МОН: Над 60% от паралелките в средното образование ще са професионални

05.12.2024 19:55
Министърът на образованието Галин Цоков

Над 60% от паралелките в средното образование се предвижда да са професионални през следващата учебна година. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на кръглата маса „Връзката между образованието и пазара на труда: Изграждане на привлекателни професии и адресиране на текущите предизвикателства – необходими промени и реформи", организирана от Асоциацията на индустриалния капитал в България.

План-приемът за следващата учебна година все още се обсъжда. Той изтъкна, че определени професии дават много добри възможности за личностно развитие на учениците, с което децата и родителите трябва да бъдат запознати.

По време на кръглата маса беше дискутирана връзката между образованието и потребността на бизнеса от квалифицирани кадри. „Време да погледнем малко по-напред в бъдещето. Да видим как да решим тези проблеми не чрез отделни действия, а чрез цялостна концепция", изтъкна министър Цоков. Той посочи, че съвременните образователни системи търсят много различни решения как да свържат образованието с пазара на труда, който днес е изключително динамичен. Професии, които днес са много търсени, може след няколко години да бъдат изместени от други.

„Децата от поколението алфа, които сега са ученици, ще работят най-малко две-три професии през живота си", отбеляза министърът. Затова и нашето образование трябва да бъде компетентностно ориентирано към формиране на ключови умения за живота, каквито процеси текат вече от 10-15 години в други образователни системи. „Това в много по-голяма степен ще даде по-голяма гъвкавост и динамичност в подготовката на различни кадри на пазара на труда. Тези деца трябва да имат изградени ключови трансверсални умения, да могат да овладеят професионални знания в различни области", отбеляза министър Цоков.

По думите му е необходимо да бъде приета национална концепция за образованието и то да бъде изведено като платформа за обединение на България от гледна точка на нейното бъдеще - не само на политическите партии, но и на цялото общество – работодатели, социални партньори, родители. „Ние като общество трябва да приемем, че образованието е нещо, което може да развие България и да ѝ даде едно по-добро бъдеще", изтъкна министърът.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>