Професионалният жаргон - перчене, но и знак за принадлежност
Не го пренебрегвайте, само съобразявайте къде как говорите
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Колега от друг отдел дойде да обясни на вашия екип как да работите с нова програма. От обясненията му разбрахте само предлозите. Е, и тук-там някои английски думи, които обаче в буквален превод направиха загадката на словесната му каша още по-голяма.
Като взехте да питате, колегата излъчи такава смес от презрение и досада, че се почувствахте като аборигени пред "бял" човек, дошъл да ви цивилизова.
Това е чист пример за непродуктивна употреба на професионален език и за нарушение на най-елементарното правило за ефективна комуникация - човек трябва да говори така, че събеседниците му да го разбират. Само че е модерно то да се пренебрегва, за да се демонстрират статус и принадлежност. А новото е, че става дума за двете заедно.
Открай време хората обичат да се показват образовани и компетентни, като пускат някои
термини, непознати за "простолюдието".
Помислете си колко пъти сте чували непонятни думи от финансите или от технологиите, да речем, употребени именно с цел съответният специалист да си придаде авторитет.
Все някой път ви се е случвало и вие да кажете нещо от специфичния за вашата професия или индустрия език, за да подчертаете, че владеете знания, които другите нямат. Следователно трябва да ви се доверят, да разчитат на вас. Вие знаете какво е ливъридж (увеличаване на печалбата чрез използване на заети средства), понеже сте финансист, бипатрид (лице с двойно гражданство), понеже сте юрист, или овърфлоу (препълване), понеже сте програмист.
"Да се надуваш като паун е естествено както в света на животните, така и в корпоративния свят. Професионалният език е един от механизмите за изтъкване. Така демонстрираш, че си компетентен и способен", обяснява Закария Браун, доцент в Хонконгския университет за наука и технологии, който изследва сигналите за човешкия статус.
Факт от поведенческата психология е, че с известна доза употреба на термини си придавате авторитет. Но ако прекалите, го сривате. Хората, които уцелват точната мярка за всяка аудитория, са най-убедителни и най-влиятелни.
Проблемът е, че извън професионалния жаргон се появява и нещо като местен корпоративен диалект, който си знаят хората от съответната компания. Ако вие не го знаете, не сте от "нашите".
Изследванията показват, че използването на такъв корпоративен диалект в последните години се разширява и добива абсурдни размери. Понякога включва озадачаващи и нелепи изрази, които си разбират само служителите във фирмата или даже само в отдела.
Това води до неприятни последствия и променя работната среда към лошо, категорични са експертите по комуникация и по бизнес етика.
Според проучванията местният корпоративен диалект кара незапознатите с него да се чувстват изключени. Новите служители са несигурни, когато попаднат в компании, където той се употребява обилно.
Често компаниите използват тези думи, за да направят процесите непрозрачни, казва Кари Купър, професор по организационна психология в британското бизнес училище "Алианс Манчестър". Дава пример със съкращение, което означавало "недоброволно кариерно събитие". Сиреч - уволнение, само че звучи по-малко негативно.
И без корпоративния диалект да прикрива опасни намерения на ръководството, хората го мразят. Макар че волно или неволно свикват да го използват.
Ако той е факт там, където работите, трябва да се постараете бързо да го научите и да не го избягвате умишлено. Превърнал се е в културен код и щом не го владеете, не успявате да покажете принадлежност. Това може да има професионални последици, особено за тези, които са в в началото на кариерата си, предупреждава Закария Браун.
Когато сте на високо ниво в корпоративната хранителна верига, можете да се откажете от статусни атрибути като професионален жаргон и корпоративен диалект. Но ако сте младши служител в компания, в която те са норма, отказът да участвате в приетата форма на изразяване на статус може да бъде пагубен. Това е все едно да кажете "Няма да нося костюм, а къси панталони и тениска", обяснява специалистът.
И все пак първото правило за успешна комуникация не е отменено - трябва да внимавате пред кого как говорите, защото в крайна сметка целта е да бъдете разбрани.
Когато колегата от компютърния или от счетоводния отдел е дошъл да ви обяснява как да работите с нова програма, а вашият екип нищо не схваща, въпросният колега не демонстрира статус и принадлежност, а обикновена глупост. Или важничи може би от неразбиране, защото хората, които наистина добре владеят материята си, са в състояние да я обяснят и на лаици на що-годе прилично ниво.
Освен това отблъсквате хората и със сигурност няма да постигнете нищо. За да сте убедителни, трябва да говорите на езика на слушателите си. Това означава да не използвате специфични термини и характерен жаргон, ако не са познати на събеседниците ви. Те няма да ви направят по-авторитетни и хората няма да ви повярват, а ще се почувстват като идиоти.
Но понеже хората не обичат да се чувстват като идиоти, по-вероятно е да сложат този етикет на вас заедно с прилагателното "надут".
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Кога психофеноменът "социално доказателство" пречи на професионалния успех
Сменяте мнението си? Не е срамно, интелигентно е и ви печели доверие
"Аз никога не се отказвам" - пристрастие, което проваля кариерата
Как ефектът на съблазнителната примамка помага за успех в работата
5 безотказни техники за убедителност
Преговорите не са битка, но все пак са състезание. Тактики да го спечелите
Техники да се сработвате с шеф педант
Как да се справяте с язвителен колега
Стратегии за борба с негативизма, който пречи на личния успех
Помирител е обещаваща роля за кариерен напредък, ако не плащате чужд конфликтен дълг
4-те типа конфликти в екипа, кога да се биете и кога да бягате
Как психофеноменът "ефект на прожектора" пречи на професионалния успех
Като хамстер на въртележка в целите на компанията