Транспортното министерство: Не сме отлагали строежа на жп линията по Коридор 8

14.03.2025 19:53
жп релси Снимка: Пиксабей

Коридор 8 е национален приоритет за България, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) и увериха, че не е отлаган строежа на железопътната линия до Република Северна Македония. 

Транспортното министерство от години полага усилия за развитието на Коридор 8, който свързва Адриатическо море с Черно море през Албания, Република Северна Македония и България. От общо 1220 км железен път повече от половината от неговата дължина – 747 км, е на територията на Република България. От тях едва 2,5 км железопътна линия – от Гюешево до Деве баир (границата с Република Северна Македония), остава на бъдат изградени. Отсечката е финансирана по Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027 и ще бъде завършена в планирания срок до 2029 г. За сравнение, липсващата отсечка на територията на РСМ е приблизително 70 км, посочват от министерството, цитирани от БТА.

Медийна спекулация е твърдението, че страната ни е отложила модернизацията на българския участък. Железопътната линия Радомир – Гюешево е функционираща и след завършване на 2,5 км участък от Гюешево до Деве баир ще може да се свърже с мрежата на Република Северна Македония оператора чрез трансграничен тунел. Нещо повече, Национална компания "Железопътна инфраструктура" е възложила проектиране на рехабилитацията на целия участък за скорости до 160 км. Този проект също е финансиран от Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027, уверяват още от МТС. 

​На 15 януари 2025 г. по установения ред България е връчила на Република Северна Македония проект на Споразумение за трансгранично железопътно тунелно съоръжение с Република Северна Македония, в което се приема, че страните имат обща цел -изграждането на трансграничен железопътен тунел между Република България и Република Северна Македония в граничната зона, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ за строителството му, като изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура. До настоящия момент официален отговор от РСМ не е получаван, посочват още в позицията си от министерството. 

От министерството предоставят и допълнителна информация по реализирането на проекта. 

По инициатива на България през 2021 г. бе подписан Меморандум за разбирателство между Република България, Република Албания и Република Северна Македония за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 като основа за водене на преговори, с който се акцентира върху инвестиционни проекти с най-висока добавена стойност за региона и за координиране и прилагане на усилията и мерките за изграждане на липсващите връзки между държавите, както и проектите на територията на всяка от тях.

Отново по предложение на България на 25 ноември 2022 г. е приета Съвместна декларация на България, Италия, Албания и Република Северна Македония, потвърждаваща общата ангажираност и конкретни мерки за изграждане на инфраструктурата по протежение на Коридора в сроковете, предвидени в насоките за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа.

Благодарение на усилията на българската страна, трасето от Коридор 8: София – Скопие – Дуръс – Бари (по море) вече е част от новия Европейски транспортен коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие”, който е включен в новия Регламент (ЕС) 2024/1679 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2024 г. относно насоките на Съюза за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа.

Декларацията на Народното събрание на България от 26 септември 2024 г. потвърждава политическото намерение и стремеж за довършване на изграждането на Паневропейски Коридор 8 от българска страна и призовава правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености, с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Коридора на нейна територия.

България работи активно за финализиране на дейностите по модернизацията на жп инфраструктурата по протежението на Коридор 8 на своя територия, включително изграждането на директна железопътна връзка между Република България и Република Северна Македония.

В процес на изграждане са проекти по направление София – Пловдив – Бургас и Карнобат - Синдел – Варна, с обща инвестиционна стойност в размер на над 3 млрд. лв.

В ход е разработването на проектни решения за модернизация на жп участъка от Радомир до Гюешево и от Гюешево до граница с Република Северна Македония, като изграждането на втория участък заедно с връзка към съществуващата линия е предвидено за финансиране по Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 (ПТС 2021-2027). Към момента са одобрени идейни проекти на новопроектираните участъци, за които разработки има влязло в сила Решение по ОВОС. В процес е завършването на техническия проект и предстои изготвянето на подробни устройствени планове.

При избор на изпълнител за изграждане на жп участъка до края на 2026 г., индикативният срок за приключване на строителните дейности в участъка е съгласно срока на допустимост на разходите по ПТС 2021-2027 и Меморандума за разбирателство между Република България, Република Албания и Република Северна Македония за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 като основа за водене на преговори (одобрен с Решение № 720 от 15.10.2021 г. на МС, в сила от 19 октомври 2021 г.), уточняват от Министерството на транспорта и съобщенията. 

В сряда тази седмица правителството прие изменения в Програма „Транспортна свързаност” 2021-2027 г. Промените включват завършване на дейности по изграждането на автомагистрала „Европа“ и реконструкцията на приемното здание на жп гара Нова Загора, както и завършването на тягови подстанции Русе, Разград и Варна, стартирали в предходния програмен период.

Промените в Програма „Транспортна свързаност” 2021-2027 г. в областта на водния транспорт предвиждат приключване на капиталното драгиране на басейна в пристанище Бургас, с което ще се създадат необходимите условия за подход и нови маневрени зони за корабите в акваторията на пристанище Бургас.

Към програмата се включва и проект за закупуването и доставката на пътнически електрически мотрисни влакове, което ще подобри качеството на предлаганата услуга, безопасността и сигурността.

Други от От страната и света

Баща и син отиват в затвора за по 11 години заради убийство на роднина във Врачанско

Разширен наказателен състав на Врачанския окръжен съд днес осъди на по 11 години лишаване от свобода при първоначален строг режим, подсъдимите Ш. А. и Ф. М. , който са баща и син

Почина Бедрос Киркоров - баща на руската попзвезда Филип Киркоров и бивш свекър на Алла Пугачова

Известният руски естраден певец Филип Киркоров съобщи в своя телеграм канал за смъртта на баща си Бедрос, който е родом от Варна. Причини за кончината не се споменават

Ана Ананиева: Няма да спестя усилия професионалната ни общност да се развива

Изпълнителният директор на Агенцията за социално подпомагане (АСП) Ана Ананиева отправи поздравление към работещите в сектора по случай Световния ден на социалната работа

Митрополит Киприян ще дирижира "Реквием" на Моцарт в Шумен

За първи път извън Стара Загора митрополит Киприян ще дирижира "Реквием" на Моцарт в изпълнение на "Симфониета" Шумен. В концерта на 20 март от 18.35 ч. в зала "Проф

Хванаха 11 пияни и 10 дрогирани зад волана за ден

12904 моторни превозни средства са проверени в рамките на разпоредената специализирана полицейска операция за спазване на Закона за движението по пътищата

>