От един център ще следят в реално време камерите по пътищата, скъсяват в пъти времето за реакция

11.02.2020 13:36 Кирил Борисов
Това е залата, в която всички институции с правомощия по пътната безопасност работят 24 часа в денонощието.
Гл. инспектор Павликянов показва къде в страната се случват най-много катастрофи в системата, която се обновява на всеки 10 минути. СНИМКИ: РУМЯНА ТОНЕВА
Това е общински център за наблюдение по улиците на район “Северен” в Пловдив. Подобни има в много градове, но не са свързани.

l Така ще се помага на трафика, ще се действа по-бързо

при катастрофи и бедствия и ще се ловят любители на гонки

l Служители на МВР, АПИ, автомобилната администрация,

пожарната и държавната агенция с шеф Малина Крумова

работят денонощно на едно място

Камерите за видеонаблюдение в София и по основните пътища в страната може да се свържат в обща система и кадрите да се гледат на едно място - в Националния координационен център за безопасно движение по пътищата.

Там вече има необходимата техника, която може и да се надгражда. Наблюдението в реално време ще помогне на трафика в столицата и в страната. Освен това ще лови любителите на гонки веднага - към мястото ще бъдат изпращани екипи на момента.

Това е една от посоките, в които ще се развива най-модерният център под ръководството на МВР. Повече от 4 месеца на едно място работят служители на 5 институции, които имат пряко отношение към пътната безопасност. Това са Пътна полиция, Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, пожарната и Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Всички

те са обединени

в Национален

център за

безопасно

движение

по пътищата

Принципът на работа е следният - служител на всяка от институциите използва системите на ведомството си, за да координира информацията и действията на екипите му с тези на колегите си от останалите структури.

Как работи системата?

На 15 януари тир с олио се обръща на магистрала “Хемус” до Шумен. Сигналът, получен на тел. 112, се препраща и към центъра в София. Там служителят на Пътна полиция изпраща колегите си към мястото.

Тръгват и

пожарникари,

Спешна помощ

и АПИ

- представители на всички институции, които работят в Националния координационен център. Системата е свързана с джипиесите на полицейските коли и показва техните координати и кога са пристигнали на мястото. Служителят на АПИ получава информация от колегите си за ситуацията на терен и информира, че има проблем за движението, защото едното платно на магистралата е препречено от ТИР-а, а по асфалта се търкалят туби с олио, някои от които са разлети. Веднага се организира обходен маршрут. През това време пострадалият шофьор вече е качен в линейката за болницата. 

Междувременно пристигналите на място полицейски екипи започват да въвеждат в таблетите данните за камиона и за шофьора. Информацията пристига в центъра в София. Служителят от автомобилната администрация

веднага

проверява

цялото досие

на шофьора

и камиона

в системата, с която работи - има ли технически преглед, в кой пункт, кога е извършен, валидна ли е книжката му и с какъв стаж е, има ли психопреглед, нарушения на пътя, лицензи и много други. Ако в конкретния случай се окаже, че шофьорът е нередовен, към мястото се насочва и екип на автомобилната администрация. Така за десетина минути след катастрофата в София е пристигнала и обработена цялата информация за произшествието, организиран е обходен маршрут, уведомени са всички институции на мястото на инцидента. След това те изпращат обратна информация към центъра в София.

“Идеята различни институции да работят денонощно заедно е по-добрата координация и синхрон при тежки инциденти - пожари, бедствия, аварии, ограничения, катастрофи, заледявания - всичко се насочва към нас. Службите тук работят заедно от получаването на сигнала”, казва гл. инсп. Владислав Павликянов. Служителите в центъра разказват, че когато всички институции са на едно място,

реакцията е

много по-бърза

В случая с катастрофата на автобуса до Своге например всички екипи са се събрали на мястото за 4 часа, защото сигналите са подавани към всяко едно министерство поотделно. Сега времето би било съкратено до по-малко от 1 час. 

В центъра работи и географска информационна система, която се обновява на всеки 10 минути с данните, които идват от таблетите на пътните полицаи и джипиесите от служебните автомобили.

На електронната

карта се нанасят

всички пътни

инциденти

в страната

Така се получава една пълна картина за участъците, където има най-много катастрофи. След бърз анализ там се насочват повече екипи за контрол от Пътна полиция, а от АПИ се проверява инфраструктурата.

Системата дава информация за катастрофи по часове, за участниците в пътните инциденти, за часовия пояс от денонощието, когато се случват, загинали, ранени и пр. Когато системата покаже концентрация на катастрофи, информацията се препраща към съответната областна дирекция в страната и се провеждат операции. Такива наскоро имаше в Пловдив и в София, когато бяха установени стотици нарушители на правилата.

Информацията за инцидентите по пътищата и катастрофите се обобщава и анализира от представител на Държавната агенция за безопасно движение по пътищата.

Според данните се правят и предложения за законодателни промени.

Едно от тях е за увеличаване на часовете за кормуване заради зачестилите инциденти с млади шофьори.

Центърът вече имаше своето кръщение в реална среда, казва ръководителят му главен инспектор Павликянов.

Един от първите случаи, в които той доказа своята ефективност, бе на 10 декември 2019 г., когато заради инцидент на бензиностанция се стигна до теч от цистерна с пропан-бутан.

“Екипите, които първоначално бяха насочени, веднага подадоха информация за реалната обстановка, което позволи да реагираме веднага и по възможно най-адекватния начин. Да, имаше неудобство за хората, които в оня момент бяха в София, но не се стигна до никакъв сериозен инцидент, каквато реална опасност имаше.

Центърът се

доказа като

ефективен и при

овладяване на

зимната

обстановка

Още с пристигането на първите прогнози на синоптиците хората бяха предупредени от нас чрез медиите за рязката промяна – от 20 градуса и слънце на отрицателни температури, вятър и обилен снеговалеж.

След това благодарение на възможността да получаваме навременно информация от екипите на място и възможността да следим и помагаме за ефективното разпределение на силите съумяхме да направим така, че пътищата да бъдат своевременно почиствани, и което е най-важното – не се допусна да има бедстващи и затрупани в преспите хора”, казва Павликянов.

Други от От страната и света

Пуснаха за домашно лечение двама от пострадалите при влаковата катастрофа край София

За домашно лечение са освободени от УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ двама мъже, пострадали при катастрофата между два влака край София, съобщиха от лечебното заведение. Мъжете са на 43 години и 44 години

Хванаха бивш затворник, обирал църкви и магазини в столицата

Арестуваха 38-годишен мъж за обири на църкви и магазини в София. Той бил задържан след поредното посегателство в ж.к. "Лагера". Мъжът първо задигнал дарения от местния храм

Желязков получи властта от Главчев: Не очакваме нито 100 дни толеранс, нито милост от опозицията

Мисля, че това за стоте дни толеранс (на новото правителство -б.р.) отдавна остана в миналото. Не очакваме нито толеранс, нито милост от опозицията.  Това заяви премиерът Росен Желязков на

Булгаргаз: Доставките на газ от Азербайджан не са подновени, но това няма да повлияе на цената за февруари

Към днешна дата доставките на природен газ от Азербайджан все още не са подновени. Това съобщиха от "Булгаргаз" в отговор на въпрос относно очакваното възобновяване на доставките на азерски газ към

Карлос Контрера поиска смяната на председателя на Столичния общински съвет

Каня всички групи в общинския съвет, без ПП-ДБ-СС на консултации за смяна на председателя на общинския съвет Цветомир Петров. Това заяви общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера

>