Проверка откри скандални нарушения на пътя на катастрофата с коне, в която загина момиче

15.01.2025 14:01
Според доклада нито един от проверените елементи не покрива нормите. Снимка: Архив

Недопустимо е на републикански път, част от трансевропейската пътна мрежа, да има негодна пътна маркировка, пътни знаци с излезли извън експлоатация от над 10 години и свободно да навлизат животни по пътя, се посочва в доклад на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП), за пътната безопасност на път I-6 в Кюстендил, публикуван на страницата на центъра. На мястото на 28 декември загина 18-годишно момиче, а други две пострадаха при катастрофа между лек автомобил и коне. Инцидентът предизвика широко обществено недоволство. Организирани бяха няколко протеста, както и срещи с институциите, имащи отношение към случая, предаде БТА. 

Не е допустимо и лампите на уличното осветление, които никога не са работили, да не са отстранени с десетилетия. Съществуват редица задължения за стопаните на пътя, които очевидно не са изпълнени, а съвкупността от колективната безотговорност на различните институции и безхаберието им, са довели и до смърт, пише още в доклада.

Според доклада нито един от проверените елементи не покрива не само действащите норми, но и тези за последните 10 години. Това показва критична системност при управлението на пътна инфраструктура, която пряко влияе върху безопасността на национално ниво, е мнението на експертите.

Провереният от Европейския център участък е приблизително 4 км, като са констатирани над 20 критични дефицита. Сред препоръките на Европейския център са разширяването на обхвата на извършваните периодични инспекции, като не се допуска елементи, които видимо не отговарят на изискванията и пряко засягат безопасността на движението по пътищата да бъдат игнорирани и изобщо да не фигурират в инспекционния доклад.

Според експертите от ЕЦТП трябва да се извършва периодична проверка на състоянието на организацията на движението, да се изготви сигнално писмо от ОД на МВР - Кюстендил, отдел "Пътна полиция", с което да се изиска подмяна на негодните пътни знаци и такива, намиращи се извън експлоатационна годност.

Според ЕЦТП е необходимо да се осъвремени проекта за организация на движението, като се отразят актуалните изисквания на действащата нормативна уредба на територията на Република България. От агенцията препоръчват още да се възложи в спешен порядък, при благоприятни пътни условия, подновяването на пътната маркировка, както и почистване на растителността в обхвата на пътя като се премахнат всички ненужни самоизрасли дървета и храсти. Необходимо, според тях, е и да се почистят и приведат в нормативна годност всички банкети, откоси, канавки, водостоци и земни окопи в обхвата на пътя, като бъдат почистени от кал, храсти и битови отпадъци.

От агенцията отчитат като наложително премахването на старото, ръждясало и негодно осветление, защото стълбовете и осветителните тела са силно корозирали и опасни и изграждането на ново между с. Ябълково и гр. Кюстендил. Според тях трябва да се възложи изработването на проект за поставяне на ограда около пътя, която да възпрепятства навличането на селскостопански и диви животни към пътя.

Въпреки провеждането на задължителни периодични инспекции по пътна безопасност, изисквани от Закона за пътищата, анализът на изследвания участък от път I-6 разкрива сериозни пропуски в тяхното изпълнение, пише в заключението от инспекцията на агенцията. Според работния екип, очевидни дефицити и несъответствия с нормативните изисквания са останали неотбелязани, което говори за липса на задълбоченост и отговорност от страна на компетентните органи. Вместо да бъдат предприети допълнителни мерки за повишаване на безопасността, инспекциите явно са се ограничавали до формално изпълнение, без реално обхващане на проблемните зони, е отбелязано в доклада.

Според експертите от ЕЦТП, липсата на своевременно обновяване и съобразяване на организацията на движението с актуалните нормативни изисквания показва системен проблем в управлението на пътната инфраструктура, който влияе негативно не само на местно, но и на национално ниво. Според тях е наложително незабавно изпълнение на препоръчаните мерки, включително разширяване на обхвата и качеството на инспекциите, актуализиране на проектите за организация на движението, подновяване на маркировката, почистване и поддръжка на инфраструктурата и изграждане на огради за предотвратяване на навлизането на животни, пише още в доклада.

Други от От страната и света

На червен сигнал май товарен влак на БДЖ удари частен - уволнения и поискани оставки след 2-ма мъртви и 6 ранени (Обзор)

От МВР допускат грешка на служител на държавната железница Премиерът Главчев отстрани зам.-министър по предложение на транспортния министър Стоянова, която настоя шефовете на НКЖИ и на "БДЖ - Товарни

Външно: Приветстваме новините за споразумението между Израел и "Хамас"

България приветства новините относно споразумението за прекратяване на огъня и освобождаване на заложници, приветствайки неуморните усилия на Египет, Катар и Съединените щати

Кабинетът разписан за пълен мандат, до края на тази година сменя всички регулатори (Обзор)

С обещание за дружба с президента Не е максимално желаното, но е политически възможното, обяви Росен Желязков Доган подписа само приложение, че осигурява парламентарна подкрепа 105-ото правителство

Сарафов и.ф. главен прокурор до юли, но този ВСС няма да избира тримата големи (Обзор)

Не мина идеята да се забрани на изпълняващия функциите да се кандидатира за титуляр на поста, т.е. при нов ВСС и Борислав Сарафов (ако още е и.ф.) може да се кандидатира за обвинител №1 Подписът на

Кирил Петков: ПП ще са реална опозиция на новото правителство

Ще бъдем реална опозиция, каза съпредседателят на „Продължаваме промяната“ (ПП) Кирил Петков във видео, качено в ютуб канала на партията и разпространено в страницата на ПП във Фейсбук

>