Дори със скъпи горива и кредити Букурещ успя да изпревари София по стандарт (графика)

28.10.2024 15:26 Христо Николов
Сградата на румънската централна банка. Лихвите по ипотечни кредити в северната ни съседка са над 7% годишно. СНИМКА: РОЙТЕРС
По-малки магазини в Русе зареждат хранителни стоки от Румъния заради по-ниските цени.

Румънците плащат почти 3 пъти повече по заемите за жилище

Минималната им заплата oт 1 януари се вдига на 1591 лева, докато у нас става 1077 лева

Румъния изпреварва България в икономическото си развитие - това нито е новина, нито е изненада. Но за тези, които се съмняват, че наистина е така, поредното доказателство са данните за разполагаемия доход.

Средногодишният на жителите на Букурещ е стигнал 18 500 евро и така на практика се изравнява със средното ниво в ЕС, съобщи пресата в северната ни съседка, цитирайки проучване на GfК.  В София не надвишава 16 000 евро, но да не забравяме, че Букурещ, който има към два милиона жители, е по-богат град и от Виена, ако се гледа БВП на глава от населението и паритетът на покупателната способност.

Като известно утешение може да служи това, че

Румъния, както и България са все още доста

далеч от развитите европейски държави,

защото жителите на Лондон например имат 70 484 eвpo годишен разполагаем доход, a на Цюpиx - 73 660 eвpo.

Но очевидно покупателните възможности на живеещите в Букурещ, който е само на 70 километра от Русе, са по-високи от тези на софиянците.

Разполагаемият доход не е точно брутният на хората. От него се вадят всички данъци и осигуровки и полученото се разделя на членовете на домакинството. Сумата показва покупателните възможности. 

Като изключим Унгария, която заради високата си инфлация миналата година в момента е на дъното в ЕС по този показател, от 2007 г. България е на последното място, традиционно разделяйки си го с Румъния.

Но сега северната ни съседка определено е напред. Това се вижда и когато се сравнят заплатите в Букурещ и София с цените на стоките и услугите в двата града.  Към момента средната брутна заплата в София изглежда по-висока от тази в Букурещ   (виж инфографиката). Но данните за България са към юни 2024 г., докато за Букурещ са към последния месец на 2023 г. 

Освен това от 1 юли минималната заплата в Румъния oт 3300 лeи (1297 лв.) стана 3700 лeи (1454 лв.).  А от 1 януари догодина се задава ново увеличение до 4050 леи (1591 лева).

В края на миналата година минималната заплата за България за 2024-а стана 933 лева. От 1 януари се вдига на 1077 лв. Т.е. и сега

в ceвеpнaтa ни cъceдкa e c 50% пoвeчe,

догодина разликата се запазва

Румъния стриктно следва правилото минималната да бъде половината от средната заплата за страната. 

Пътуването с градски транспорт в Букурещ е доста по-евтино, отколкото в София. Преди няколко години румънците имаха идея да направят метрото, трамваите и автобусите в Букурещ напълно безплатни, за да стимулират хората да слязат от колите си. Това не стана, но поне стойността на билетите е замразена от години. За разлика от нас предприятията на градския транспорт в Букурещ не са общински, а държавни и се субсидират активно от бюджета. 

Донякъде неизгодно за българите, пътуващи из Румъния, е да зареждат  колите си там. Независимо че имат мощни рафинерии и дори част от горивото в България се внася от Румъния, в момента бензинът и дизелът на север от Дунав са по-скъпи.

Причината е, че тази година акцизът върху горивата там се вдигна три пъти – на 1 януари, а после и през април и юли. В Румъния от години е приета методика, според която акцизът върху автомобилните горива се вдига с процента на годишната инфлация през предходните тримесечия, тоест в момента потребителите трябва да преглътнат високата инфлация от 2022 и 2023 г. 

Освен това, когато човек зарежда от обектите на големите вериги в България, може да ползва отстъпка за редовен клиент. В Румъния тези карти не важат дори на обектите на същите вериги. 

Самото автомобилно движение в румънската столица впечатлява българите, които често споделят снимки от магистралния пръстен около Букурещ. Но те влизат в града от южна посока, където околовръстното е широко като магистрала.

Откъм северната страна то все още е като едновремешния околовръстен път между “Бояна” и “Младост” – едно платно с две ленти за движение. 

