Криза за авточасти заради пандемията и войната, коли на батерии стоят на трупчета

01.04.2025 14:59 Георги Луканов
В Германия имат проблеми с доставките на някои резервни части за Fiat Tipo. Снимки: производителите
Батериите на по-скъпите джипове като Range Rover Hybrid отпреди десетина години може и да не могат да се сменят, ако се скапят.
Дефицитът на автомобилни чипове създаде много проблеми на производителите.

 

 Много резервни части за автомобили невинаги са налични, което прави някои модели преждевременно неизползваеми. Това се усеща вече пета година след избухването на пандемията.

Fiat Tipo от 2021 г., чакащ нов всмукателен колектор, който стои неизползваем в двора на германски гараж от шест месеца, е само един от стотиците примери за болезнените последици от липсата на определени резервни части според асоциацията на немските автомобилисти ADAC.

Частта вече не се предлага в представителството на Fiat и доставчикът е спрял да я произвежда. Тъй като никога не е бил произведен от друг доставчик, всмукателният колектор не се намира никъде и колата е неизползваема.

Само веригата за рециклиране или депата за скрап могат да осигурят решение,

но все пак трябва да изчакате да се появи кола донор, от която тази част може да бъде възстановена.

ADAC разкрива също за недостиг на налични резервни части за други неуниверсални части, като кабелни снопове или осветителни тела. Случаят с Fiat Tipo не е единственият.

Според индустриалната асоциация на производителите на автомобили в Германия (VDA) това е поредната последица от прекъсването на глобалната верига на доставки. Тя започна с избухването на пандемията и последвалото затваряне на фабрики в няколко страни.

Глобалната контейнерна индустрия и корабоплаването бяха временно парализирани, докато внезапните промени в потребителското поведение предизвикаха смущения навсякъде. Освен всичко друго внезапната масова работа от вкъщи предизвика огромно търсене на електронни продукти, което доведе до недостиг на чипове, който продължи с години.

Впоследствие нахлуването на Русия в Украйна също създаде проблеми, тъй като много фабрики, доставящи компоненти за автомобилния сектор, се намират в тази страна.

Производството на резервни части също е намалено през този период,

вероятно за да се даде приоритет на частите за нови автомобили

Тъй като производителите на автомобили и доставчиците не са успели да поддържат адекватно или да намалят запасите, потребителите страдат, когато колата има повреда, която не може да бъде ремонтирана без подмяна на критична част.

За най-обикновените резервни части няма проблем. Те често се произвеждат в голям мащаб от доставчици, които доставят идентични компоненти дори за различни производители.

Батерии в хибридните електрически коли (PHEV) също са проблематични. Ако те се повредят и трябва да бъдат сменени, операцията така или иначе е скъпа, а

цената на батерията е такава, че често няма смисъл да се сменя с нова 

от икономическа гледна точка.

Но също така често се случва батериите просто да не са налични, което не оставя друг избор, освен колата да отиде за скрап. Всъщност плъгин хибридът без батерия е неизползваем. Някои по-старички хибриди, които са от десетина година на пазара, дори не подлежат на ремонт, защото няма резервни батерии.

Бързата еволюция на технологията за батерии играе роля за това. Поради това батериите, произведени по дадена спецификация, понякога остават в производство за много кратко време.

Правната защита на потребителите е изненадващо ограничена в такива случаи. Производителите

са длъжни да предоставят резервни части само по време на минималния гаранционен срок

и да ги монтират безплатно. Търговецът обикновено гарантира, че резервните части са налични впоследствие. Обичайна практика е да се произвеждат резервни части до 10 години след спиране на въпросния модел.

Европейското законодателство стана по-строго по отношение на домакинските уреди. Производителите на тези стоки трябва да гарантират ремонтоспособност от 7 до 10 години, в зависимост от вида на устройството. От 2024 г. това “право на поправка” се прилага в Европа, но автомобилите не са засегнати.

Други от От страната и света

Майката на загиналата на пътя Ани: На 1 април тя щеше да навърши 26

До последния си ден Ани и Явор си остават творци. Тя - с четката и боите, а той - с фотоапарата си.  Вместо на тяхна изложба родителите им канят на фотоконкурс в тяхна памет, показа Нова тв

Протести в Париж срещу присъдата на Марин льо Пен

Френският крайнодесен лидер Жордан Бардела призова привържениците на "Национален сбор" да се съберат в центъра на Париж в подкрепа на лидера на партията Марин льо Пен

Нормално е движението на граничните пунктове

Нормално е движението на граничните контролно-пропускателни пунктове (ГКПП) с Турция, Сърбия и Република Северна Македония и на граничните преходи с Гърция и Румъния

Без кабинет за спешна помощ в Дупница от 3 месеца

Вече 4 месеца в община Дупница не функционира кабинет за неотложна помощ и така, ако пациенти потърсят специалист в неработното време за техните общопрактикуващи лекари, няма към кого да се обърнат

Православен календар за 6 април, вижте кой празнува днес

Успение на свети Методий Славянобългарски. Св. Ехтихий. Св. мчци Тимотей и Диоген В ранната си младост св. Методий избрал военното поприще и 10 години управлявал славянска област

>