Мъже, искащи да са батко от 90-те - пешки в схема на "Биг Брадър"

19.10.2024 21:00 Анатолий Попов

Възраждането на телевизионното риалити шоу Big Brother в праймтайма отразява както развитието, така и деградацията на съвременната тв индустрия. Продуцентите бързо се похвалиха с висок рейтинг на първия епизод, но след това цифрите започнаха да падат, което подчертава стремежа към моментен успех за сметка на дългосрочна стойност. Липсата на съдържание, смисъл и дълбочина е напълно компенсирана с експлоатацията на човешките емоции и стремежа към евтини зрелища.

Стереотипизиране и евтина постановка

В новия сезон на Big Brother няма нищо оригинално – шоуто разчита на изтъркани стереотипи и клишета, които захранват воайорските желания на публиката. В центъра на вниманието са момчета, които отчаяно се стремят да изглеждат като батки от 90-те – с татуировки и показно агресивно поведение, но образът, който се опитват да изградят, им убягва. Жените в къщата следват същата предвидима схема – напомпани устни, силен грим и изкуствени екстеншъни. За тях всичко се върти около външния вид и повърхностните интриги, които създават. Клишетата не спират дотук – присъствието на жена с наднормено тегло, която влиза в къщата увита в мрежа вместо дрехи, показва колко далеч продуцентите са готови да стигнат в търсене на шокиращ ефект. В същата линия попадат и недоказалата се актриса, която отчаяно търси своя пробив в театъра и киното, както и рап певицата, известна главно сред собственото си семейство, но амбицирана да достигне по-широка аудитория. В състава се включва и човек, завършил семинария, който със своята религиозна подготовка изглежда като несъвместим елемент в динамиката на къщата, макар това почти да не се отразява в разговорите. Наред с тях има и човек от ромски произход, чието присъствие изглежда по-скоро като стереотипна добавка, отколкото истински принос към разнообразието в шоуто.

Нито един разговор в къщата досега не е засегнал по-смислени теми като книги, кино или музика. Участниците, лишени от всякаква дълбочина, се занимават основно с тривиални въпроси като това какво ще ядат за вечеря или как ще се справят в поредната измислена мисия. Чалгата е постоянен фон в ежедневието им. Всичко това е допълнено от безсмислени ръкопляскания за всяко действие – независимо дали е след поредната куха сцена, или просто заради липсата на по-смислени занимания.

Символ на културен упадък

Този типаж на участниците и липсата на съдържание ясно говорят за културната деградация, която Big Brother символизира. Това, което някога можеше да бъде социален експеримент, днес е превърнато в механизъм за експлоатация на най-примитивните инстинкти – воайорство, драма и скандали. Участниците не само че не предлагат никаква добавена стойност на зрителите, но активно допринасят за затвърждаването на стереотипи и опростяването на културните норми. Манипулацията на емоции и поддържането на нискоинтелектуална среда са основен инструмент в ръцете на продуцентите. Участниците са използвани като пешки в схема, която цели да задържи вниманието на зрителите чрез създаване на конфликти и култивиране на културната плиткост.

Защо ни ги показват?

Един от участниците в “Биг Брадър” дори си е татуирал на ребрата името на предаването.

Участниците се занимават основно с това какво ще ядат за вечеря или как ще се справят в поредната измислена мисия.

Други от Лични

Политичесто или равноотдалечено правителство

Партиите в демокрацията са тези, които осъществяват (или поне би трябвало да осъществяват) връзката с „народните маси". Партиите чрез своите партийни структури са закопани сред хората и следва именно

Манол Пейков в потрес, сметката му за 3-седмичен престой на паркинг на летището е 1380 лв.

Манол Пейков плати 1380 лв. за триседмичния престой на автомобила му на паркинг на Летище "София" и сподели всички подробности около горчивия си опит във фейсбук: "Кацам на Летище София след

За истерията за хляба, пържолата и ДДС-то

Хайде хора, да кротнем топката на ценовата истерия, става ли? Ние всички сме медийни чеда и квот' ни каже телевизорът или ФБ -такова. Да, ама не, както казваше покойният Петко Бочаров

"Промяната" е жива, но за какво е виновен Найо?

Накичил е Кирил с микрофон, а за близо двете им години обща практика трябва отлично да знае, че той и неговите близки често са извън вербален контрол Първо, харесва ли ни или не, трябва да признаем

Пожарите в Лос Анджелис пораждат у мен много силна тъга

Пожарите в Лос Анджелис пораждат у мен много силна тъга. Преди малко повече от 30 години прекарах една незабравима академична година със стипендия на Фулбрайт в Калифорнийския университет в ЛА

>