Решено от тази година: без диктовка, а с текст за редактиране на изпита в 4-и клас (Обзор)
- Учениците ще поправят грешки в думи като луни лачи
- Няма да се налага специално техническо осигуряване или четец в извънредна ситуация
Диктовката в края на 4-и клас вече ще бъде заменена от задача за редактиране на грешки в текст.
Текст за редактиране ще замени диктовката на изпита в края на 4-и клас. Това стана ясно след окончателното публикуване на модела за Национално външно оценяване (НВО) за учебната 2024/2025 г. на сайта на Министерството на образованието и науката.
Отпадането на диктовката е основната промяна в теста за тази година, повечето от останалите задачи се запазват като модел. Тестът съдържа 13 езикови, 11 литературни и 1 речева задача с творчески характер. С езиковите задачи се проверява владеенето на книжовните норми, които са базови за езиковата култура, а с литературните - уменията за четене с разбиране.
В публикувания модел на изпита е даден примерен текст за редактиране:
Първите луни лачи блеснъха в тъмната есена нош. Зъплака небето. Светнаха малките даждовни капки. Напоиха жаднъта почва. Притихнаха вмрака дарветата.
Старият дъп стоеше горт и красиф. Сенките на клоните му рисуваха странни форми по мокрия път и покривите на къштите. Ледени ветрове тичаха по спяштите улици.
Идеята е в последната задача от изпита четвъртокласниците да открият и да редактират думи с правописни грешки. Това е задача, която традиционно се използва в обучението в началния етап. По този начин ще се разнообразят типовете задачи за проверка на базовата грамотност в областта на правописа, но без да се налага специално техническо осигуряване или четец в извънредна ситуация, обясниха от министерството.
“Промените са в продължение на усилията ни за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху
измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания”,
обясни преди време министър проф. Галин Цоков. Целта на МОН е да увеличава броя на задачите, които проверяват практически умения, необходими за живота, както и на такива, които изискват осъществяване на междупредметни връзки.
В езиковите задачи ще се проверяват още разпознаване на представка, образуване на нови думи с изучените морфеми,
разпознаване на части на речта
(съществителни, прилагателни имена, глаголи, лични местоимения или числителни имена) и определяне на граматическите им признаци. Четвъртокласниците трябва да умеят да правят разлика между пряко и преносно значение на думата.
В литературните задачи учениците ще трябва да откриват значението на непознати думи в контекста на произведението, да извличат конкретна информация от текст, да докажат смисъла на прочетеното и да съчиняват текст по словесна или визуална опора. Те трябва да умеят и да коментират факти и идеи от чужд текст.
Речевата задача проверява уместна ли е употребата на езикови средства според комуникативната ситуация, осмисляне на зададената тема на текста за съчинение и придържане към нея при писане, както и изразяване на собствено мнение и аргументиране с оглед на ситуацията на общуване.
Максималният брой точки от изпита е 100 точки, припомниха от МОН.
Знания за числата и за принципа на образуване на редицата на естествените числа,
умения за събиране, изваждане, умножение и деление,
за намиране на неизвестно пък са сред компетентностите, които ще проверява външното оценяване по математика за 4-и клас тази година. Децата трябва да покажат също умения за логическо и пространствено мислене и за разчитане на информация, представена в различен вид - таблица, графика, инфограма.
От министерството обясниха, че задачите с избираем отговор ще са 16, с кратък свободен отговор 4, също 4 с разширен свободен отговор. Една ще е задачата с разширен свободен отговор, съдържаща три подусловия. Максималният брой точки и от теста по математика е 100.