Почти няма разлики при разходите за жилище

- покупка, наемане и поддръжка, между София и Букурещ. В румънската столица средният процент на увеличение на имотните цени за последната година се движи между 11 и 17%. Подобни са нивата и в София.  

Според анализатори, анкетирани от най-големия румънски имотен сайт - Imobiliare.ro, стойността на имотите при съседите е надценена. Поне така смятат 70% от тях. 

Но има нещо съществено, което прави картината на жилищния пазар в Румъния доста по-тежка, отколкото у нас – средната лихва по ипотечните кредити е 7,19%. Все пак има известно понижение през последните 12 месеца, защото тогава бе 7,7%. Но румънците не могат и да мечтаят за лихви като у нас от порядъка на 2,7%.

На практика Румъния е третата източноевропейска държава с най-скъпи жилищни заеми в момента след Полша и Унгария. 

Така, както България не е София, така и Румъния не е само Букурещ. 19-милионната ни северна съседка е разделена на три основни региона, които се различават икономически един от друг. Влахия, т.е. районът на север от Дунав, е най-слабо развитата част на страната, насред която като остров на изобилието стои Букурещ.

Молдования, т.е. източната част на Румъния, е още по-бедна от Влахия. За сметка на това Трансилвания, която е най-западната част, е далеч по-напред от останалите по всички основни икономически показатели. 

Това, което направи Румъния през последните години, е

увеличение на БВП на човек с 41 на сто

Така успя да задмине Хърватия и се изравни с Унгария и Португалия, за да достигне  77% от средното за ЕС ниво. Ние сме на 66% и темпото на Румъния е почти двойно на нашето. 

Според икономистите, когато този показател на страна членка достигне 70% от средното за ЕС ниво, може да се очаква икономиката да се ускори много по-силно. 

Такъв е например случаят с Португалия и Ирландия, чиито икономики тръгват рязко нагоре след този праг.

Магазини в Русе зареждат от северната ни съседка заради 9% ДДС за храните

По-малки магазини в Русе зареждат хранителни стоки от Румъния заради по-ниските цени.

Цените на хранителните продукти в Букурещ са по-ниски от тези в София.

Причината е, че стандартната ставка на ДДС в северната ни съседка е 19%, но за всички хранителни стоки тя е 9%.

За русенци, които често прескачат до румънската столица, е изгодно да пазаруват там за по-дълъг период от време. За покупки на едро румънската столица е изключително подходяща, защото там молове, разположени близо до околовръстното, предлагат голямо разнообразие от стоки, и то на всякакви световни брандове.

Много от тях имат производствени бази в Румъния и това е причината перилните и почистващи препарати, а и много други стоки за домакинството да струват по-евтино там, отколкото тук.

Това е причината квартални магазини в Русе, а и изобщо в Североизточна България, да зареждат стоки от румънски магазини или борси. Става дума за същите продукти, които се продават и в останалите части от България - разликата е само в езика на етикетите.

Други от От страната и света

Гледайте на живо какво ще реши ВСС за избора на Сарафов

Започна заседанието на ВСС, на което трябва да бъде изслушан кандидатът за главен прокурор Борислав Сарафов. Вчера обаче депутатите с 208 гласа приеха, че съдебен съвет

Идея! До 2 чаши алкохол на летищата в Европа

Авиокомпания иска да ограничи пияните пътници по време на полет Край на безразборното пиене по време на полет или престой на европейско летище. За това настоява нискотарифната авиокомпания “Райънеър”

Курсът на еврото е под прага от 1,03 долара

Курсът на еврото днес е под прага от 1,03 долара, съобщиха германски финансови издания. В междубанковата търговия във Франкфурт тази сутрин единната европейска валута се котираше за 1

Тежка челна катастрофа между кола и камион на околовръстното край Чепинци

Тежка челна катастрофа е станала на околовръстното в София тази сутрин, стана ясно от кадри в социалните мрежи.  Инцидентът се е случил на разклона за Чепинци. Ударили са се камион и кола

Кметът на район "Кремиковци": Няма опасност от радиация след влаковата катастрофа

„Появи се информация, че вследствие на това, че в едната влакова композиция е превозвала скрап има опасност от радиация при изгаряне на скрапта, но няма никакво замърсяване на въздуха"

>