Мечта от десетилетия се сбъдва - община “Марица” излиза от Пловдив

06.02.2025 20:04 Никола Михайлов
Кметът Димитър Иванов съобщи, че автобуси, маршрутки и влак ще стигат до новата сграда. СНИМКА: ОБЩИНА "МАРИЦА"
Сегашната сграда е нова, но се оказва недостатъчна за нуждите на на община "Марица". СНИМКИ: АВТОРЪТ
Теренът, отреден за новата сграда, се намира до детелината край селата Войводиново и Калековец.

Дългогодишната мечта на община "Марица" да излезе от Пловдив е напът да стане реалност.

Кметът Димитър Иванов работи по идеята, обсъждана още от предшественика му Запрян Дачев преди 20-ина години. Определен е

голям парцел край детелината до селата Войводиново и Калековец,

на който да бъде построена новата сграда на общината.

Сегашният управник иска на едно място да бъдат събрани регионалните структури към здравното, социалното и земеделското министерство, банка, полиция и пожарна, за да могат жителите да посещават всички тях едновременно.

С указ, обнародван на 17 ноември 1987 г., всички населени места на север от река Марица, с изключение на Цалапица, са били отделени от община Пловдив и образуват новата административна зона. Тя включва 19 села - Бенковски, Войводиново, Войсил, Граф Игнатиево, Динк, Желязно, Калековец, Костиево, Крислово, Маноле, Манолско Конаре, Радиново, Рогош, Скутаре, Строево, Трилистник, Труд, Царацово и Ясно поле. Според данните на Националния статистически институт за 2023 г. на територията им живеят общо 31 422 души.

Само 4 от 265-те общини в България са с административен център извън територията им. Това са "Марица", "Родопи", "Тунджа" и "Добрич селска".
Тази структура обаче

създава проблеми на жителите, които трябва да пътуват до града

всеки път, когато имат работа в общината. Жителите на "Марица" са принудени да използват услугите на Пловдив като градски транспорт и инфраструктура, което пък допълнително натоварва втория град.  

През септември м.г. хора от Труд излязоха на протести с искане автобусите по линия №1 да ходят до селото. Жителите на Войводиново пък изнегодуваха, след като изненадващо превозвачът, обслужващ линия №15, спря да пътува до тяхното населено място.

Пловдивчани спориха, че не е честно близките села да бъдат обслужвани от рейсове, субсидиите и компенсациите за които плаща единствено администрацията на Пловдив.

Голяма част от децата на "Марица" учат в Пловдив,

хората работят в областния център, ходят по болници и дори пътуват от селата, за да пазаруват. Но ако администрацията на "Марица" не е в Пловдив, поне придвижването до града за административни услуги ще отпадне.

Сегашната сграда на община "Марица" е сравнително нова. Тя е построена през 2010 г. и е в добро състояние, но вече се оказва неудобна за гражданите и недостатъчна за служителите й. 

Даже плащаме наем за данъчната служба, както и за военния ни отдел, за гражданска защита. Вече няма къде да наемем допълнителен сграден фонд в Пловдив, обясни пред "24 часа" Димитър Иванов.

Разположението на сградата създава и още един проблем - намира се на бул. "Марица-север", където няма как да бъде обособен паркинг и общината разполага само с 5 места от синята зона.

Те не стигат дори за служебните ни автомобили. А хората, идвайки да бъдат обслужени по социални проекти и по други услуги, няма къде да спират. Принудени са да оставят колите си на километри и после да вървят пеша, коментира кметът.

По думите на Димитър Иванов с всеки изминал ден нуждата от повече място за администрацията става все по-голяма.

Разширението на индустриалната зона в "Марица" ще я направи най-голямата на Балканския полуостров. Очакваме нови инвеститори и необходимостта за повече информация за нашата община е крещящо назряла.

Не можем да бъдем сравнявани с други от нашия ранг, тъй като само за година сме издали 530 разрешения за строеж за разширение на предприятията и изграждане на нови. Това показва, че администрацията е на ръба на възможностите си, заяви той. В новия Общ устройствен план пък е заложено за

следващите 50 г. жилищните зони да се увеличат
драстично

Развитието на индустрията привлича хора, които трябва да живеят някъде. Заради близостта си села като Калековец и Крислово или Рогош и Скутаре се очаква практически да се слеят.

