Симеоновският лифт може да се възстанови, ако не – общината прави Драгалевския (Обзор)
- Изграждат два буферни паркинга и пускат повече автобуси
- Коритата на реките към планината ще се превърнат в зелени коридори за пешеходци
Симеоновският лифт отново да заработи, да се улесни достъпът до планината за пешеходците и колоездачите, както и да има зелени класни стаи за децата. Това са част от идеите във “Визия за Витоша”, която бе представена от кмета на София Васил Терзиев в НДК.
В момента Витоша е недостъпна и нито един от трите лифта, които водят до високите части на Витоша - Княжевският, Драгалевският и Симеоновският, не работи. Те са на италианската компания “ТехноАлпин”, която е собствненик на “Витоша ски”. Преди няколко месеца те представиха визия за развитието на планината
с модерни лифтове, влекове и изкуствен сняг
за 100 млн. евро, която може да се реализира в следващите между 2 и 6 г. И при тях се започва с ремонта на Симеоновския лифт, който спря окончателно през декември 2023 г.
“ТехноАлпин” отчита оборот от над 300 млн. евро, като 20 от тях се отделят за разработка на нови технологии. Има над 5000 клиенти в над 70 държави. За 5 г. са модернизирали и сръбския курорт Копаоник и сега той носи по 120 млн. евро на година.
Васил Терзиев обясни, че са водени разговори със собственика и очаквали финалният им проект.
Основната пречка за реализацията на проекта е една дума в Закона за горите. В него сега пише, че право на строеж има за станции и стълбове на съществуващи лифтове и влекове, които са търпими строежи по Закона за устройство на територията. Промяната, която е нужна е да се допълни и “законни” към строежите.
Симеоновският лифт е приоритетен, защото, освен че ще се ползва от повече хора, там ще има и интермодален хъб. В момента тече обществена поръчка за проект в участъка от метростанция “Витоша” по “Черни връх”.
Станцията в началото на околовръстното е буквално до Симеоновския лифт
Там ще бъде построен и буферен паркинг за 800 коли. Има планове автогара “Юг” също да се премести там. Ако до лятото не се направят реални стъпки за Симеоновския лифт, общината има план да възстанови Драгалевския. Той спря да работи през 2017 г. и има съдебно решение собственикът му да го ремонтира.
За да се подобри достъпът, общината планира да направи и два големи буферни паркинга - единият ще е пред Националния исторически музей, а другият в Драгалевци. От тях ще тръгват и автобусите с номера 61,63 и 66 за “Алеко” и Златните мостове.
За началото на следващия ски сезон Столична община ще изгради не по-малко от 3, а при проектна готовност - 5 паркинга около трасетата на автобусите на градския транспорт към Витоша.
Автомобилните пътища, по които се движи градският транспорт, в действителност са със статут на горски пътища. Те са собственост на Министерството на земеделието и горите. Общината иска да стане собственик на пътищата, защото сега има задължения към почистването. Ако това се случи, може да се въведе и такса за колите, които се качват в планината.
В бъдеще трябва да се мисли и за
модернизацията на лифтовете “Романски”, “Заека”, “Конярника” и “Спас”
Трябва да има развитие на зимните и летните спортове с акцент върху многообразието от възможности, които Витоша предлага 365 дни в годината - ски и сноуборд, ски бягане, колоездене, катерене, парапланеризъм, пещернячество, бягане, ориентиране и др, обясни кметът.
Ще се развива и пешеходният туризъм с добре поддържани и обозначени пътеки с табла и екскурзоводи. Ще има и такива за колоездене.
Важна част ще са “ пътеките на гражданите. “Тази съвместна инициативае с Природен парк “Витоша” цели да възстанови приоритетни маршрути с участието на доброволци и сертифицирани планински водачи. Всеки може да се запише и да стане част от маркирането, почистването и реставрацията на пътеки под ръководството на опитни водачи.
Обмисля се дори да има площадка за кацане с парапланер
В планината ще има и зелени училища.
Ще се направи и картиране на хижите. С тази инициатива идентифицираме и съживяваме общински хижи – чрез стопанисване, доброволчество и прозрачни партньорства, обясни Терзиев.
Сега сградите в природния парк са близо 1000 - повечето са държавна собственост, но голяма част от тях на практика са неизползваеми, а някои се рушат. В същото време
има 1,2 млн. посещения на планината, а нощувките там са едва 3100
А през последните години дълготрайният туризъм се трансформира в еднодневен.
Друга задача пред общината е да оправи зарязана от години пречиствателна станция “Брезовица”. Съоръжението е много важно за обработване на водите от център “Алеко” и другите обекти в парка.
Кметът бе категоричен, че резерватите, каменните реки, горите, местообитанията и водите на Витоша трябва да бъдат защитени. Не се предвижда разширяване на съществуващата леглова база, а нова търговска дейност ще бъде разрешена само в зоните около лифтовите станции, каза още той.
Панорамна площадка на Копитото
Столичната община планира да изгради панорамна площадка на Копитото. Това е едно от най-емблематичните места на Витоша - с гледка към целия град. Днес то е труднодостъпно, а безопасна инфраструктура липсва.
Предвиждаме финансиране за изграждането на панорамна площадка, достъпна за хора от всички възрасти и възможности. С добра настилка, места за отдих, указателни табели и информационни елементи, обясни кметът на София Васил Терзиев.
Зелен коридор за пешеходци по Драгалевската река
Във “Визия за Витоша” Столична община планира да изгради 5 зелени коридора. Идеята е коритата на реките към планината да се озеленят и да станат приятни места за разходка.
Първата ще е Драгалевската река, като така ще се направи изцяло пешеходен достъпа до планината, обясни кметът на София Васил Терзиев. Маршрутът ще тръгва от Борисовата градина, ще минава през Ловния парк, “Кръстова вада” и ще се направи пасарелка над околовръстното, а после ще се излиза на река Драгалевска. В коритото ѝ ще бъде озеленено и там освен пешеходци ще минават и велосипедисти.