5 правила за успех на коледно парти с делови партньори
Целите ви са да засвидетелствате уважение, да спечелите репутация и да завържете полезни връзки
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Смятате да идете на всички предколедни купони, за които имате покани от партньорски фирми. Ще уважите колегите си, а и без съмнение неформалното общуване е полезно за кариерата ().
Понеже на корпоративните сбирки се следва определен етикет, важно е да разчетете правилно къде отивате. Като се държите подобаващо, ще повишите репутацията си. А дребна грешка може да направи лошо впечатление и да задраска усилията, които сте полагали месеци наред.
Ясно е, че деловите отношения слагат строг лимит на веселбата. Присъствието ви на партньорско парти е част от работата, не отивате точно да се забавлявате. Ще се видите с хора от бранша, ще завържете връзки, ще си поговорите в неформална обстановка и ще се почерпите. От речи тип "отчет за изминалата година - планове за идващата" ще получите полезна информация. Това най-общо са целите, с които отивате, и в съответствие с тях ще е поведението ви.
1. Избори според ползата
Ако имате много покани, първата крачка е да разпознаете и да изберете най-обещаващите събития, на които ще посветите повече от времето си.
Това не означава да пропуснете другите. Уважете и поканата на партньорската компания, на партито на която миналата година дънеше чалга, но се завъртете, колкото да ви видят. Вашата главна цел е да общувате, а не да се надвиквате с певица.
2. Декодиране на поканата
За да се представите на ниво, разгледайте внимателно поканата. Щом е отбелязано да се обадите за потвържение или отказ, не пропускайте. Иначе и вас ще помислят за невъзпитани, и фирмата си ще изложите.
На поканата пише къде и в колко часа да идете, което е ориентир какво да облечете. Но и специално погледнете дали най-долу е посочено какво облекло се изисква. Ако не отгатнете дрескода, рискувате да станете смешни или да се чувствате неудобно.
Обикновено коледните партита не са толкова тежкарски като тържествата за годишнини, да речем, но все пак бъдете нащрек при формулировка "облекло: официално". За закуска, обяд, кафе, чай тя означава костюм или делова рокля. Допустимо е жените да са с панталон, но не с дънки. Класическият вариант е пола малко под коляното. Мъжете също не е добре да са с дънки под сакото. Това е по-тържествена среща, "бон тон" е и да сложат вратовръзка.
За вечерни събития повече помислете, понеже "облекло: официално" може да означава много неща. Улеснение е, ако за дамите е посочено "рокля до петите", а за мъжете "смокинг". Можете да ги облечете за прием или за вечеря, дори да не се изискват изрично.
За вечерен коктейл - най-чест вариант за предколедни делови събирания, са прекалено тежки, по-добре заложете на представителен костюм или рокля. За дамите няма ограничения в цветовете, но има две табута - пола над коляното и прекалено дълбоко деколте. За мъжете тъмните цветове са задължителни - черно или тъмносиньо с бяла риза и дискретна вратовръзка.
И на коледните сбирки не е прието да отидете с още някого, освен ако на поканата не пише "с придружител". Колега/колежка е по-добър избор от личен партньор.
3. Навреме дошъл, навреме си отишъл
Невъзпитано е да пристигате преди обявения час. Не бива и да закъснявате - 15-ина минути са допустими.
Впрочем не само възпитание, а и хитър трик е да отидете рано. Така имате време да завържете разговор с други гости, преди да се напълни залата и да настане шумотевица.
Колко трябва да останете зависи от събитието, но има три общи правила. Първо, лош тон е да си тръгнете преди официалните приветствия от домакина. Второ, не е препоръчително да се изнижете преди шефа си, ако и той присъства. Трето, простотия е да останете, след като домакините са си тръгнали.
Ако сте поканени на закуска, кафе, чай, това продължава един час. Обядът и вечерята не бива да се проточват повече от два-два и половина часа. Там сервирането ви показва накъде вървят нещата - не се задържайте повече от 15-ина минути, след като поднесат кафето. А ако не са го поднесли, но отворят вратите на залата, значи е време да станете от масата. Кафе, чай и коняк ще се пие на крак, за да могат гостите да общуват. Приблизително толкова трябва да се задържите на прием или коктейл. И там знакът, че идва време да си ходите, е, че келнерите разнасят кафе.
Абсолютно задължително е да благодарите и да се сбогувате с домакина. В противен случай ще покажете лошо лично възпитание и ниска корпоративна култура.
4. Неформално, но все пак с план
От само себе си се разбира, че не сте отишли да се наядете и напиете, а да покажете уважение, да освежите стари и да създадете нови връзки.
За да правите успешен нетуъркинг и на неформално събитие като коледно парти, трябва обаче и да имате ясен план. За всяко си определете главна цел - дали отивате да поговорите с познати, или да съберете информация, или да завържете нови контакти. На подобни събития често присъстват десетки и дори стотици хора, така че само ще си загубите времето, ако безмислено се щурате сред тях. Освен това имате ограничено време и трябва ефективно да го прекарате.
