С метрото към... Кюстендил, Драгоман и Банкя- автобусна и жп гара в "Обеля" ще прави връзката

18.09.2024 14:21 Цветелина Стефанова
Идеен проект на метростанция "Тракия" СНИМКИ:ФЕЙСБУК СТРАНИЦАТА СОФИЙСКО МЕТРО
Васил Терзиев и Стоян Братоев обсъждат напредъка на сторойтелството на метрото.

До 3 години подземните влакчета ще возят 650 хил. пътници дневно, ще има 59 спирки.

До 64 километра с 59 станции ще порасне столичното метро през 2027 г. То ще превозва над 650 хил. пътници дневно, или около 238 млн. души годишно. А с това и вредните газове ще са с около 90 хил. тона по-малко на година, тъй като трафикът около метролиниите ще намалее с 25-30%.

В момента Столичната община строи три участъка - “Подуяне”, “Слатина” и “Обеля”. За разширението в “Люлин” тече процедура за изпълнител.

50% е готово първото разширение на третата линия. То е дълго 3 км и има 3 нови станции под бул. “Владимир Вазов” и тунелите между тях. Спирките ще са: “Стадион Георги Аспарухов”, “Тракия” и “Владимир Вазов”. Само те ще качат още над 40 хил. души на ден. Този участък свързва източните квартали “Хаджи Димитър”, “Сухата река” и “Левски Г” със западните - “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”, както и с другите две линии през центъра. По план трябва да е готов до края на 2026 г. Ще струва 217,5 млн. лв. без ДДС и се финансира от Плана за възстановяване и устойчивост.

Второто разширение на линия 3 е през жк “Слатина” до “Арена София” и “Цариградско шосе”. Трасето е дълго 6 км, ще има 6 станции и трябва да е готово през лятото на 2027 г. Очаква се участъкът да качи над 75 хил. нови пътници, които ще стигат до центъра за 10-12 минути, а спестеното време от пътуване ще е 8500 часа на ден. Автомобилите ще намалеят с 8800 на ден. Трасето започва от ул. “Шипка”, върви под парка на Военната академия, продължава през “Гео Милев” и “Слатина”, и покрай зала “Арена София” и “София Тех Парк” стига до бул. “Цариградско шосе”, Окръжна болница и “Младост”. Този проект струва 540 млн. лв. без ДДС - 106,6 млн. лв. са от Кохезионния фонд и 433,4 млн. лв. съфинансиране и заем от ЕИБ. След последната станция на “Цариградско шосе” ще има

двуетажен буферен паркинг с 230 места и открит за около 120 коли

при “Арена София”.

До началото на 2027 г. трябва да е готова и спирката, разположена между “Сливница” и “Обеля”, която ще качи още 12 хил. пътници. С нея ще бъде намален интервалът за движение на влаковете по втора метролиния в час пик. Новата станция ще е интермодална и ще прави връзка с нова жп гара и с автогара, която ще обслужва направленията София - Сливница - Драгоман, София - Кюстендил, София - Костинброд - Божурище - Банкя.

В плановете на общината е да разшири с 2 спирки и линия 1 след метростанция “Люлин” в посока западната дъга на околовръстния път. За тях се провежда процедура за изпълнител, която, ако не се обжалва, може да се финализира до края на годината. Срокът за изпълнение пък е три години. Новите две станции ще обслужват 32 хил. пътници на метрото, а отсечката ще е дълга 2 км.

Булевард “Царица Йоанна” пък ще бъде разширен

и ще бъдат изградени нови тротоари и велоалея.

Метрото ще има пет нови спирки между “Витоша” и “Студентски град”, предвижда обществената поръчка за изготвяне на идеен проект за продължаване на втората линия.

Планът е за 5 метростанции по трасето през кварталите “Кръстова вада-запад” и “Витоша”, чиято дължина ще е 5 км, като целият участък ще е подземен. Първата нова спирка след “Витоша” ще е на кръстовището на бул. “Черни връх” и ул. “Димитър Манчев”. Втората ще е между улиците “Проф. Васил Арнаудов” и “Стефан Савов”. След това метрото ще спира на кръстовището на бул. “Симеоновско шосе” и ул. “Проф. д-р Ив. Странски”. Тук по задание трябва да се направи и подземен паркинг на най-малко две нива. Четвъртата нова станция ще е на бул. “Акад. Ст. Младенов” и ул. “Проф. Ат. Иширков” при НСА. Последната пък ще е на кръстовището на “Акад. Ст. Младенов” при ул. “8 декември” и ул. “Д-р Йордан Йосифов”.

В проекта трябва да бъде предвидена и шахта за

отклонение на линията към “Симеоново”,

която да е с маршрут от Бизнес парка до ИКЕА на околовръстното. Избраният кандидат ще работи върху заданието година и половина. После ще има търг за строителство, а докато текат процедурите, ще се търси финансиране.

Други от От страната и света

Атанаска Дишева: Очаквам процедурата за избор на главен прокурор да се отложи

Атанаска Дишева, член на Висшия съдебен съвет (ВСС), очаква процедурата за избор на главен прокурор да се отложи. Тя коментира темата пред медиите преди заседанието на Пленума на Висшия съдебен съвет

Гледайте на живо какво ще реши ВСС за избора на Сарафов

Започна заседанието на ВСС, на което трябва да бъде изслушан кандидатът за главен прокурор Борислав Сарафов. Вчера обаче депутатите с 208 гласа приеха, че съдебен съвет

Идея! До 2 чаши алкохол на летищата в Европа

Авиокомпания иска да ограничи пияните пътници по време на полет Край на безразборното пиене по време на полет или престой на европейско летище. За това настоява нискотарифната авиокомпания “Райънеър”

Курсът на еврото е под прага от 1,03 долара

Курсът на еврото днес е под прага от 1,03 долара, съобщиха германски финансови издания. В междубанковата търговия във Франкфурт тази сутрин единната европейска валута се котираше за 1

Тежка челна катастрофа между кола и камион на околовръстното край Чепинци

Тежка челна катастрофа е станала на околовръстното в София тази сутрин, стана ясно от кадри в социалните мрежи.  Инцидентът се е случил на разклона за Чепинци. Ударили са се камион и кола

>