"Купувай, купувай!" - ТикТок ви промива мозъка. Как? (Графика)
- Генерира печалби за милиарди със страх да не си вън от тренда
- Филтрите за красота създават комплекс за малоценност
- Потребители го трият, после пак го инсталират
Прибирате се след изтощителен ден, лягате на дивана, посягате към телефона и отваряте TикТок. Казвате си, че ще гледате за кратко, но когато най-накрая откъснете очи от екрана два часа по-късно, осъзнавате, че неусетно сте пропилели половината си вечер. Видеата действат като наркотик с ярките си цветове и обещание за стимулиращо развлечение. “Открадват” ви от реалния свят, макар да се намирате в собствения си дом. Неслучайно приложението носи това име - звука на тиктакащ часовник, който буквално отнема времето ви. Макар привидно създателите да са искали да направят паралел с кратката продължителност на клиповете.
Приложението стана достъпно в световен мащаб през 2014 г. с първоначалното си име Musical.ly. В него потребителите синхронизираха устните си, имитирайки пеене, и танцуваха на редактирани звуци. През 2018 г. компанията бе придобита от ByteDance и получи актуалното си име.
7 години по-късно платформата има внушителните 1,1 милиарда месечно активни потребители
По-любопитната статистика е, че приложението е изтеглено над 4,366 милиарда пъти от стартирането си, като в това число попадат и хора, които са го сваляли повече от веднъж. Голяма част от тях са го премахвали поради липса на самоконтрол колко време да прекарват в него. След това обаче отново са го инсталирали.
Пристрастяващият интерес е впечатляващ, но буди въпрос. Ако ТикТок предоставя само безобидни клипове, защо тогава все повече психолози и специалисти предупреждават, че е вреден и облъчващ? Отговорът е свързан с един от най-актуалните феномени - TikTok brainwash (от англ. - тикток промиване на мозъка - б.а.). С този термин се описва заливането с видеосъдържание, което формира вкусове и убеждения. И по-важно - подтиква към определени действия, покупки и поведение.
Например филтрите за красота заличават на мига всеки недостатък по лицето и тялото. Но това е опасно за потребителите, които виждат онлайн съвършенството и вярват, че то отразява действителността.
Сравнява се с болест, която ни трови всеки път, когато се погледнем в огледалото
и позволим чувството на несигурност да определя личността ни.
Подобни стандарти за красота са недостижими, тъй като най-често са нереални. Въпреки това насаждат у младите, особено у жените, идеята, че стойността им зависи от външния вид. ТикТок подсилва тази колебливост от всеки ъгъл, което е много по-унищожително за психиката ни, отколкото осъзнаваме.
Алгоритъмът внимателно следи какви видеоклипове гледате, харесвате, запазвате и предоставя още от тях, за да държи вниманието ви ангажирано. Това изтощава и натоварва мозъка, тъй като е невъзможно да бъде усвоена толкова информация с такъв темп.
Направете експеримент: след всекидневното скролване в платформата, спрете и се опитайте да си спомните поне 5 видеа, които току-що сте гледали. Умът ви ще бъде объркан и напълно празен. Точно това усещане олицетворява терминът brainwash. “Промиването на мозъка” традиционно се свързва с методи за манипулация на мисленето и поведението.
В контекста на ТикТок обаче не означава класическа форма на контрол на съзнанието, а
постепенно влияние чрез подбрано от алгоритъм съдържание,
което променя начина, по който разсъждавате, чувствате и действате.
Приложението използва изкуствен интелект (AI) и машинно обучение, за да анализира поведението ви и да задържа вниманието ви. Така, без да осъзнавате, платформата формира нови навици, убеждения и дори начин на живот. Кратките клипчета с висока динамика предизвикват бързи допаминови изблици в мозъка, а именно допаминът е хормонът, отговорен за удоволствието и мотивацията. Когато гледаме неща, които ни харесват, мозъкът освобождава хормона, който води до усещане за удовлетворение. Персонализираното и подбрано съдържание от своя страна създава илюзията, че “всички мислят като нас”, а това ни кара да се чувстваме още по-добре. В резултат всеки потребител може лесно да попадне в информационен балон, в който вижда само онова, което потвърждава неговите вярвания и интереси.
Приложението стига дотам да засяга популярността на телевизията и продукции като риалити формати и филми. Често ще се натъкнете на коментари като “гледам този сериал само в ТикТок”. Това е, защото платформата кара потребителите да преосмислят нагласите си. В нея сцените са изрязани до най-важните и силни моменти. Клиповете позволяват бързо и лесно да навързвате сюжети. Запознават ви с образи на персонажи, без да прекарвате няколко часа пред телевизора, в които да изградите сами мнение за тях. Или пък да чакате точната минута от дадено интервю.
В платформата всичко е смляно и поднесено готово за консумация. Съвсем резонен е тогава и въпросът дали телевизията вече не е в ТикТок.
Мобилното приложение отдавна не е просто социална мрежа, а мощен пазар, който генерира милиарди
долари чрез маркетингови техники, далеч по-ефективни от традиционната реклама. Сред най-силните механизми е създаването на “вирусни” продукти. Чрез инфлуенсъри, органични препоръки и хитови клипове платформата превръща даден продукт в “задължителен” само за дни. Това активира FOMO (fear of missing out – страх от пропускане), който кара потребителите да искат да купят веднага, за да не останат извън “тренда”. Типичен пример е дубайският шоколад, по който всички полудяха през 2024 г. именно благодарение на ТикТок.
И ако все още има някой, който се съмнява във влиянието на социалната мрежа на всички нива, нека си припомним, че само преди дни САЩ я забраниха поради опасения за националната сигурност. На 19 януари т.г. платформата бе спряна от вече бившия президент Джо Байдън. Това накара милиони потребители зад океана да изпаднат в ужас. За тяхно щастие, само ден по-късно новият стар държавен глава Доналд Тръмп подписа заповед, с която отложи забраната със 75 дни.
Безспорно ТикТок се утвърди като ключов културен феномен на дигиталната епоха и преобрази начина, по който се свързваме, създаваме и консумираме съдържание. Силата му да задържа вниманието и да диктува тенденции е поредно доказателство за влиянието, което технологиите имат върху живота ни. Ще спре ли някога безкрайното превъртане на видеа? Едва ли. ТикТок е създаден, за да пристрастява, и до момента никоя друга платформа не е успяла да го измести от тази позиция. Или поне засега – защото в света на социалните мрежи нищо не е константа. А лидерите се сменят по-бързо, отколкото можем да скролнем до следващото видео.