Галин Цоков: Започнахме проект за модернизация на учебните ни програми

14.11.2024 16:27
Министърът на образованието и науката Галин Цоков Снимка: МОН

Министерството на образованието и науката (МОН), заедно с нашите румънски колеги, започва един много важен, концептуален проект за евентуално трансформиране на нашата образователна система. Проектът е свързан с модернизация на учебните програми и с търсене на възможност те да бъдат по-адаптирани към съвременните условия и към развиващото се вече "Образование 5.0", каза служебният министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на форум, на който беше представен съвместен проект между България и Румъния за напредък в реформите на учебните програми в двете страни.

Проектът се изпълнява от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) чрез инструмента за техническа подкрепа на Европейския съюз и в партньорство с Главната дирекция "Реформа" на Европейската комисия. В неговите рамки ще се предостави целенасочена подкрепа на двете страни за разработване на ресурси за подобряване на резултатите на учениците и за качеството на образованието.

В рамките на развиващото се информационно общество след пандемията от КОВИД-19 единственият начин образователните системи да бъдат ефективни и да бъдат добри в следващите десет години е образованието, учебното съдържание да се ориентира към изграждане на компетентности и на уменията за живота. Те ще позволят на младите хора да са адаптират, да бъдат устойчиви на всякакви влияния и кризи, отбеляза министърът. 

Крачката, която правим в момента, е насочена изцяло към бъдещето на българското и на румънското образование, и да се постигнат целите на проекта трябва да стъпим на нашите традиции и на постигнатото досега. Една от най-важните цели на проекта е да структурират по нов начин учебните програми на базата на анализа на съответната образователна система, като ще има доклади, които ще бъдат обобщени след първата година на проекта, каза министър Галин Цоков.

"В рамките на проекта, на тази техническа помощ, ние ще имаме един модел на апробиране на учебни програми в един от най-възловите етапи на обучение в нашата образователна система - прогимназиалния етап, пети-седми клас", обясни министърът.

По думите му на базата на този проект могат да се надградят няколко неща, ориентиране към компетентностни програми, които да дадат рамките на уменията, които трябва да овладеят учениците по съответния учебен предмет. Втората много важна цел е за по-голяма интеграция на знанията, за да се освободи учебно време на учителите за повече практическа работа, за прилагане на усвоените знания, пише БТА.

Друга важна цел по проекта е за изграждането на мрежи от учители, които използват нови методи, подходи и ресурси, свързани с по нов начин структурираните учебни програми, каза министър Цоков. Той добави, че "може би най-важният етап от проекта е този, при който ще се апробират определените промени и ще бъдат апробирани конкретни учебни програми по определени предмети в етапа от пети до седми клас".

Много важно предимство на проекта е, че той ще обедини усилията на две съседни държави - на България и на Румъния, които имат сходни проблеми, включително и на резултатите на учениците в PISA през последните години, заяви образователният министър.

Той каза, че през последните години имаме сериозни постижения в опитите за изграждане на нов тип учебни програми, на нови учебни предмети и над 30 са учебните предмети, които са създадени от иновативни училища. По-голяма част от тези предмети са интегрални и включват знания от различни области на учебното съдържание и на науката. Това показва креативността на нашите учители.

Учебните програми не може да се разглеждат изолирано от останалите важни елементи, свързани с образователния процес. В момента апробираме една рамка за качество на обучение, която изработихме в продължение на няколко месеца с над 100 директори на различен тип училища от цяла България, съобщи министър Галин Цоков.  

 

 

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>