Министерството на образованието с модул за справяне с бърнаута

21.10.2024 07:30
Министерството на образованието с модул за справяне с бърнаута СНИМКА: Pixabay

Министерството на образованието е разработило модул, в който всеки учител може да се регистрира, за да потърси помощ за справяне с професионалния стрес и бърнаута. Според просветния министър проф. Галин Цоков това е важен инструмент, особено за младите учители, защото често те се чувстват изправени сами срещу предизвикателствата на професията и е нужно да имат подкрепа, за да могат да се приобщят и да останат трайно в образователната система.

Модулът е разработен по програмата на МОН за профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти и може да се открие тук. В него учителите могат да се запознаят с основните концепции за стреса, бърнаут синдрома и психичната устойчивост, както и да попълнят анкета за влиянието на психосоциалните фактори на професионалната, семейната и социалната среда върху риска от появата на бърнаут синдром.

В портала са публикувани тестове, които да помогнат на педагогическите специалисти да разпознаят рисковете от бърнаут. След това, според резултатите се предлагат упражнения, техники и стратегии за повишаване на устойчивостта - предложени са 33 насоки към индивидуални и групови техники, упражнения, тренинги и стратегии за повишаване на психологическата устойчивост и допълнителен достъп до ресурси с полезна информация: литература, аудио и видео материали.

Порталът предлага и индивидуализирани услуги - като "Индивидуален план за справяне със стреса", "Активиране на поведенческа промяна", "Проверка на напредъка". Те могат да се използват като самостоятелно ръководство за професионално развитие или като част от програма за обучение за бъдещи/настоящи учители. Целта им е педагозите да получат конкретни препоръки, които могат да бъдат прилагани директно на практика, както и примери, които да ги подкрепят в ежедневната им работа.

Сред някои от любопитните препоръки например са практикуване на медитация или на ментална визуализация на постижението - най-общо това е 15-минутна релаксация, в която човек си представя ярка картина на желаното постижение, опитвайки се да го почувства. Изпълняване на упражнението "три хубави събития от деня" също е сред препоръките за по-голяма осъзнатост и ориентиране на мислите и емоциите, свързани с преживяванията през деня, в положителна перспектива. Техниката прогресивна мускулна релаксация, както и дишане в ритъм 4-7-8 и са други практики, които учителите биха могли да опитат за намаляване на стреса.

Голяма част от учителите у нас страдат от симптоми на професионално прегаряне, сред причините за които са прекомерната бумащина, лошата дисциплина в клас, неучастието на голяма част от учениците и техните родители в образователния процес и др., показва изследване на синдикат Образование към КТ "Подкрепа". Затова от синдиката настояват учителският труд да бъде прекатегоризиран към втора категория труд.

В полза на учителите са и другите два модула от програмата на МОН "Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти" с бюджет от 270 хил. лв. за 2024 г. (именно по третия модул е разработен порталът в помощ на бърнаут). До 100 учители могат да отидат на профилактичен преглед, като им се възстановяват до 50 лв. от разходите, а до 1000 души - да отидат на рехабилитация по програмата на НОИ, за което ще им се възстановят 150 лв. от разходите, направени за доплащане на храна и такса резервация.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>