Общо 2240 професионални и профилирани паралелки в гимназиите предлага МОН

20.12.2024 18:49
Министърът на образованието Галин Цоков СНИМКА: 24 часа

За първи път Министерството на образованието и науката (МОН) предлага толкова висок процент от 61,32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за следващата учебна година. Това стана известно на Отрасловия съвет по образование, на който бяха представени прогнозните стойности на местата за кандидатстване след седми клас. Заседанието бе открито от служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, съобщават от МОН в сайта си.

За учебната 2020/2021 година предложените професионални паралелки са били 58,50 процента, а през следващите процентът варира от 59,3 до 60,5. Общо 2240 професионални и профилирани паралелки в гимназиите предлага Министерството на образованието и науката в държавния-план прием за 2025/2026 учебна година, като целта е да се отговори на нуждите на пазара на труда. Предстои предложенията да се обсъждат и по региони.

Училищни екипи в общо 103 образователни институции в страната имаха възможност да създадат собствени системи за управление на качеството на базата на предоставени им различни критерии, индикатори и начини на измерване, каза министър Цоков на последното за тази година заседание на Отрасловия съвет по образование. Училищата, които участват в апробирането на рамката за качество в образованието по Националната програма за квалификация на педагогическите специалисти, са различни по големина и вид - начални, основни, средни, обединени, профилирани и професионални, а това е част от стъпките за изработване на стандарт за качество в системата.

Пред социалните партньори министърът припомни, че МОН стартира и международен проект съвместно с Португалия, който ще подобри обучението на най-малките и ще надгради съществуващата Национална рамка за образованието и грижите в ранна детска възраст.

Отрасловият съвет обсъди и проекта на бюджет за образование за 2025 г. В края на заседанието министър Цоков благодари на социалните партньори за добрата съвместна работа. "Отрасловият съвет е пример за добър социален диалог и когато всички работим в една посока за развитие на българското образование, виждаме положителните резултати", каза министърът. Той посочи като пример добрите постижения на българските ученици в международното изследване TIMS, националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити. "Имаме ресурс и качество да бъдем още по-добри следващата година", каза в заключение министър Галин Цоков.

В заседанието участваха д-р Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, д-р Юлиян Петров, председател на Синдиката "Образование", Аспарух Томов, председател на Независимия учителски синдикат и Людмила Атанасова - заместник-председател, Асен Александров и Иванка Харбалиева, съпредседатели на Сдружението на директорите в средното образование, Петя Йосифова от Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Мария Каменова, председател на Българска асоциация на частните училища, заместник-министрите на образованието и науката - д-р Емилия Лазарова, Таня Михайлова и Наталия Митева, Любомир Йосифов, главен секретар на МОН, Наталия Михалевска, началник на кабинета на министъра, директори на дирекции в МОН.

Както писа БТА, около 61 процента и половина е план-приемът за професионални паралелки, такъв ще бъде процентът, който ще се търси в план-приема в цялата страна. Това показва приоритизирането на професионалното образование и подготовката за българските ученици, и се надяваме, че все повече млади хора с удоволствие и с мотивираност ще се включат в такъв тип образование, каза пред журналисти служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, след като откри на 13 декември Коледния базар на уменията в Министерството на образованието. 

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>