Ползата от предварително обмисляне е, че щом знаете кого искате да срещнете, ще го търсите. При положение, че сте планирали да завържете много нови познанства, ще обикаляте от група на група. Ако целта ви е да установите само два-три, но по-задълбочени контакта, ще поговорите по-дълго с тези хора. Постарайте се обаче да не обсебвате цялото им време. И те са отишли да нетуъркват и може вие да не попадате в целите им.
5. Пестелива почерпка, щедро общуване
От само себе си се разбира също, че на коктейл ще правите лошо впечатление с препълнена чиния и чаша. Чиния не разхождайте със себе си сред хората. А в чашата е прилично да има един пръст твърд алкохол или два пръста вино.
Времето е ценен актив и предварително си помислете какво искате да кажете на хората, с които се срещате. Това не е фирмена презентация, не са делови преговори, а неформални контакти. Говорете непринудето и човешки, постарайте се да сте интересни.
Макар че често на тези сбирки се говори по делови въпроси, не е добър тон да ги превръщате в преговори за уреждане на проблем. Но може да си уговорите среща за следващ ден.
Златното правило на нетуъркинга е, че първо е симпатията, после е бизнесът. Не искайте нещо от човек, с когото току-що сте се запознали. Иначе не правите нетуъркинг, а "директна продажба". Слушайте внимателно, с неподправен интерес, покажете живо любопитство, задавайте въпроси.
Сбирката с партньори е част от работата, но не бива да говорите само за нея. Трябва да покажете култура, да бъдете забавни.
Тук има златно правило, когато сте в компанията на домакините: темите и тона задават те, вие просто на място се включвате.
Обикновено е полезно да се запознаете с още колеги. Няма смисъл да си приказвате единствено с познати и да не създадете нови контакти. Широкото общуване в неформална среда помага на кариерата. Като се разговорите с други хора от бранша, ще научите интересни неща.
При многолюдни събирания домакините не успяват да представят гостите един на друг. Трябва сами да се запознаете, като леко подслушвате и елегантно се понатрапите в компания, в която искате да влезете. Не е невъзпитано - това е публично място, на което всички са отишли да общуват.
Приближете се и надайте ухо за какво си говорят хората. Изчакайте реплика, за която да се хванете, и се вмъкнете в разговора. Ако сте намерили какво подходящо и интригуващо да кажете, веднага ще се включите по най-естествен начин сред събеседниците.
Експертите препоръчват да се присъединявате към групи от трима души с поне една дама сред тях. Те са най-отворени за нов събеседник. Ако са двама и оживено си говорят, вероятно няма да им хареса да бъдат прекъснати. Ако групата е по-многобройна, ще се загубите в нея.
Когато искате да се запознаете с много важен и високопоставен човек, помолете някой от домакините да ви представи. Но ако няма такава възможност, приближете се и сами се представете. Обмислете какво специално ще кажете, за да ви запомни. Вероятно десетки други искат да се запознаят с него, трябва с нещо да го впечатлите.
Специалистите съветват да не се представяте лаконично "Мартин Славейков/Ружа Филипова, маркетинг директор в...", а да добавите нещо за позицията и за фирмата си, за да възбудите любопитство у събеседника.
Може да заявите накрая "ваш/а почитател/ка", ако се запознавате с човек, от когото се възхищавате. Не е "свалка", а нормален начин за професионално общуване.
Когато някой се запознава с вас, бъдете любезни и отворени. Не скъсявайте контакта и с човек, който в първия момент не ви се струва ценен. Никога не знаете кой кого познава, а в България всички сме братовчеди, както се казва.
При всички запознанства се дръжте така, сякаш виждате стар приятел. Не означава да фамилиарничите, а да показвате радост. Тази предварителна настройка подсъзнателно предизвиква реакция в цялото ви тялото. То започва да излъчва сигнали към човека, че го харесвате. Инстинктивно той ви отвръща със същото.
С демонстрирането на радост вече сте направили 80% от доброто впечатление, за да стане контакт, уверяват експертите по комуникация.
Как да продължите контактите и да си създадете база данни четете утре.
За Коледното парти на фирмата, в която работите: Миг невнимание - цяла година мъки четете в понеделник.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Топ 21 на новогодишни бизнес пожелания, които да не използвате
Празнични честитки за партньорите - делови етикет, който се отблагодарява
"Имам човек" - решаващ фактор за успеха, или как да нетуърквате предколедно
Когато неочакваното връхлети, как да го опитомите и да имате успех в кариерата
Как да работите с колега параноик
10 фрази, които издават некадърния шеф
Техники да декодирате шефа - 30% от успеха ви се дължи на съвместимост с него
Печелите успех и с професионално издигане на зигзаг
15 начални симптома за бърнаут и 5 начина да го прогоните
Как да превърнете синдрома на самозванеца в професионална суперсила
Инструкции за употреба на колега хейтър, критикар или критик