Религиите ще се учат от 1-и клас, но без оценка (Обзор)

07.04.2025 22:00 Елица Чупарова
Визията за цялостна промяна в учебните програми по български език, литература и история обсъди образователният министър с учени от БАН и председателя чл.-кор. Евелина Славчева. СНИМКА: БАН

Лидерката на синдиката на учителите Янка Такева: 68% от членовете ни са "за"

Предметът “Добродетели и религии” ще се изучава в 1-и клас от следващата учебна година. Но по него няма да се пишат оценки. Това обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на конференция на Синдиката на българските учители за 35-годишния юбилей на организацията. Подобни часове има и в повечето европейски държави, а това да не се поставят оценки на учениците е честа практика.

Идеята на Министерството на образованието и науката е

часовете да станат част от задължителния учебен план

и да се фокусират върху формирането на основни добродетели. Те няма да бъдат посветени само на религията, а ще изпълняват и възпитателна функция. Предложението религиите да станат задължителна част от програмата бе направено от патриарх Даниил и главния мюфтия Мустафа Хаджи през февруари, а министър Вълчев го подкрепи.

Досега религията можеше да се изучава в училище при желание на учениците. Предметът бе част от факултативните часове, като от МОН създадоха 3 варианта за избор на програма - християнство, ислям и с акцент върху история на религиите.

В ресорната комисия в парламента министър Вълчев сподели идеята новият предмет да е с акцент не само върху религията, а върху формирането на социално-етични и културни компетентности при учениците. Там той обясни, че и за новия предмет ще има избор между 3 програми. Промените ще станат с поправки в Закона за предучилищното и училищното образование.

През февруари министър Вълчев и патриарх Даниил се срещнаха, за да обсъдят сътрудничеството между МОН и БПЦ. Патриархът подчерта, че новият предмет ще подпомогне не само образователната система, но и ще даде още повече знания на децата. Ще им предостави и нравствена и морална перспектива, като

така ще може да се намали агресията в училищата

На конференцията на синдиката на учителите в понеделник министър Вълчев уточни, че по темата в обществото се формират 3 основни мнения. Първата група е на мнение, че предметът няма място в учебната програма. Втората подкрепя искането и на духовенството акцентът да бъде върху вероучението. Според третата пък този предмет трябва да бъде насочен към изграждането на културните, етичните и историческите компетентности на децата.

Шефката на учителския синдикат Янка Такева обяви, че 68% от членовете му подкрепят въвеждането на часове по религия. Оттам предлагат допълнителна квалификация за учителите по български език, философия и история, като искат от министъра да организира среща с тях и с РУО, за да се определи как и кой ще я извършва.

От Светия синод пък увериха, че всички университети в страната, където се изучават религии и педагогически специалности, са изразили готовност да предлагат квалификация за учителите. Възможно е и изкарването на второ висше образование. Ролята на синода при въвеждането на новия предмет е консултативна, но оттам ще помагат на министерството с някои усъвършенствания на учебното съдържание. Те

имат вече и одобрени учебници по религия от 1-и до 12-и клас

На 24 април предстои дискусия какво точно да включва дисциплината, а промените в закона ще бъдат предложени за обществено обсъждане през май.

Други от Просветни

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

Синдикат "Образование" е против на намаляването на езиковите паралелки

От синдикат „Образование" обявиха резултати от национално проучване сред учители, експерти и заинтересовани относно актуалните промени в образователната политика на МОН за езиковото обучение в

Модерните рискове - специалисти обясниха на пловдивчани как да са адекватни в дигиталния свят

Най-голямата опасност от развитието на изкуствения интелект е да спрем да разпознаваме истинското от генерираното съдържание, предупреди Ален Паунов Симеон Кърцелянски съветва хората да внимават

МОН: Никой няма да закрива чуждите езици в училище, търси се баланс с българския и математиката

Сега той е нарушен и резултатът е свръхамбициозна специализация и недостатъчна функционална грамотност “24 часа” попита Министерството на образованието и науката какво планира във връзка с

Просветният министър: Няма нареждания за извънредни родителски срещи в сряда

Никой не е издавал нареждане за извънредни родителски срещи и всички внушения с подобни твърдения са откровена лъжа! Това съобщи във фейсбук министърът на образованието Красимир Вълчев в отговор на

>