Министър Цоков: Над 4000 ученици придобиват умения чрез проект на МОН

18.10.2024 15:16
Форумът „Секторен подход в Професионалното образование и обучение: същност на реформите за развитие на уменията" в Габрово Снимка: МОН
Форумът „Секторен подход в Професионалното образование и обучение: същност на реформите за развитие на уменията" в Габрово Снимка: МОН

Над 4 000 ученици придобиват умения чрез практики в рамките на проект на МОН за модернизиране на професионалното обучение. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на форума „Секторен подход в Професионалното образование и обучение: същност на реформите за развитие на уменията" в Габрово.

„За по-малко от десет месеца в проекта са включени над 400 училища, а над 600 учители са преминали обучения за дигитални умения и прилагане на зелени умения в обучението по различни професии", каза министър Цоков. По думите му екипът в МОН работи последователно за развитие на дуалното обучение. „Имаме и ръст на приема в паралелки с дуално обучение през 2024/2025 година в сравнение с предходната учебна година", подчерта той и разясни, че в VIII клас има 119 паралелки с 2572 ученици в тази форма на обучение. За сравнение през предходната година децата в тях са били 1773.

„Постоянно се стремим да подпомагаме училищата за създаване на най-добри условия за работа. Защото тези млади хора трябва да бъдат подготвени да изпълняват различни професии при динамичното развитие на пазара на труда", каза още проф. Цоков. Той акцентира и на важността от активно участие на бизнеса във всички процеси и благодари на висшите училища, които са активни в тази област.

Сред акцентите на форума бе и важността на новия Списък на професиите за професионално образование и обучение – в синхрон с измененията в Закона за професионалното образование и обучение. Той структурира широкопрофилни професии с надграждане на степените на професионална квалификация и акцент върху дигиталните и зелените умения.

По думите на министър Цоков реализацията на системния проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение" подпомага стартиралата реформа в професионалното образование и обучение. „Едно от важните постижения в изпълнението на този проект е сформирането на двадесет Секторни съвети за уменията, в които участват образователни институции, висши училища, работодатели, браншови асоциации и синдикати. Използвайки експертизата им разработихме новия Списък на професиите за професионално образование и обучение", каза министърът.

В рамките на форума 17 професионални гимназии от областите Габрово и Велико Търново участваха и в изложение, на което представиха професиите, които изучават. Имаше демонстрации на програмируеми роботи, електромобили, проекти за различни екологични системи и други изобретения.

Сред участниците в срещата бяха зам.-министърът на образованието и науката Таня Михайлова, областният управител Мария Башева заместник-изпълнителният директор на ИА „Програма Образование" Иван Попов, началникът на РУО Габрово Георги Маринов, както и представители на академичната общност и Секторните съвети за уменията в различни сфери, директори на дирекции в МОН, експерти, представители на бизнеса, директори на училища и др.

Събитието е по проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение", който се реализира с финансовата подкрепа на програма „Образование" 2021 – 2027 г. и на Европейския социален фонд плюс.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>