Идея! София да смени 75 хил. крушки, а нова общинска фирма да слага маркировка - така не се наливат 100 млн. в частници

24.01.2025 06:30 Цветелина Стефанова
От “Спаси София” искат пълна реформа на транспорта.
Димитър Петров
Васил Терзиев

Да се ревизират договори и да се направи радикална реформа в транспорта още следващия месец, предлагат от "Спаси София"

Радикална реформа в транспорта в София ще предложи още следващия месец "Спаси София". общината пък да поеме полагането на маркировка в столицата, да смени всички лампи и да има по-голям контрол върху регулирането на светофарите.  Първо планирането и контролът ще се извадят от функциите на Центъра за градска мобилност. Освен това ще се направи ревизия на три договора за общо около 100 млн. лв. за поставяне на маркировка, осветление и светофари. Изтичащите пък ще бъдат прекратени, а дейностите им да бъдат поети от нови общински дружества.

За всички тях отговарял Димитър Петров, шеф на дирекция "Анализ и управление на трафика". Това бе причината от "Спаси София" отново да поискат оставката му.

Първият спорен договор според тях е за маркировката. Той изтече през лятото и тази функция пое общинското дружество "Софинвест". За 4 г. обаче частни фирми получили над 16 млн. лв., а наложените санкции са едва 148 000 лв. "Пет часа, след като г-н Петров е приел маркировката на столична улица, тя се разпада. Установихме, че няма никакъв процес по анализ, а едни снимки се пращат по вайбър група" , каза лидерът на "Спаси София" Борис Бонев. Той обаче не назова коя е тази улица. За обществено обсъждане вече е предложено маркировката в столицата да се прави от ново предприятие. За него трябвали 9 499 000 лв. От тях близо 6,4 млн. лв. ще са консумативи, а 1,95 млн. за заплати и осигуровки на 51 работници. Поддръжката на осветлението пък струвала 25 млн. лв., но досега

няма наложени санкции на двете фирми, които трябва да осигуряват 98%светещи лампи

и ако процентът е по-нисък, това е основание за прекратяване на договора. Сами си отговорете на въпроса дали това се спазва, каза още Бонев.

Тук решението било подмяната на всички осветителни тела. Тази инвестиция ще стане със заем от 20 млн. лв., с който да се подменят всички над 75 000 лампи с енергоспестяващо LED осветление. Инвестицията пък щяла да се върне за 3 г. Те ще имат 5 години гаранция, а така ще се пести от сметките за ток и от подържката. През тези 5 години ще се създаде и изгради капацитет на общинско предприятие, което да поеме осветлението на София.

Договорът за светофарите пък бил 16 млн. лв., а санкциите и там са нула лева. Какво излиза - че Столичнат община плаща десетки милиони, а глобите са нула лева. През всичките тези 12 години общественият интерес не е бил защитаван, каза още Бонев.

Зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов възложил

изработването на най-дългата зелена вълна -

от 4-и км по булевардите

"Г.М. Димитров", "Филип Кутев" и "Т. Каблешков", на 23 октомври 2023 г. Проектът трябвало да е готов до края на ноември миналата година, но и до момента не бил направен. "Познайте дали има проект за зелена вълна. И кой отговаря за това? Митко Светофара, който не желае 16 светофара да бъдат настроени така, че да се намали трафикът", каза Бонев.

Според него дирекцията умишлено е изпразнена от експерти за ключови дейности, за да бъде принудена общината да възлага на частни фирми дейности по пътната безопасност, организацията на движението и контрола. "През последните 12 г. дирекцията функционира като феодализирана структура, доминирана от вечния директор. Всичко е умишлено централизирано, за да може именно тези договори за десетки милиони левове да продължат да бъдат без контрол", каза още Бонев.

Това е втори епизод от сагата, която започна преди две седмици. Тогава от ГЕРБ извадиха доклад на Димитър Петров, в който са описани нарушения в законодателство от зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов (единствения останал заместник на Васил Терзиев от квотата на "Спаси София"). В него пишело, че по предложение на зам.-кмета частна компания е освободена от такса за използване на улици и булеварди за свое събитие, а така общината била ощетена със 120 хил. лв. Илиян Павлов пък бил виновен, че столицата остана без договори за полагане на пътна маркировка през миналата година, като поискал за тази дейност да се сключи договор с общинското дружество "Софинвест". Там е описано и как той и съветниците от "Спаси София" настоявали за извършването на ремонта по бул. "Патриарх Евтимий", въпреки че е било в нарушение на закона. Още тогава от "Спаси София" обясниха, че това са лъжи, защото самият Петров знаел, че ще бъде уволнен, а причината е, че зам.-кметът подал сигнал през лятото до Васил Терзиев, че не изпълнява задълженията си. Последвал още един и през ноември.

Терзиев публично не защити нито един от двамата,

а общината обяви, че се прави проверка, която ще приключи до 10 февруари. След тази дата от "Спаси София" очакват кметът да освободи Димитър Петров.

Други от От страната и света

Най-заетият министър - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо" Ивайло Нинов. Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов

"Възраждане" обясни защо е гласувало различно за имунитетите на ДПС-ДПС

Лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов обясни защо парламентарната му група е гласувала различно за имунитетите на депутатите от ДПС-ДПС - тя подкрепи свалянето на защитата на Марио Рангелов

Задържаха престъпна група за измама за над 60 млн. евро - средства на благотворителна организация в Люксембург

Участници в престъпна група за фалшифициране, измами и пране на пари, действала на територията на Херцогство Люксембург и извършила мащабна финансова измама със средства на благотворителна

Кметът на Банкя: От 20 години насам не е имало такъв инцидент в града

По мои наблюдения през последните 20 години в града не е имало подобни инциденти. Предстои да се изяснят причините за взрива и последвалия пожар в Банкя

Борислав Гуцанов: Трябва да сложим край на вътрешните борби в БСП и да обединим левицата

Кандидатът за председател събра червения елит на стилно събитие за обявяване на приоритетите си Крайно време е да се сложи край на вътрешните противоречия в БСП, време е за обединение

>