София си прави фирма за маркировка и знаци, за да не дава по 6 млн. лв. на частни

07.12.2024 18:38 Цветелина Стефанова
Столична община да си направи нова фирма, която да се грижи за маркировката и знаците в града.

"Софийски улици" да е новата общинска фирма, която ще се грижи за полагането на маркировка, знаци и антипаркинг колчета и парапети. Това предлагат в доклад сам-кметът по транспорт Илиян Павлов и общински съветници от ПП-ДБ-СС, БСП, ИТН и "Възраждане".

"С обща дължина на пътната мрежа от над 3500 км, пътната и транспортна система на София е критично важна. Имайки предвид

лошото състояние на уличната мрежа

заради десетилетията недофинансиране на нейната поддръжка, както и обективната необходимост от по-чести, качествени и всеобхватни ремонти, създаването на допълнителен общински капацитет в сферата е повече оm необходимо", пише в доклада.

Сегашният начин на работа за поддръжката на уличната мрежа показвала сериозни дефицити, които удължават времето за реакция и усложняват и оскъпяват предоставяната градска услуга.

 София бе разделена на три зони, като за всяка се провеждаше обществена поръчка както за ремонт, така и за nogдръжка на уличната мрежа за срок от 4 г. Общата стойност на търговете за знаци и маркировки е 25 490 000 лв. с ДДС за 2020-2024 г., или по около 6 млн. лв. на година.

В същото време обаче, за да се контрола върху тях в  Дирекция „Управление и анализ на трафика" на Столична община има щатна численост от 27 човека, 6 om кoumo ca изцяло за следене на трите договора.

Предоставената услуга за гражданите не може да се окачестви като задоволителна.

Реакциите по сигналите са забавени и често отнемат месеци, качеството на ремонтите е под необходимото и очаквано ниво, общината няма ясна картина за състоянието на уличната мрежа, а цялостната система функционира далеч под оптималното. Контролът е занижен заради липса на механизми и процеси по неговото осъществяване, а верификацията на извършените дейности досега се е удостоверявала със снимки, изпратени по Вайбър, пише още в доклада.

Частните фирми често не изпълняваха възложената им работа от Столичната община, или с многомесечни закъснения. "Неофициално се говори, че изисканите по договорите персонал и техника не са постоянно на разположението на Столичната община. Нещо повече, фирмите масово отказваха да изпълняват възлагания на по-дълготрайната пътна маркировка, без да имат право на подобни действия, но слабият договор, нисткитe предвидени санкции и липсата на управленска Воля за налагане на ред, връзваха ръцете на Столичната община. Не в интерес на Столичната община бяха отношенията и във връзка с поемането на гаранциите на положената пътна маркировка, тъй като частните фирми често отказваха маркиране с по-качествена боя, за която се дължи многогодишна гаранция, без да имат право на това в договора", пишат още в доклада общинските съветници.

Въпреки това, предвидените санкции бяха символични и като резултат, масово в София се ползваше най-некачественият процес по полагане на маркировка, който предполага често премаркиране и сериозно завишени разходи за общината.

Общо инвестициите в новата фирма възлизат на 9 499 000 лв. От тях близо 6,4 млн. лв. ще са консумативи. 1,95 млн. за заплати и осигуровки на 51 работници. За създаването на общинско предприятие „Софийски улици" няма да са необходими повече от предвижданите годишно финансови средства, осигуряващи реализацията на съществуващите към момента дейности, като за обезпечаване и функционирането на общинското предприятие следва да бъдат предоставени всички средства и материални активи (сгради, машини и оборудване, недвижими имоти).

"Предвид липсата на какъвто и да е капацитет по отношение на необходимата техника, механизация, оборудване и материали, ще бъде необходимо общинското предприятие да направи първоначална инвестиция, която трябва да бъде предвидена в бюджета на Столичната община за 2025 г. След изграждането на необходимия технически капацитет, които са еднократен разход, средствата за функциониране на предприятието значително ще намалеят, като основните разходи ще бъдат формирани от фонд работна заплата, средства за закупуване на консумативи и материали и средства за поддръжка на сградите и съоръженията, които се предоставят за управление на предприятието", пише още в доклада.

През тази година не бяха обявени нови конкурси за фирми, които да поддържат маркировката, а кметът Васил Терзиев реши да възложи временно това да прави едно от общинските дружества - "Софинвест".

Други от От страната и света

Трима загинали и осем пострадали при пожари в страната за денонощие

Трима души са загинали, а осем са пострадали при пожари в страната през изминалото денонощие. Това съобщиха на сайта си от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението" (ГДПБЗН)

За месец четири пъти потрошили стъкла на автобуси в Пловдив

Само за месец четири пъти ванадли са строшили стъгла на автобуси в Пловдив. При един от инцидентите ученици атакували със снежни топки автобус. Назад в годините пък инцидентите са 20, съобщи bTV

Вечните чиновници. Има и по 17 г. на пост

Отношението си към работата им хората показват с протести, но те не са променили нищо Дейността на други не се усеща директно по джоба и са в сянка   По 10 - 20 години стоят на постовете си някои от

Три влака минали на червен сигнал само за ден

През миналата година е имало около 20 слачая на влакове, които са минали на червен семафор. Само за ден пък три влака минали на забранения сигнал. Това каза пред bTV Михаил Рангелов

Илиян Филипов: 100% е потвърдено, че влакът на БДЖ е преминал на червено

"100% е потвърдено, че влакът на БДЖ е преминал на червен сигнал и съответно оттам тръгва злополуката", това заяви в предаването "Денят започва" по БНТ собственикът на частната композиция Илиян

>