Вижте какво представляват новите изпити в края на 4-и, 7-и и 10-и клас

02.10.2024 09:26
Матура Снимка: МОН

В първите седмици на новата учебна 2024/25 г. министерството на образованието публикува моделите на националното външно оценяване (НВО) в края на 4., 7. и 10. клас. След като беше премахната диктовката от изпита в края на 4. клас, учениците ще трябва да откриват грешки като това дали се пише "блеснаха" или "блеснъха", "къштите" или "къщите", "красив" или "красиф".

Ето какво ще представляват изпитите на учениците:

4. клас

Най-голямата промяна в НВО в 4. клас е премахването на диктовката и замяната й с текст за редактиране и откриване на правописни грешки. Според МОн този похват традиционно се използва в обучението в началния етап, като с него ще се разнообразят типовете задачи. Отново ще се постигат целите за проверка на базовата грамотност в областта на правописа, но без да се налага специално техническо осигуряване или четец в извънредна ситуация. От примерния текст за редактиране, даден в модела на изпит по български за 4. клас, се вижда, че учениците ще трябва да съобразят как се пише лунни (или "луни"), лъчи (или "лачи"), нощ ("ношт"), дъждовни ("даждовни"), дървета ("дарвета"), горд ("горт") и т.н. Някои учители смятат, че тестът се олекотява, а задачата за редактиране няма да покаже със същата прецизност доколко грамотни са децата, каквато е била задачата на диктовката.

Езиковите задачи, които преди бяха свързани с диктовката, остават, като догодина те вече ще са 13 на брой, вместо досегашните 10. С тях ще се проверява владеенето на книжовните норми, които са базови за езиковата култура. Втората част на изпита е литературни задачи (вместо досегашното "Текст за четене с разбиране и тестови задачи към него - с избираем и със свободен отговор"). Те ще проверяват уменията за четене с разбиране и ще са с една повече от м.г. - 11 на брой. Третата част остава същата - речева задача с творчески характер. Тя предполага създаване на кратък текст (от 3 до 7 изречения) с помощта на словесна и/или визуална опора.

Посочената примерна задача с избираем отговор е същата, дадена за пример и в миналия модел на НВО: "Коя дума е сложна? - риболов, разписание или преразказ". Примерна задача с кратък свободен отговор пък например е: "По какво каменната хартия се различава от обикновената?", като от учениците ще се изисква да запишат три неща.

Изпитът по математика в края на 4. клас също претърпя промени. Тестът отново ще съдържа 25 задачи, но с различен брой от различните типове. Досега децата имаха 18 задачи с избираем отговор; 5 задачи с кратък свободен отговор; 1 задача с разширен свободен отговор и 1 текстова задача с 3 разширени свободни отговори (с три подусловия). През 2024/25 г. задачите с избираем отговор се намаляват до 16, задачи с кратък свободен отговор - до 4, задачите с разширен свободен отговор се увеличават от 1 на 4 бр., а задачата с разширен свободен отговор, съдържаща три подусловия остава една.

Сред посочените задачи с избираем отговор е например: "Кое е числото в редицата на естествените числа, което се намира точно пред 365 000 - 365 001, 364 999 или 364 000? (такава задача се падна м.г., като масово затрудни децата).Примерна задача с разширен свободен отговор пък е: "В Деня на Земята доброволци засадили 1028 дръвчета. От тях 296 са борчета. Третинката от останалите дървета са ели. Колко са елите?"

Времето за решаване на двата теста си остава 60 минути, а за учениците със специални образователни потребности - до 30 минути над определеното време. Максималният брой точки е 100 т.

7. клас

В изпитите за 7. клас не се задава нищо ново. От МОН са заявявали единствено ангажимент да увеличават практическите задачи, измерващи уменията на учениците, а не наизустените от тях знания. По български език задачите остават същия брой - 18 със структуриран отговор с четири възможности за отговор, от които само един е правилен; 6 задачи с кратък свободен отговор; 1 задача с разширен свободен отговор и 1 задача за създаване на текст. От първия тип задачи например е посочен въпросът: Къде се открива конфликтът между обругаването и утвърждаването на родното - в "Заточеници", в "Братчетата на Гаврош" в "Българският език" или в "Хубава си, моя горо".

Задача с кратък свободен отговор е например учениците да прочетат дадено изречение и да преобразуват обособената част в подчинено изречение, като запазят смисъла, и запишат само подчиненото изречение в листа за отговори. Примерно изречение би могло да бъде: "С лична карта българските граждани могат да пътуват и в случаите, предвидени в съответните международни договори" (паднала се м.г.). Задачата с разширен свободен отговор пък ще изисква в текст от 3-4 изречения младежите да запишат какво е внушението на цитата от V част от "Една българка": Селянката се окахъри, да имаше криле, щеше да го вземе и да хвръкне с него (също паднал се м.г.).

По математика задачите за седмокласниците също няма да се променят. Те пак ще имат 20 задачи, които са със структуриран отговор с четири възможности за отговор, от които само един е правилен; и 3 задачи със свободен отговор, в който учениците трябва да опишат и да аргументират изпълнението на определена математическа задача с аналитико-синтетичен характер. Примерна задача от първия тип е: "За боядисване на 1 m2 стена се използват 200 грама боя. Колко килограма боя е необходима за боядисване на правоъгълна стена с размери 5 m и 6 m? 0,06, 0,6, 6 или 60 (дадена на НВО през 2024 г.)?

Първата част и на двата изпита ще е 75 мин., а втората част - 90 минути. По математика те отново ще могат да ползват лист с формули. Максималният брой точки остава 100.

10. клас

Без изненади ще са и изпитите по български и по математика и за десетокласниците, които ще са по 90 минути. Тестът по български език пак ще се състои от общо 21 задачи - 13 задачи с избираем отговор; 5 задачи с кратък свободен отговор; 1 задача за редактиране; 1 задача с разширен свободен отговор (формулиране на теза или на антитеза); и 1 задача за създаване на текст (резюме, заявление или CV).

От учениците например може да се иска да отговорят на въпроси като: "Какво е значението на употребената в текста дума рециклиране?", като възможните отговори са - производство на пластмаса в химическата промишленост, разделно събиране на битови отпадъци в градовете, преработване на отпадъци с цел повторна употреба или създаване на пречиствателни съоръжения в регионите. Задача с кратък свободен отговор пък например би могла да бъде: "Какъв вид изразно средство е словосъчетанието "мъртво сърце", на което десетокласниците трябва да разтълкуват смисъла в контекста на "Изворът на белоногата". "Любов и власт" пък би могла да бъде темата, върху която учениците ще трябва да пишат теза (в рамките на задачата с разширен свободен отговор).

По математика задачите също остават 17 на брой - 15 ще са с избираем отговор, с четири възможни отговора, от които един е правилният; и 2 задачи с разширен свободен отговор, за решаването на които ученикът представя в писмен вид необходимите обосновки. Посочените примерни задачи са тези, които се паднаха на НВО през 2024 г. Например: "В едно футболно състезание участват 10 отбора, като всеки от тях трябва да изиграе по един мач с всеки от останалите отбори. Колко мача общо ще бъдат изиграни в това първенство? 100, 90, 50 или 45?".

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>