Експерт: Ако влаковете бяха пътнически, жертвите щяха да са стотици

16.01.2025 10:23
Два товарни влака се блъснаха челно край София СНИМКА: Георги Палейков

Ако влаковете бяха пътнически, вероятно жертвите щяха да са стотици. Това сподели експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов за челната влакова катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а други шестима бяха ранени. Един от тях остава в тежко състояние с опасност за живота. 

„По нашите земи има балкански синдром. Ние смятаме, че правилата не са за нас и сме по-умни от другите", каза Иванов.

Заедно с председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев и проф. Симеон Ананиев, експертите обясниха, че най-вероятно една от композициите е тръгнала от коловоз на гара Кремиковци, който е невидим за системата за сигурност. Той се използва за претоварване. Влаковете се прегарирали на един от коловозите със светофари, за да бъде сигнализирано на другата гара, че влак по трасето в обратна посока не може да тръгне.

Тук има поне няколко грешки. Заради една не може да стане катастрофа. Има минимум едно действие против правилата", категоричен е Бунев. Според него е невъзможно машинистът да е тръгнал на червен светофар. По-скоро влакът е потеглил от коловоз без светлинна сигнализация.

„Никой не се събужда сутрин с мисълта как ще направи нарушение и как няма да се върне вечерта при семейството си. Има процедура, когато сигнализацията на железниците не функционира да се потегли от затворен изходен сигнал от гара с подходящия образец. Документът е писмен. Устни заповеди се избягват да се изпълняват. Никога не става въпрос за грешка на един човек или само една грешка, винаги е системна", коментира пред NOVA NEWS Янев.

По негови думи за да се озове единият влак срещу другия, означава, че системите за безопасност не са сработили. „Системата на железниците е преосигурена откъм безопасност. Имало е опит да бъде спряно електрозахранването на едната машина. Това означава, че някой се е усетил, че има проблем по тресето, но за съжаление е било късно", добави инж. Янев.

„От почти 20 години БДЖ не отговаря за инфраструктурата на влаковете, това е приоритет на Национална компания „Инфраструктура" обясни той.

Според инж. Янев страната се движи с изключително бавни темпове към процесите на дигитализация и повишаване безопасността на движението на железниците.

Други от От страната и света

Изправят четирима пред пред съда за строителни измами за над 120 хил. лева във Варна

Четирима мъже ще бъдат изправени пред Окръжния съд във Варна за участие в организирана престъпна група, занимавала се със строителни измами и изнудване, чрез които са получавали имотни облаги

Столична община ще следи с декларации за количеството отпадъци по домовете

Столичната община ще събира информация от гражданите и бизнеса за количеството отпадъци, които генерират. Информацията е необходима във връзка с предстоящата промяна на начина

Папа Франциск е пострадал след падане в резиденцията си

Папа Франциск е наранил дясната си предмишница след падане в резиденцията си, но не е получил фрактури, съобщиха днес от Ватикана, предадоха Ройтерс и БТА

Повишават цените на билетите в столичния зоопарк

Столичният общински съвет прие цените на билетите в Софийския зоопарк да бъдат повишени. Така билетът за деца вече ще бъде 5 лв., вместо досегашните 2, а този за възрастни- 10 лв., вместо 4

Петролът на ОПЕК докосва 82 долара за барел

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) вчера се покачи до 81,66 долара за барел, информира днес петролният картел на сайта си

>