извънредна
ваканция
С течение на времето все повече започват да им липсват социалният живот, игрите с приятелите. За да облекчим това неудобство, вкъщи играем, гледаме филми заедно, но е наивно да смятаме, че можем да компенсираме забавленията с връстници. Обяснили сме, че е трудно и неприятно, но трябва да издържим и да сме дисциплинирани. Да свърши по-бързо и да се върнем към нормалния си живот.