Българските 4-класници 14-и по математика - пред германските и финландските

05.12.2024 07:00 Ярослава Прохазкова
Министърът на образованието проф. Галин Цоков, шефката на Института по образование към МОН и заместник-министър Емилия Лазарова представят резултатите СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

По-добре се справят учениците от домове, където има поне 50 книги

Българските четвъртокласници са на 14-о място в света по математика и природни науки. Това показва международното изследване TIMSS, в което са участвали 59 държави. Резултати от него представиха в Министерството на образованието и науката.

Проучването се прави на всеки 4 години от 1995 г., а през март и април 2023 г. България участва за трети път. Обхванати са 4103 ученици от 153 училища. Въпросници са попълвали 232-ма начални учители и родителите на 4073 от децата.

Днешните резултати на българчетата по математика са най-добрите в сравнение с тези от 2015 и 2019 г. Средният резултат на българските ученици е 530 точки.

По природни науки (физика, химия, биология и физическа география) средният резултат също е 530 точки, като е с 9 точки по-висок от 2019 г. Резултатите на нашите четвъртокласници са значително по-високи от средния брой точки за изследваните държави - 503 точки по математика и 494 точки по природни науки. Според министър проф. Галин Цоков нашите ученици се представят значително по-добре в сравнение с връстниците си в много други образователни системи и в годината след пандемията.

Най-добри са децата в Сингапур, които са получили 615 точки по математика и 607 точки по природни науки.

Българчетата имат еднакъв резултат по математика с Чехия, Швеция, с една точка повече са от финландските ученици. С 5 точки водим пред Австралия и с 6 - пред Германия.

По природни науки имаме съизмерими резултати с Швеция, САЩ, Ирландия. Равен брой точки сме получили с Норвегия. Малко по-добри сме от Румъния, Чехия, Латвия. На последно място са децата от Южна Африка.

Общият извод според проф. Галин Цоков е, че четвъртокласниците са се представили много добре.

По-добре се справят учениците, на които поне единият родител е с висше образование и в библиотеката им има поне 25 книги за възрастни и 25 с детска литература. Децата от семейства с възможности са с около 100 точки повече. С по-високи резултати също са учениците, в чиито училища има дисциплина и сигурност.

Момчетата са с малко по-висок резултат по математика - за всички страни и за България. Почти настигат момичетата и по природни науки.

В напреднало равнище по математика средно са 7% сред участниците, докато при нас са 14%. По природни науки средният резултат също е 7%, а за България е 17%. 

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>