Втори частник иска да вози пътници с влак

18.09.2024 15:19 Марияна Бойкова
Договорът на “БДЖ - Пътнически превози” с държавата за обществен превоз изтича на 31 декември 2024 година

Засега все още никой от бъдещите конкуренти на
БДЖ  не обявява дали ще има композиции по всички линии

Втора частна компания иска да вози пътници с влак. Лиценз за превозите е получила и старозагорската компания “Рейлимпекс" ЕООД. Неин собственик е Младен Добрев. Разрешителното е издадено на 4 септември, става ясно от публикуването му от агенция “Железопътна администрация”.

Фирмата тепърва ще наема и купува

вагони,

така че е много рано за каквито и да било планове за срокове за пускане на първи влак, както и къде ще вози. Това заяви пред “24 часа” Младен Добрев. Той поясни, че не се цели в големи проекти като превози на пътници на дълги разстояния, по-скоро началото щяло да бъде с атракционни пътувания.

Преди две години друга негова фирма - “Евроинженеринг”, е извадила лиценз за товарни превози. Компанията е най-новият товарен жп превозвач. В този сегмент отдавна има сериозна конкуренция.

“Евроинженеринг” се среща и като участник в търгове за ремонт на 350 вагона на “БДЖ - Товарни превози” през 2019 г.

Добрев е собственик и на “Зара Профит”, която търгува с различни стоки от такива за преработка до козметика, става ясно от Търговския регистър.

От края на май на сайта на общината в Стара Загора е публикувано инвестиционно предложение на “Зара Профит” за обособяване на площадка за третиране на отпадъци от черни и цветни метали, за излезли от употреба моторни превозни средства, електрическо оборудване и за преработка на акумулаторни и батерии при с. Хрищени.

Първият частен жп превозвач, който получи лиценз на 23 октомври 2023 г. за пътнически превози, е пловдивската “ПИМК Рейл Експрес”. Тя е един от големите товарни превозвачи с камиоиа, но и с влакове.

През април тази година министерството на транспорта обяви пазарна консултация във връзка с подготовката и възлагането на обществена поръчка за избор на жп превозвач на Република България”. “ПИМК Рейл Еспрес” участва със заявление за

три влака, всеки със 180 места,

които да возят по маршрута

София - Пловдив - Стара Загора - Бургас

Планират да пускат само експресни композиции, с първа и втора класа и с резервация за всички места. Скоростта, с която ще се движат, е минимум 80 км в час, ще спират само в градове с над 20 000 души население или на кръстопътни гари. Записаната дата за старт на железопътната услуга е 14 декември 2025 г.

Във вторник от компанията заявиха през “24 часа”, че към този момент няма новини относно намерението им да возят пътници с експреси.

Всъщност договорът на “БДЖ - Пътнически превози” с държавата за обществен превоз изтича на 31 декември 2024 година. Така че с интерес се наблюдава дали ще се появи конкурент на държавния превозвач, който до ден днешен единствен вози пътници.

Още не е ясно как държавата ще обяви новата процедура, чака се становището на Брюксел. Едната опция е да има конкурс за пътници по цялата мрежа. При това положение капацитет ще имат само БДЖ. Втората опция е да се дадат отделни маршрути, но това означава, че печелившите линии най-вероятно ще бъдат взети от частници, а държавната компания ще остане да вози до малки населени места по нерентабилни маршрути.

Но поради планираното пускане на първите частни влакове в края на 2025-а, когато конкурсът за обществената услуга ще е минал, се очертава, че БДЖ ще останат единственият превозвач, който ще получава пари от държавата за услугата.

Други от От страната и света

Не саботаж, а буря - корабът “Вежен” е влачил котва по дъното на Балтийско море и може да е скъсал кабела (Обзор)

Германският външен министър: Поредният инцидент в региона не може да е случайност Българският кораб “Вежен”, заподозрян в саботаж заради поредното прекъсване на оптичен кабел в Балтийско море

Д-р Емилова стъпи опасно в темата с концлагера “Освиенцим” и гладуването. Взрив срещу нея: глупост или морална неадекватност?! (Обзор)

След телевизионното ѝ участие заговориха за "диетологичен Хитлер" Странно изказване на известната диетоложка Людмила Емилова разлюля емоционално социалните мрежи

Почина архимандрит Амвросий, игуменът на българския манастир в Зограф от 27 години (Обзор)

Под ръководството му бе възстановено изгорялото Банско крило на светата обител, построи се нова сграда за поклонниците и се поддържа библиотеката с безценни книги

Хиляди българи с петиция срещу новия глас в навигацията на "Гугъл"

15 000 българи се обединяват срещу новото звучене на навигацията на Google. След 12 години в услуга на шофьорите, гласът на Гергана Стоянова беше заменен от изкуствен интелект

Новият спор: не цените, а дефицитът в бюджета може да ни спъне за еврото

Нов терен за спор дали България да приеме еврото “разкаляха” политиците в последните дни. След като стана ясно, че остават само 0,1%, за да покрием напълно изискването за инфлацията

>