70% от абитуриентите записват висше, 2/3 от тях учат и работят

05.04.2025 07:00
Абитуриенти празнуват завършването на 12-и клас на площад “Св. Ал. Невски” в София. СНИМКА: ЮЛИЯН САВЧЕВ
Девойка чете обяви за работа в Бюро по труда в Пловдив. СНИМКА: НАТАША МАНЕВА

Завършилите математически гимназии с най-високи доходи

70% от завършващите гимназия се записват да учат висше образование, а близо две трети от тях съчетават следването с работа, показва проучване на Институт “Отворено общество” за реализацията на пазара на труда на завършилите средно образование в България.

Изследването проследява пет випуска зрелостници, завършили гимназия между 2018 и 2023 г. При всички изследвани випуски заетостта е значително по-висока сред завършилите професионално образование спрямо тези с профилирана подготовка. На петата година от приключване на средно образование най-висок е делът на реализиралите се на пазара на труда сред завършилите професионални паралелки от област

“Техника”, “Информатика” и “Стопанско управление и администрация” – по 75%

Следват ги “Социални услуги” и “Опазване на околната среда”. След тях е профил “Техника”, който осигурява най-висока заетост в профилираната подготовка – 73%.

Завършилите средно образование с природо-математически профил получават най-високи заплати. На петата година след като се дипломират в гимназията, техният среден облагаем доход доближава 2000 лева. Следват ги завършилите професионално средно образование от област “Информатика” и тези с профил “Чужди езици”.

Голяма е разликата в реализацията на пазара на труда и доходите между завършилите средно образование и тези, които са се записали в 12-и клас, но не са успели да се дипломират. Тези, които нямат диплома от гимназия, имат по-висока заетост в първата година след излизане от училище (част от тях работят още докато са ученици). В средносрочен план обаче заетостта им остава сравнително ниска - около 40%, а тази на завършилите се увеличава. Още по-голяма е разликата при заплащането. Към петата година след завършване на средно образование доходите на дипломираните с устойчива заетост са около

три пъти по-високи от доходите на недипломирани

с временна заетост. Дори и временната заетост на дипломираните осигурява 60-80% по-висок доход от временната заетост на недипломираните.

В последната обхваната от изследването учебна година - 2022/2023 г., повече от половината (56%) от учениците в 12-и клас се обучават в най-масовите 5 професионални области и профили. Традиционно най-масовият профил в средното образование остава “Чужди езици”, следван от област “Техника”. Близо една трета от учениците в 12-и клас са записани в тях, но динамиката им е различна - профил

“Чужди езици” увеличава дела си до 20%

през 2022/2023 учебна година, в сравнение с пет години по-рано, когато е бил 18%, докато област “Техника” намалява своя дял от 15 на 12% за същия период.

Данните показват още, че 20% от завършилите средно образование започват веднага работа, без да учат, а за 10 на сто от дипломиралите се в гимназия няма данни да са осигурени, нито регистрирани като безработни, нито записани като студенти.

Други от Просветни

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

Синдикат "Образование" е против на намаляването на езиковите паралелки

От синдикат „Образование" обявиха резултати от национално проучване сред учители, експерти и заинтересовани относно актуалните промени в образователната политика на МОН за езиковото обучение в

Модерните рискове - специалисти обясниха на пловдивчани как да са адекватни в дигиталния свят

Най-голямата опасност от развитието на изкуствения интелект е да спрем да разпознаваме истинското от генерираното съдържание, предупреди Ален Паунов Симеон Кърцелянски съветва хората да внимават

МОН: Никой няма да закрива чуждите езици в училище, търси се баланс с българския и математиката

Сега той е нарушен и резултатът е свръхамбициозна специализация и недостатъчна функционална грамотност “24 часа” попита Министерството на образованието и науката какво планира във връзка с

Просветният министър: Няма нареждания за извънредни родителски срещи в сряда

Никой не е издавал нареждане за извънредни родителски срещи и всички внушения с подобни твърдения са откровена лъжа! Това съобщи във фейсбук министърът на образованието Красимир Вълчев в отговор на

>