Търсите информация за здравните ви права? Звъннете на 0800 14 800
- Разговорите са безплатни от стационарни и от мобилни телефони, независимо дали сте в България, или в чужбина
- Четирима експерти ще ви отговорят - всеки ден те получават приблизително 1200 въпроса
Изгубили сте синята си книжка. Искате да смените личния си лекар. Трябва ви информация колко е валидността на направлението ви и на колко прегледа имате право с него.
Какво да направите, ако не знаете отговорите?
0800 14 800 - това е номерът на Зеления телефон на НЗОК.
Безплатен е и може да се избира както от стационарни, така и от мобилни телефони, независимо дали сте в България, или в чужбина. Разговорите са изцяло за сметка на НЗОК.
Информационният център съществува от почти самото създаване на НЗОК. Ежедневно в рамките на 5 минути четирима обучени експерти отговарят на въпроси на граждани. Запознати са с всяка нова информация, промяна в закон или наредба, която касае работата на здравната каса. Така информацията, която получавате от тях, е възможно най-актуалната и съобразена с последните изменения.
Може да се свържете с тях всеки работен ден от 9 до 17,30 ч. Ежедневно експертите получават приблизително 1200 позвънявания.
Кои са най-често задаваните въпроси на 0800 14 800 през последния месец?
1. Как да сменят личния си лекар?
За това има регламентирани срокове. Ако не просто смятате, че сте открили по-добър колега на досегашния си лекар, можете да се запишете при него всяка година в регламентираните срокове между 1 и 30 юни и 1 и 31 декември.
Ако обаче се преместите в друго населено място, не е необходимо да спазвате тези срокове. Смяната може да стане по всяко време на годината, като на новия лекар трябва да представите формуляр за смяна на личен лекар (регистрационна форма за постоянен избор на общопрактикуващ лекар https://www.nhif.bg/bg/people/request_opl). За тази смяна не е необходимо старият лекар да бъде информиран.
Отново независимо от сроковете може да се запишете при друг общопрактикуващ лекар и в случаите на невъзможност на вашия да оказва медицинска помощ (смърт, заболяване). Отново е необходим формуляр за постоянен избор. Той е нужен и ако НЗОК прекрати договора с личния ви лекар.
Може да смените общопрактикуващия си лекар и временно. Това се прави в случаите, когато гражданите се местят в друго населено място за период до 5 месеца. Този път смяната се извършва с регистрационна форма за временна смяна (https://www.nhif.bg/bg/people/request_opl). В нея се посочва срокът, за който са необходими услугите на новия лекар, а след изтичането на периода връщането при стария става автоматично.
2. Как се издава здравноосигурителна (синя) книжка, необходима при извършване на дентална дейност?
Първата книжка е безплатна. Издава се от РЗОК по избор на личен лекар или подразделение на съответната каса. Трябва да представите личната си карта, а ако сте в качеството си на родител – акт за раждане на детето.
Ако здравноосигурителната книжка се запълни, можете да се обърнете отново към РЗОК или нейно подразделение, където ще ви бъде издадена притурка. Услугата отново не се заплаща.
Когато става въпрос за изгубена здравноосигурителна книжка обаче, може да отидете единствено в РЗОК по избор на личен лекар (без подразделения на РЗОК). Тази услуга се заплаща.
Новата книжка ще
ви струва 7,44 лв.
Напомняме, че ако ви се наложи да посетите общопрактикуващ лекар, сключил договор с НЗОК в друго населено място, за инцидентно оказване на медицинска помощ не е необходимо да му предоставяте здравноосигурителната (синята) си книжка.
3. Какъв е срокът на валидност на направленията?
Този срок е 30 дни от датата на издаване. Отнася се и за преглед при специалист, за изследвания и за хоспитализация.
От 1.07. 2024 г. изключение прави само “медицинско направление за медико-диагностична дейност (бл. МЗ-НЗОК №4) за високоспециализирани медико-диагностични изследвания “мамография на двете млечни жлези” и “ехография на млечни жлези” от пакет “Образна диагностика” по повод профилактичен преглед на здравноосигурени лица над 18 г. То важи до 60 календарни дни от датата на издаване.
