444 хил. българи с инвалидни пенсии, а работят само 120 хил. (Графики)

08.01.2025 12:05

Бизнесът не ги наема заради защитата от уволнение, дългия отпуск и липса на достатъчно данъчни и финансови стимули

Над 700 хил. са българите с трайни увреждания. Общият брой на пенсионерите с лична инвалидна пенсия (с трайна намалена неработоспособност от 50 и повече процента) е 444 352. Едва 119 820 от тях продължават да работят, показват данни на Националния осигурителен институт към август миналата година.

Голяма част от незаетите хора с увреждания са в трудоспособна възраст и приобщаването им към пазара на труда би помогнало при влошаващата се демографска тенденция, пише в проучване за проблемите и промените, които са необходими за повишаване на степента на заетост на тези хора, изготвено по поръчка на парламента.

Факторите, ограничаващи бизнеса да наема работници с физически ограничения, са структурирани в две групи - институционални и социални. (Виж инфографиките.)

Най-голямата пречка според работодателите е законодателната защита от уволнение на хората с увреждания. Бизнесът иска създаване на законова възможност за по-лесно освобождаване от работа на хора с увреждания, които не се справят със задълженията си. Сега това става само след предварително разрешение на инспекцията по труда или съгласието на синдикален орган.

Липсват достатъчно държавното субсидиране и данъчните облекчения при наемане на хора с увреждания, категоричен е бизнесът. Не стига и помощта за адаптиране на работните места. Голям проблем е и липсата на обществена инфраструктура, за да могат хората с увреждания да стигнат спокойно на работа.

Друга пречка пред наемането им са административните тежести.

Бизнесът иска да се направи специализиран интернет портал само с обяви за работа за хората с увреждания

Това би улеснило и двете страни.

При социалните фактори водещи са страховете на работодателите, че хората с увреждания ще отсъстват по-често. Едната причина е, че по закон те имат право на 26 дни платен годишен отпуск. Но някои отсъстват и по-често от работа с болнични и така ангажиментите им трябва да се поемат от останалите служители във фирмата.

Друга причина са опасенията на шефовете, че тези хора няма да се справят с работните си задължения.

Още го има стериотипът, че хората с увреждания са по-ниско

квалифицирани спрямо останалите служители.

Държавата да поема осигурителните вноски и други задължения,

за да стимулира работодателите, пък е една от основните мерки според самите безработни хора с увреждания.

Те искат да се изготвят и реализират повече специални програми за насърчаване на заетостта. Освен това да се откриват повече специализирани държавни предприятия за хора с увреждания.

Всеки втори от анкетираните хора с увреждания е категоричен, че именно заболяването е най-честата причина за отказ да бъдат наети. 1/3 от анкетираните, които са кандидатствали за над 10 места, посочват дискриминацията като основна причина за отказа да получат работа.

Други от От страната и света

Трима загинали и осем пострадали при пожари в страната за денонощие

Трима души са загинали, а осем са пострадали при пожари в страната през изминалото денонощие. Това съобщиха на сайта си от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението" (ГДПБЗН)

За месец четири пъти потрошили стъкла на автобуси в Пловдив

Само за месец четири пъти ванадли са строшили стъгла на автобуси в Пловдив. При един от инцидентите ученици атакували със снежни топки автобус. Назад в годините пък инцидентите са 20, съобщи bTV

Вечните чиновници. Има и по 17 г. на пост

Отношението си към работата им хората показват с протести, но те не са променили нищо Дейността на други не се усеща директно по джоба и са в сянка   По 10 - 20 години стоят на постовете си някои от

Три влака минали на червен сигнал само за ден

През миналата година е имало около 20 слачая на влакове, които са минали на червен семафор. Само за ден пък три влака минали на забранения сигнал. Това каза пред bTV Михаил Рангелов

Илиян Филипов: 100% е потвърдено, че влакът на БДЖ е преминал на червено

"100% е потвърдено, че влакът на БДЖ е преминал на червен сигнал и съответно оттам тръгва злополуката", това заяви в предаването "Денят започва" по БНТ собственикът на частната композиция Илиян

>