Галин Цоков: Когато говорим за образование, говорим за бъдеще

04.11.2024 17:58
СНИМКА: Пресцентър на министерството на образованието и науката
СНИМКА: Пресцентър на министерството на образованието и науката

Когато говорим за образование, говорим за бъдеще. Тези от вас, които ще бъдат учители, ще свързват бъдещето и настоящето в класните стаи, а образованието е ключът за успеха на Общество 5.0. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред студенти и преподаватели в Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров". Той изнесе публична лекция на тема „Образование 5.0". Това съобщиха от пресцентъра на министерството на образованието и науката. 

„Работата и призванието ми са на университетски преподавател и винаги се радвам да се върна в аулата за среща със студенти", каза министър Цоков в началото на лекцията. В изложението си той отбеляза, че образованието е отворена система – всичко, което се случва около нас, се пренася в него. В това число и дигитализацията.

„В последните години започнаха много видими промени в образователната система. Училището и университетът се промениха, станаха много по-гъвкави. Днес говорим за хибриднoто обучение и резултатите от него. То добавя технологиите към работата очи в очи за постигане на най-добри резултати", отбеляза проф. Цоков. Той изтъкна, че тези процеси са се ускорили по време на пандемията, а България се е справила с предизвикателството на онлайн обучението на нивото, а в много случаи и по-добре от най-развитите държави.

Министър Цоков отбеляза, че тази промяна се дължи не само на пандемията, която накара много институции да работят дигитално, но и на вътрешен натиск, свързан с поведенческите и поколенчески белези на студентите и учениците. „Много от тях са израснали с технологиите и очакват от образователните институции да отговорят на тези потребности", обясни проф. Цоков.

По думите му след 2012 г. учените говорят за алфа поколението – децата на дигиталната книга. Те се характеризират с по-кратко задържане на вниманието, но извършване на повече дейности едновременно. „Очаква се децата от това поколение да упражняват по няколко професии през своя жизнен път. Те трябва да изградят меки умения които да им позволят да правят успешно това", обясни министърът. По думите му съвременните образователни институции трябва да са много динамични, за да отговорят на интереса и нуждите на толкова различни хора.

Министърът коментира и ключовите характеристики на Общество 5.0, при което човекът е в центъра на всички иновации. „Центърът се измества върху обучаемия и трябва да се създадат условия, които да осигурят това", посочи проф. Цоков. По думите му това включва интеграция на физическо и кибер пространство, както и на изкуствен интелект за решаване на глобални проблеми.

По време на лекцията бяха откроени ползите за Общество 5.0, в което ключът към успеха е образованието. Министърът посочи, че настъпващите промени в обществото ще изискват и все повече изменения в учебните програми и в училищата. „Фокусът е не само върху изкуствения интелект и дигиталните решения, а и върху социалното и емоционалното развитие на децата и учениците. В новото Общество 5.0 е много важно хората да са емоционално богати", изтъкна министърът.

Като друго важно качество за бъдещето той определи устойчивостта, без която човек трудно ще се справи с всички задаващи се промени. В тази връзка МОН изгради платформа за проверка на нивата на стрес при учителите, припомни министърът. Като друг важен елемент от Образование 5.0 той посочи персонализираното обучение. То също става възможно с дигиталните решения и изкуственият интелект. Такива възможности вече има и в някои платформи на българските университети.

„В МОН се стремим също да сме в крак с всички тези промени. Направихме насоки за изкуствения интелект и дигитализацията. Най-голямото предизвикателство е промяна на учебните програми, които да отговорят на всичко това", изтъкна проф. Цоков.

На лекцията присъстваха и проф. Мария Нейкова, областен управител на Бургас, Михаил Ненов, зам.-кмет по образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики към Община Бургас, Петя Петрова, началник на РУО Бургас, проф. д-р Христо Бозов, ректор на Университета „Проф. д-р Асен Златаров" и Наталия Михалевска, началник на кабинета на министъра на образованието и науката.

Лекцията на министъра е част на инициативата „Един академичен час с..." и е по покана на доц. Красимира Димитрова, директор на Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти към университета.

След лекцията в академичния час, проф. Цоков откри изложба под надслов „Образование и визуални изкуства", която е разположена в сградата на Факултета по обществени науки и Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти при Университет „Проф. д-р Асен Златаров". Експозицията е структурирана в четири секции, които предлагат уникален поглед върху връзката между образованието и различните форми на изкуство.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>