4. Каква е валидността на протоколите и какво е движението им?
От септември 2024 г. всеки здравноосигурен, който получава лекарства или медицински изделия по протокол, се уведомява със съобщение във VIBER или SMS за движението на протокола си.
Напомняме и, че при издаването на протокола е добре да поискате неговия номер и сами да проследите движението му на официалната страница на НЗОК в раздел електронни услуги (https://reports.nhif.bg/)
Могат ли гражданите, които предпочитат онлайн комуникацията, да получават отговори на въпросите си от НЗОК?
Да. Може да го направите в рубриката “Оnline консултации”. Срокът за отговор на въпросите е до 5 работни дни. Възможно е да се получи и в рамките на деня, но това не е задължително предвид огромния брой постъпващи запитвания.
В началото на учебната година най-активни са родителите с въпроси около изследванията на децата, ученическите картони, ваксините и извинителните бележки.
Отговорите в “Оnline консултации” не следват реда на подаването на въпросите. Публикуват се на страницата само в работни дни. Желателно е потребителите да ги търсят по датата, на която са отправили запитването си.
А за подаване на сигнали и жалби с придружаваща документация може да използвате електронния адрес: nzok@nhif.bg.
Напомняме! Част от въпросите както на 0800 14 800, така и в онлайн формата на НЗОК се отнасят за вашето здраве, но са в компетенциите на други институции. Напомняме кои от тях също биха могли да ви бъдат полезни:
4 Министерството на здравеопазването (МЗ) - за въпроси, свързани с проблеми при оказването на спешна медицинска помощ, с реда за извършване на експертиза на работоспособността от органите на ЛКК, ТЕЛК/НЕЛК;
4 Националната агенция за приходите (НАП) - за въпроси относно здравноосигурителния статус (какъв е редът за внасяне на здравноосигурителни вноски и в какъв размер са дължимите суми, как могат да бъдат възстановени здравноосигурителните права);
4 Националния осигурителен институт (НОИ) - за въпроси, свързани с реда за издаването на болнични листове и с изплащането на обезщетения за тях;
4 Министерството на труда и социалната политика - въпроси, свързани с правото на получаване на пенсии за инвалидност поради общо заболяване.
Изгубили сте синята си книжка, искате да смените личния си лекар.
0800 14 800 - това е номерът, на който експерти от здравната каса ще отговорят на всички тези и още много въпроси, касаещи правата ви на здравноосигурени.
Аз съм професор Тодор Кантарджиев и съм част от “НЗОК за теб”.
0800 14 800 - може да се избере в работно време и от стационарен, и от мобилен телефон. Разговорите са напълно безплатни.
Нарича се Зелен телефон и на него в рамките на 5 минути отговарят подготвени експерти, които са запознати с последните подробности от дейността на НЗОК.
Може да им се доверите, защото информацията, която ще ви дадат, е компетентна, ясна и актуална.
В случай че вашият въпрос не се отнася конкретно към НЗОК, те ще ви насочат към компетентната институция, която може да разреши проблема ви.
Когато имате нужда от помощ, можете да разчитате на НЗОК. Експертите са тук, за да ви помогнат.
Бъдете здрави!
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
Има ли възможност гражданите лично да посетят НЗОК за получаване на помощ и консултации от нейните експерти?
НЗОК осигурява помощ и консултация в приемната за граждани по повод здравноосигурителните им права в европейската общност на адрес в София: кв. “Лозенец”, ул. “Кричим” №1.
Помощ от първо лице може да се получи и в приемната на институцията, където ви консултират по въпроси, свързани с подаване на заявления за одобряване на лечение в България и чужбина по реда на Наредба 2, на адрес: 1407 София, кв. “Лозенец”, ул. “Кричим” №1.
За гражданите е осигурена и приемна за консултация по всички останали важни за тях въпроси на адрес: кв. “Лозенец”, ул. “Любата” №15.