Затова решихме да направим първата в България многофункционална община. Какво ще рече това? На едно място ще бъдат събрани всички регионални структури на министерствата, на службите, банков офис и помещения за храна. Убедихме се, че имаме нужда от такава по-голяма сграда, най-вече заради бизнеса. Всичко ще му бъде на едно място, каза още Димитър Иванов.

Освен самата сграда на големия терен са предвидени 5 дка паркинг, който да поеме всички посетители в общината, както и 10 дка парк за отдих на администрацията и хората, принудени да изчакат. В момента парцелът се вкарва в регулация и според кмета оптимистичният вариант е до края на годината вече да има работен проект.

В общината движат не само идеята за сградата, а и за съпътстващата я инфраструктура - за да не се налага всеки да ходи с автомобил до мястото, което реално не попада в нито едно населено място.

Измислил съм, градският транспорт от Пловдив, както и маршрутна линия да стигат до там. Ще има и жп спирка пред общината, обясни Иванов. Цялата инвестиция би била на стойност около 20 млн. лева, за което обаче "Марица" ще се нуждае от държавна помощ.

Излизането на общината от Пловдив би отслабило значително любимия предизборен аргумент на част от политиците под тепетата - че "Марица" и "Родопи" не трябва да съществуват, че са изкуствено създадени общини и че седалищата им се намират в града.

Темата се коментира от години,

а до този момент са се провеждали 2 референдума за присъединяването на отделни села към община Пловдив –  Ягодово и Белащица, но и двата се оказаха неуспешни.

"В момента трябва да си луд, за да поискаш референдум", коментира бившият зам.-кмет на Пловдив Александър Константинов. Според него жителите на селата никога няма да гласуват за присъединяване към града.

"Не е и ясно дали Пловдив ще спечели от това. С територията и хората пристигат проблеми. Ще трябва да се оправи инфраструктурата, канализацията, не е толкова проста работа", смята Константинов.
По думите на бившия зам.-кмет аргументите, че жителите на "Марица" ползват благата на община Пловдив, не са толкова реални.

"За образователната инфраструктура плаща държавата, болниците също са или частни, или държавни, общината няма общо с тях", каза Константинов. И добави, че самото излизане не означава нищо за града. Ако сегашната сграда се продаде, община "Марица" ще спре да плаща данък за нея на Пловдив, но това ще прави новият собственик.

Димитър Иванов е категоричен, че не възнамерява да се отказва

от имота, който "Марица" може да ползва за фронт офис. Той заяви твърдо, че решението не е взето просто за да излезе общината от Пловдив, а за удобството на хората.

Други от От Пловдив

Заради смъртта на заседател делото за незаконния сондаж в Захарния комбинат в Пловдив тръгва отначало

Подсъдимата бивша шефка на Басейнова дирекция Цветелина Кънева не признава вина, разпитват само част от свидетелите Внезапната смърт на съдебен заседател стана причина делото срещу бившата шефка на

Десетки бултраси затвориха голямо кръстовище в Пловдив, насроченото шествие пропадна (Снимки)

Издигнаха транспарант "Колежа чака", според тях довършването на стадиона се бави                                                                                                     Големият протест

Пускат отново движението по "Брезовско шосе" в Пловдив

Движението по ул. "Брезовско шосе" в Пловдив ще бъде възстановено, след като дейностите по преасфалтирането приключиха, съобщиха от общината.  Колите ще тръгнат отново по него утре

Прокуратурата разследва къде изчезнаха 3 млн. лева кеш от АГ болница "Селена" в Пловдив

Трусове в прочутото частно здравно заведение, лекари напускат Районната прокуратура в Пловдив разследва как и къде са изчезнали 3 милиона лева кеш от АГ болница "Селена" в Пловдив

Тестват мотора и колата от катастрофата, при която загина 20-годишният Недялко от Пловдив

Двете превозни средства са налични и ще бъдат предоставени на вещото лице Лекият автомобил и мотоциклетът от катастрофата, в която загина 20-годишният моторист от Пловдив Недялко Бакалски

>