Училищният двор - сърцето на квартала в София. След последния звънец да събира за спорт, отмора или забавления

18.09.2024 18:40 Цветелина Стефанова
Дворът на 107-о ОУ в квартал “Лозенец” от десетки години е естествен център за спорт и игри и след последния звънец.
Яна Генова
На игрището в 122-о училище “Николай Лилиев” дори има пейки, подредени като зрителски трибуни.

Училищният двор ще се превърне в сърцето на всеки квартал в София. След последния звънец той да бъде притегателен център за всички - за спорт, отмора или забавление. Това е една от идеите, залегнали в управленската програма на кмета на Васил Терзиев. И сред концепциите за развитието на столицата, които са му особено на сърце.

"Един от ключовите проекти на нашия екип е преобразуването на училищата в общностни центрове с отварянето на училищните дворове", казва и зам.-кметът по образование, култура и спорт Яна Генова.
В момента голяма част от дворовете са с напукан асфалт, със стари съоръжения, неподдържани зелени площи и липса на пространство за учене на открито. А именно дворът на кварталното училище е най-близкото и подходящо място за спорт и игра на млади и стари, за общуване между семействата, за среща на съседите, за културни и образователни събития на открито. Това важи най-вече за нови квартали, където липсва инфраструктура - зелени площи, паркове, площадки и места за спорт.

Работим с водещи архитекти, които заедно с районните кметове, училищата и чрез консултации с кварталната общност създават концепция за трансформация на училищните дворове. Тя

пилотно ще започне с две училища -
едното с малък, другото с голям двор. Всички училища ще имат достъп до пилотните архитектурни проекти и ще видят ефекта от преобразуването и тези дворове. В зависимост от даденостите на мястото и желанията на училищата те ще могат да комбинират в дворните пространства класни стаи на открито, съвременни спортни площадки, места за отдих с озеленяване, открити сцени за култура и изяви на учениците. Някои дворове биха позволили

дори създаването на споделени градски градини,

разказа още Генова.

Общината вече е направила пътна карта за реализация на проекта, като започва с проверка на настилките, спортните съоръжения, осветлението, озеленяването, видеонаблюдението и др. "От особена важност е темата за сигурността и безопасността, затова и общината не мисли за постоянен достъп на външни лица", казва още тя.

Отварянето на дворовете ще е извън учебното

време и ще се регламентира в определени часове

Ще разчитаме на доброто сътрудничество с Министерството на образованието и науката, на училищните директори и на районните кметове, подчертава Яна Генова. Някои софийски училища вече са отворили дворовете си към гражданите и показват, че това е възможно.

"За мен е важно нещо, което беше предизборно обещание и е един от най-важните проекти, които искам да видя като начало, защото то няма да има край в този мандат. Това е преосмислянето на училищните дворове. Не само да бъдат отворени. А и да бъдат осигурени, обезпечени с технически средства, с хора, които да се грижат за сигурността. И това да бъде естественото събирателно място на хората от квартала, след като училищната дейност приключи. За целта трябва да се създаде на терена на това асфалтово море прекрасна паркова среда", казва и самият Васил Терзиев.

Тази паркова среда да има модерни спортни съоръжения, да има място за изкуство – театрална сцена, лятно кино, да има място, където родителите да седнат сред тази зеленина, да си починат, да има катерушки за най-малките, добавя зам.-кметът по култура, образование и спорт. За по-големите да има

стрийт фитнес и стена, където графити артистите да се упражняват, вместо да шарят сградите

И това да бъде мястото, където хората са най-спокойни и това нещо да бъде мястото, което събира общността.

А междувременно Столичната община започна още миналата седмица измиването на училищните дворове за старта на новата учебна година. По предварително изготвения график са заявени 172 учебни заведения с обща площ над 600 дка. Столичният инспекторат е извършил предварително съгласуване с директорите за датите, на които да се осигури достъп на техниката и екипите.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>