Техники да се отървете от фиксирано мислене и да приемате обратна връзка
И критиката е част от работата, не е психологически шамар. Печелите, ако не изпадате в крайни емоционални състояния
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
"Ти не си свърши работата", заявява шефът. Не вика, говори спокойно и студено. Критикува ви или по-модерно казано - дава ви обратна връзка. Негативна.
Вие също трябва да я приемете спокойно и студено.
На теория го знаете. На практика усещате огромно напрежение, изпотявате се, зачервявате се. Реагирате като при физическа заплаха - "Бий се или бягай".
Така е с повечето хора, а това не е интелигентно. Критиката е неприятна, но не е физическа заплаха. Няма нужда нито да се биете - т.е. да спорите с шефа или да се оправдавате, нито да бягате. По-полезно за кариерата ви е спокойно да изслушате какво казва.
Осъзнайте, че критиката не застрашава живота, здравето и дори работата ви. Напротив - може да я спаси, ако съумеете да потиснете първичната си биологична реакция.
Способността да приемате обратната връзка е от ключово значение за вашия успех. Когато е негативна, е глупаво да се ядосате, да се притесните, да изпаднете в самосъжаление и депресия. Нищо от това не е спокойно и студено.
Мислите ви определят вашите чувства и причината за острата ви емоционална реакция не е предизвикана от самите критики, а от начина, по който вие ги разглеждате, обяснява психологът Брук Уачтлър.
Щом шефът ви критикува и си мислите "Прав е, аз съм некадърник", активирате дефанзивна реакция на мозъка си. Ако вместо това приемете, че всеки, който работи, може да сгреши или да не направи достатъчно, че не сте свръхчовек, който винаги е перфектен, ако вярвате, че сте способни да се справите с проблема, критиката няма да ви ядоса, нито ще смачка самоувереността ви.
Променете начина, по който гледате на критиките, и ще ги обърнете в своя полза, съветва д-р Уачтлър.
Това означава да се отървете от т.нар. фиксиран начин на мислене. Той допуска - съзнателно или не, че нямате какво да развивате у себе си или че не можете да станете по-добри.
Тъкмо хората, които имат фиксиран начин на мислине, гледат на всяка критика като на нещо фатално или обидно. Те са по-склонни или да отхвърлят критиките, или да ги приемат безрезервно и да се депресират. И в двата случая не предприемат нужните мерки, за да разрешат проблемите, защото смятат, че са такива, каквито са, и не могат да се променят.
Хората, които имат начин на мислене, фокусиран върху развитието, гледат на обратната връзка като на естествена част от професионалното си израстване. Много често човек има нужда да чуе мненията на другите, за да разбере къде е сгрешил или да придобие по-ясна представа какво му е необходимо, за да подобри себе си.
Затова приемайте негативната оценка като възможност, а не като провал.
Дори шефът да ви е критикувал несправедливо според вас, пак не смятайте това за психологически шамар. Не приравнявайте стойността си като личност към негативната обратна връзка. Важно е реалистично да разграничавате личната си представа за вас самия от чуждото мнение, защото това ще ви помогне да се справите с критиките и да извлечете полза от тях.
В природа на всеки човек е заложено желание да получава одобрение от другите. Но хората, които са склонни изцяло да определят собствената си стойност на базата на чуждото мнение, най не носят на критики. Негативните оценки ги карат да мислят, че са се провалили. В зависимост от характера си някои изпадат в самосъжаление. У други се задейства защитен механизъм на отхвърляне - чуждото мнение не е правилно. И в двата случая заради фиксирания начин на мислене те не успяват да извлекат от критиката онова, което ще им е полезно.
Да реагирате спокойно и студено трябва да се научите.
Специалистите казват, че както всяко нещо и издържливостта на негативни оценки се учи. Ако не можете да понасяте критика, съзнателно търсете ситуации, в които да се излагате както на положителна, така и на негативна обратна връзка, препоръчват психолозите. Започнете курс по нещо, което е извън вашата компетентност - примерно по готварство. Понеже сте начинаещи, там често ще бъдете подлагани на критики. Но няма да ги възприемате така болезнено, както вероятно ги приемате от шефа. Понеже не става дума за основната ви работа, няма да е чак толкова силна биологичната реакция за опасност.
Това ще ви помогне да свикнете, да осъзнаете, че сте способни да приемате негативна обратна връзка, без да изпадате в крайни емоционални състояния. Следващата стъпка ще бъде да се научите да намирате в критиката онова, което е ценно за вашето развитие, и да го оползотворявате.
--------- 4 полезни стъпки
Човек да се справя с критики, като управлява чувствата, които изпитва, съветва социологът Джоузеф Грени. Той посочва четири стъпки, които ще ви помогнат да запазите спокойствие и да реагирате по-продуктивно.
1. Съвземете се. Дишайте дълбоко и анализирайте начина, по който се чувствате. Колкото по-добре осъзнавате първичните емоции, които изпитвате, толкова по-малко вероятно е да бъдете обсебени от вторични ефекти като гняв, отбранителност, страх. Кажете си "Това не може да ми навреди. Аз съм в безопасност".
2. Разберете причината за критиката. Вникнете какво стои зад нея. Попитайте шефа за факти, върху които той я базира. Слушайте спокойно неговите доводи, все едно той говори за някой друг.
3. Дайте си време за възстановяване. Кажете на шефа, че трябва да помислите върху казаното от него.
4. Предприемете действие. Докато обработвате критиката, търсете истини в нея, за да осъзнаете грешките, които може да сте направили. След това поговорете отново с шефа. Кажете кои части от критиката приемате и кои не. Поемете ангажимент за коригиране на нещата, които оценявате като ваши грешки.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Мисловното предъвкване - коварен капан за успеха
Наръчник да се оправяте с колега, лишен от разговорна интелигентност
Защо никога да не правите непоискано добро на работа
Как да бягате от поведенческо-психологически грешки, които убиват успеха
Има нещо вярно в "Не е важно какво знаете, а кого познавате"
Тактики за обезвреждане на 5 типа отровни колеги
"Но" усложнява отношенията, как да го заменяте и да печелите доверие
"Домат" - ефективна техника за управление на времето
Упражнения да впрегнете "Всичко тече, всичко се променя" за професионален успех
И най-умният си е малко прост, или техники да не паднете в капана на самоувереността
10 хитри трика да изпитате нов колега