Пак е време за багери по плажа. Но организирано и под надзор

25.11.2024 15:48 Христо Николов
Методиката ще залегне в наредба, която ще издадат съвместно трите министерства: на туризма, на регионалното развитие и на екологията.
Регионалният министър Виолета Коритарова и туристическият Евтим Милошев.
Дискусията продължила над 3 часа.

Ще има нова наредба, която да указва как точно и кога се изграждат защитни валове по ивиците, които да ги предпазват 

От години всяка зима по телевизиите се появяват еднотипни репортажи за морските плажове. Сюжетът е горе-долу еднакъв – някой е подал сигнал, че е видял багери и друга тежка техника да влизат на ивицата и да товарят или преобръщат пясъка. Камерите отиват и снимат това, като най-ефектно е, ако издебнат багерите да работят нощем.

Обикновено следва подозрението, че концесионерът на плажа или някой друг е решил точно сега да строи нещо на пясъчната ивица и нарочно да унищожи дюните и каквото друго ценно има по плажа. Дава се думата на строителния контрол, на местната екоинспекция и на жителите на близкото селище. Оправданията, ако изобщо бъдат чути, са, че трябва някак си пясъкът и изобщо плажната ивица да бъдат защитени от силните зимни бури, за да може до лятото изобщо да остане пясък на плажа.

Този традиционен тв сюжет може би скоро ще отиде в историята. На 19 ноември туристическият министър Евтим Милошев събра на работна среща концесионерите и наемателите на морски плажове заедно с няколко колеги министри – регионалната Виолета Коритарова, екоминистър Петър Димитров и представител на здравното министерство.

Дискусията, продължила над 3 часа, роди едно общо решение – ще се прави единна методология за изграждане на защитни валове през зимните месеци, които да предпазват плажовете от ерозия и унищожаване на естествените им граници. С други думи, багери и товарачи през наближаващия зимен сезон пак ще има, но те ще навлизат върху пясъка организирано, под надзор и ще трябва да изпълнят определени изисквания, така че да не се засягат защитените зони и дюните. Методиката ще залегне в наредба, която ще издадат съвместно трите министерства: на туризма, на регионалното развитие и на екологията.

Защо е нужно пясъкът през зимата да се преобръща?

Морските плажове не са нещо вечно и установено. Всяка зима морето нахлува върху пясъка и взема част от него обратно във водата. Ако не се прави нищо, постепенно плажните ивици се смаляват до микроскопични размери.

В презентацията, която Асоциацията на концесионерите на морски плажове показа на министрите, ясно се видя какъв е размерът на созополския плаж преди 100 години, преди 50 години и сега – ширината на ивицата се е смалила почти тройно.

По света се борят по различни начини с тези явления, като навсякъде методите зависят от конкретните условия. Във Флорида например плажовете се подхранват с нов пясък всяка зима, който се докарва или от острови в морето, или се намира по друг начин.

“В Германия и Нидерландия се изграждат цели диги, които да предпазят бреговата ивица от твърде силните зимни бури. Това са доста сложни постоянни съоръжения, които се издигат в близост до реки и изобщо навсякъде, където морето навлиза силно в сушата”, каза пред “24 часа” Иво Стефанов, председател на Асоциацията на концесионерите на морски плажове.

Той припомни, че през 1996-1999 г. Европейската комисия е финансирала специално прочуване за най-подходящите методи за опазване на европейските плажове. Но проблемът е, че климатичните промени значително увеличиха мощта на зимните бури, те се случват и по-често от преди, а морското равнище се покачва с по-голяма скорост в сравнение с преди години.

Затова според него и колегите му за специфичните условия на Черно море е по-подходящо да се издигат валове в съчетание с подхранване на пясъка.

“Ние и сега всяка есен избутваме пясъка навътре в морето, а през лятото го връщаме. Но това няма как да се направи без багери и товарачи. И винаги се намира някое НПО, което да си оправдае дейността с подаване на сигнал срещу нас. Въпреки че ние винаги искаме предварително разрешение от местната екоинспекция и винаги го получаваме”, каза още Стефанов.

С последните промени на Закона за устройство на черноморското крайбрежие в началото на годината бе въведено ново изискване – разрешения за навлизане на тежка техника на плажната ивица трябва да се иска писмено и от кмета на населеното място. Което създаде известни неудобства, макар и несвързани със зимното преобръщане на пясъка.

“Питахме общините, когато някой започне да се дави и се наложи да викаме реанимобил, кога точно да искаме писменото разрешение – преди или след удавянето?”, каза Иво Стефанов.

Без дейности по изграждане на защитни валове и подхранване на пясъка с нов българското крайбрежие е заплашено и от твърде чести наводнения. Такива се случиха преди години през зимата и в Созопол, и в Несебър, докато местната власт сама не започна да търси концесионерите на плажовете да издигат валове.

Има и доста други проблеми, които засягат плажните ивици и които не могат да се разрешат само от концесионерите. Например заустването на дъждовните води към плажовете. При голямото наводнение в Царево през септември 2023 г. цяла България видя на какво се превърна плажът за броени часове – калните потоци буквално се устремиха към морето, но голяма част от тях минаха през плажната ивица, като отмиха пясъка и свлякоха леки коли и всичко, което намериха по пътя си, към водата. Освен четирите жертви имаше и материални щети за около 80 млн. лв.

Една от многото причини за щетите тогава наред със срутването на моста и преливането на язовирите в района бе и фактът, че особено по Южното Черноморие дъждовните води се заустват направо в морето. За да се избегне това, към градските ВиК мрежи трябва да се изградят специални резервоари, които да поемат дъждовната вода в случаите на поройни дъждове. Колкото и те да не са характерни за нашия климат. Но това е задължение на местните водни оператори и изграждането на резервоарите ще е дълъг и скъп процес.

Други от От страната и света

Кола събори светофар в столичния квартал "Обеля"

Кола събори светофар в столичния квартал "Обеля", пишат очевидци в социалните мрежи.  Инцидентът е станал около 10 ч. днес на бул. "Ломско шосе". Причината не е ясна

КЗК образува производство срещу Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" заради решение за доставка на лични предпазни средства

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува открито производство срещу Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" към Министерството на вътрешните работи (ГД "ПБЗН"-МВР) по

Експерт: Ако влаковете бяха пътнически, жертвите щяха да са стотици

Ако влаковете бяха пътнически, вероятно жертвите щяха да са стотици. Това сподели експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов за челната влакова катастрофа край

Закопчаха момчета на 16 и 18 г., хванати с дрога в жилище в Лясковец

Досъдебно производство за държане на наркотици е започнато в РУ Горна Оряховица. На 15 януари около 19:30ч. в дом в град Лясковец е извършена проверка на двама криминално проявени

Финансовият министър на САЩ: Доларът трябва да остане световната резервна валута

Доларът ще остане световната резервна валута, заяви вчера Скот Бесент, посочен да оглави министерството на финансите от Доналд Тръмп, като изложи визия за "нова икономическа златна ера"

>